Wydział Informatyki | ||||||||||
Kierunek studiów | Data Science | Poziom i forma studiów | pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne | |||||||
Specjalność / Ścieżka dyplomowania | --- | Profil kształcenia | ogólnoakademicki | |||||||
Nazwa przedmiotu | Szeregi czasowe i prognozowanie | Kod przedmiotu | DS1S4SCP | |||||||
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy | |||||||||
Forma zajęć i liczba godzin | W | Ć | L | P | Ps | T | S | Semestr | 4 | |
30 | 30 | Punkty ECTS | 4 | |||||||
Przedmioty wprowadzające | Algebra liniowa 1 (DS1S1AL1), Algebra liniowa 2 (DS1S2AL2), Algorytmy i struktury danych (DS1S4ASD), Analiza matematyczna 1 (DS1S1AM1), Analiza matematyczna 2 (DS1S2AM2), Statystyka matematyczna (DS1S3SMA), | |||||||||
Cele przedmiotu |
Przekazanie podstawowej wiedzy niezbędnej do analizy szeregów czasowych, tworzenia prognoz oraz oceny ich jakości. Rozwój praktycznych umiejętności modelowania i prognozowania ekonomicznych szeregów czasowych. |
|||||||||
Treści programowe |
Wykład Pracownia specjalistyczna |
|||||||||
Metody dydaktyczne |
symulacja, ćwiczenia laboratoryjne, programowanie z użyciem komputera, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, wykład z prezentacją multimedialną, |
|||||||||
Forma zaliczenia |
Wykład: zaliczenie pisemne z pytaniami otwartymi |
|||||||||
Symbol efektu uczenia się | Zakładane efekty uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | ||||||||
EU1 | podstawowe pojęcia z teorii predykcji oraz posiada zaawansowaną wiedzę w zakresie zastosowań matematyki w prognozowaniu. |
DS1_W01 DS1_W08 |
||||||||
EU2 | powiązania zagadnień prognozowania z działami matematyki teoretycznej i stosowanej. |
DS1_W01 DS1_W08 |
||||||||
EU3 | konstruować modele matematyczne wykorzystywane w prognozowaniu. |
DS1_U09 DS1_U17 |
||||||||
EU4 | wyznaczać prognozy na podstawie modeli szeregów czasowych i modeli przyczynowo-skutkowych oraz ocenia jakość prognoz. |
DS1_U03 DS1_U19 |
||||||||
EU5 | dobrać odpowiednią metodę rozwiązania prognozowania do postawionego problemu. |
DS1_U03 DS1_U09 |
||||||||
Symbol efektu uczenia się | Sposób weryfikacji efektu uczenia się | Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja | ||||||||
EU1 | zaliczenie pisemne | W | ||||||||
EU2 | zaliczenie pisemne | W | ||||||||
EU3 | kolokwia | Ps | ||||||||
EU4 | kolokwia | Ps | ||||||||
EU5 | kolokwia | Ps | ||||||||
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) | Liczba godz. | |||||||||
Wyliczenie | ||||||||||
1 - udziałem w wykładach | 30 | |||||||||
2 - udziałem w innych formach zajęć | 30 | |||||||||
3 - indywidualnym wsparciem merytorycznym procesu uczenia się, udziałem w zaliczeniach organizowanych poza planem zajęć | 4 | |||||||||
4 - przygotowaniem do zaliczenia wykładu | 12 | |||||||||
5 - przygotowaniem do zaliczenia pracowni specjalistycznej | 12 | |||||||||
6 - przygotowaniem do bieżących zajęć | 12 | |||||||||
RAZEM: | 100 | |||||||||
Wskaźniki ilościowe | GODZINY | ECTS | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela | 64 (1)+(2)+(3) |
2.6 | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym | 54 (2)+(5)+(6) |
2.2 | ||||||||
Literatura podstawowa |
1. M. Cieślak (red): Prognozowanie gospodarcze: metody i zastosowanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011 |
|||||||||
Literatura uzupełniająca |
1. M. Gruszczyński, Modele i prognozy zmiennych jakościowych w finansach i bankowości, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa, 2002 |
|||||||||
Jednostka realizująca | Wydział Informatyki | Data opracowania programu | ||||||||
Program opracował(a) | dr Marzena Filipowicz-Chomko,dr Dariusz Kacprzak | 2025.05.30 |