Wydział Informatyki | ||||||||||
Kierunek studiów | Data Science | Poziom i forma studiów | pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne | |||||||
Specjalność / Ścieżka dyplomowania | --- | Profil kształcenia | ogólnoakademicki | |||||||
Nazwa przedmiotu | Algorytmy i struktury danych | Kod przedmiotu | DS1S4ASD | |||||||
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy | |||||||||
Forma zajęć i liczba godzin | W | Ć | L | P | Ps | T | S | Semestr | 4 | |
30 | 30 | Punkty ECTS | 5 | |||||||
Przedmioty wprowadzające | Matematyka dyskretna (DS1S2MDY), Podstawy programowania (DS1S1PPR), Przegląd metod i narzędzi AI (DS1S2PMN), | |||||||||
Cele przedmiotu |
Nabycie wiedzy o podstawach algorytmów i struktur danych (złożoność obliczeniowa, techniki kodowania algorytmów, wydajne struktury danych) oraz o specjalistycznych strukturach danych i algorytmach wykorzystywanych w data science i uczeniu maszynowym. Rozwój umiejętności implementacji i optymalizacji struktur danych i algorytmów, w tym na potrzeby przetwarzania danych i modeli ML/AI. Wpływ konsumpcji zasobów i złożoności obliczeniowej w kontekście zasad zrównoważonego rozwoju. Odniesienia do frameworka edukacyjnego mikrokompetencji SFIA: |
|||||||||
Treści programowe |
Podstawowe pojęcia z zakresu algorytmiki. Techniki kodowania algorytmów: „dziel i zwyciężaj”, algorytmy zachłanne, programowanie dynamiczne. Drzewiaste struktury danych i słowniki jako narzędzia do analizy podobieństwa. Tablice haszujące oraz LSH (Locality-Sensitive Hashing). Reprezentacje grafów i podstawowe algorytmy grafowe. Struktury danych dla danych rzadkich. Metody optymalizacji, w tym stosowane w uczeniu maszynowym. Wpływ konsumpcji zasobów i złożoności obliczeniowej w kontekście zasad zrównoważonego rozwoju. Pracownia specjalistyczna: |
|||||||||
Metody dydaktyczne |
wykład problemowy, programowanie z użyciem komputera, wykład informacyjny, wykład z prezentacją multimedialną, |
|||||||||
Forma zaliczenia |
wykład- egzamin pisemny z pytaniami otwartymi |
|||||||||
Symbol efektu uczenia się | Zakładane efekty uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | ||||||||
EU1 | Podstawowe pojęcia z zakresu algorytmiki |
DS1_W08 |
||||||||
EU2 | zasady optymalizacji struktur danych i algorytmów, w tym ML wpływ konsumpcji zasobów infrastruktury i sposobów składowania danych w kontekście zasady zrównoważonego rozwoju |
DS1_W03 DS1_W08 DS1_W19 |
||||||||
EU3 | Metody implementacji efektywnych rozwiązań obliczeniowych |
DS1_W03 DS1_W08 |
||||||||
EU4 | implementować specjalistyczne algorytmy i struktury danych, także biorąc pod uwagę efektywność i złożoność algorytmów w kontekście zrównoważonego rozwoju |
DS1_U04 DS1_U06 DS1_U15 |
||||||||
EU5 | Optymalizować algorytmy, w tym do zastosowań ML/AI |
DS1_U04 DS1_U06 |
||||||||
EU6 | Analizować złożoność i efektywność rozwiązań |
DS1_U04 |
||||||||
EU7 | optymalizacja rozwiązań pod kątem wydajności i skalowalności |
DS1_K01 |
||||||||
Symbol efektu uczenia się | Sposób weryfikacji efektu uczenia się | Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja | ||||||||
EU1 | egzamin pisemny | W | ||||||||
EU2 | egzamin pisemny | W | ||||||||
EU3 | egzamin pisemny | W | ||||||||
EU4 | implementacja programów | Ps | ||||||||
EU5 | implementacja programów | Ps | ||||||||
EU6 | implementacja programów | Ps | ||||||||
EU7 | implementacja programów | Ps | ||||||||
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) | Liczba godz. | |||||||||
Wyliczenie | ||||||||||
1 - Udział w wykładach | 30 | |||||||||
2 - Udział w innych formach zajęć | 30 | |||||||||
3 - Indywidualne wsparcie merytoryczne procesu uczenia się, udział w egzaminie i zaliczeniu organizowanym poza planem zajęć | 4 | |||||||||
4 - Przygotowanie do egzaminu | 20 | |||||||||
5 - Przygotowanie do bieżących zajęć o charakterze praktycznym | 25 | |||||||||
6 - wykonanie projektu | 16 | |||||||||
RAZEM: | 125 | |||||||||
Wskaźniki ilościowe | GODZINY | ECTS | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela | 64 (1)+(2)+(3) |
2.6 | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym | 71 (2)+(5)+(6) |
2.8 | ||||||||
Literatura podstawowa |
1 T.H. Cormen, C.E. Leiserson, R.L. Rivest, S. Clifford, Wprowadzenie do algorytmów, Wydawnictwo Naukowe, 2020 |
|||||||||
Literatura uzupełniająca |
1 L. Banachowski, W. Rytter, K.M. Diks, Algorytmy i struktury danych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2018 |
|||||||||
Jednostka realizująca | Wydział Informatyki | Data opracowania programu | ||||||||
Program opracował(a) | dr inż. Anna Borowska,dr Joanna Karbowska-Chilińska,dr inż. Krzysztof Ostrowski | 2025.06.04 |