Wydział Informatyki | ||||||||||
Kierunek studiów | Data Science | Poziom i forma studiów | pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne | |||||||
Specjalność / Ścieżka dyplomowania | --- | Profil kształcenia | ogólnoakademicki | |||||||
Nazwa przedmiotu | Podstawy programowania | Kod przedmiotu | DS1S1PPR | |||||||
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy | |||||||||
Forma zajęć i liczba godzin | W | Ć | L | P | Ps | T | S | Semestr | 1 | |
30 | 45 | Punkty ECTS | 6 | |||||||
Przedmioty wprowadzające | ||||||||||
Cele przedmiotu |
Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu programowania, ze szczególnym uwzględnieniem języka Python jako narzędzia do przetwarzania i analizy danych. Odniesienia do frameworka edukacyjnego mikrokompetencji SFIA: |
|||||||||
Treści programowe |
Podstawowe pojęcia i koncepcje programowania. Specyfika Pythona jako języka do analizy danych. Operacje wejścia-wyjścia. Typy danych proste i kontenerowe, operacje na typach i strukturach danych. Struktury kontrolne: instrukcje warunkowe, pętle. Funkcje i moduły. Rekurencja. Praca z plikami. Testowanie i ulepszanie kodu, typy błędów. Biblioteki standardowe. Przegląd podstawowych bibliotek Pythona przydatnych w analizie danych. Wykład: Pracownia specjalistyczna: |
|||||||||
Metody dydaktyczne |
wykład problemowy, programowanie z użyciem komputera, wykład informacyjny, wykład z prezentacją multimedialną, |
|||||||||
Forma zaliczenia |
Wykład: egzamin pisemny z pytaniami otwartymi |
|||||||||
Symbol efektu uczenia się | Zakładane efekty uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | ||||||||
EU1 | podstawowe konstrukcje programistyczne i ich zastosowanie w Pythonie |
DS1_W02 |
||||||||
EU2 | zasady projektowania i implementacji algorytmów |
DS1_W03 DS1_W16 |
||||||||
EU3 | podstawowe struktury danych i ich zastosowanie w przetwarzaniu danych |
DS1_W16 |
||||||||
EU4 | implementować proste programy w języku Python |
DS1_U06 |
||||||||
EU5 | wykorzystywać podstawowe struktury danych i algorytmy |
DS1_W05 DS1_W21 |
||||||||
EU6 | tworzyć czytelny i poprawny kod źródłowy |
DS1_U21 |
||||||||
EU7 | systematycznego rozwijania umiejętności programistycznych |
DS1_K01 |
||||||||
Symbol efektu uczenia się | Sposób weryfikacji efektu uczenia się | Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja | ||||||||
EU1 | egzamin pisemny | W | ||||||||
EU2 | egzamin pisemny | W | ||||||||
EU3 | egzamin pisemny | W | ||||||||
EU4 | kolokwium; rozwiązywanie zadań problemowych | Ps | ||||||||
EU5 | kolokwium; rozwiązywanie zadań problemowych | Ps | ||||||||
EU6 | kolokwium; rozwiązywanie zadań problemowych | Ps | ||||||||
EU7 | kolokwium; rozwiązywanie zadań problemowych | Ps | ||||||||
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) | Liczba godz. | |||||||||
Wyliczenie | ||||||||||
1 - udziałem w wykładach | 30 | |||||||||
2 - udziałem w innych formach zajęć | 45 | |||||||||
3 - indywidualnym wsparciem merytorycznym procesu uczenia się, udziałem w egzaminie i zaliczeniach organizowanych poza planem zajęć | 4 | |||||||||
4 - przygotowaniem do egzaminu | 20 | |||||||||
5 - przygotowaniem do bieżących zajęć o charakterze praktycznym | 32 | |||||||||
6 - wykonaniem projektu | 19 | |||||||||
RAZEM: | 150 | |||||||||
Wskaźniki ilościowe | GODZINY | ECTS | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela | 79 (1)+(2)+(3) |
3.2 | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym | 96 (2)+(5)+(6) |
3.8 | ||||||||
Literatura podstawowa |
1. M. Lutz, M.D. Ascher, Python: Wprowadzenie, Gliwice, Helion, 2002 |
|||||||||
Literatura uzupełniająca |
1. R. Miles, Python : Zacznij Programować!, Gliwice, Helion, 2019 |
|||||||||
Jednostka realizująca | Katedra Oprogramowania | Data opracowania programu | ||||||||
Program opracował(a) | dr inż. Dorota Duda,dr inż. Tomasz Łukaszuk,dr inż. Anna Łupińska-Dubicka | 2025.03.03 |