Wydział Informatyki
Kierunek studiów Data Science Poziom i forma studiów pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne
Specjalność / Ścieżka dyplomowania --- Profil kształcenia ogólnoakademicki
Nazwa przedmiotu Matematyka dyskretna Kod przedmiotu DS1S2MDY
Rodzaj przedmiotu obowiązkowy
Forma zajęć i liczba godzin W Ć L P Ps T S Semestr 2
30 30 Punkty ECTS 4
Przedmioty wprowadzające Algebra liniowa 1 (DS1S1AL1),   Analiza matematyczna 1 (DS1S1AM1),   Logika matematyczna (DS1S1LMA),  
Cele przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, twierdzeniami i metodami kombinatoryki i teorii grafów stanowiącymi podstawę modeli matematycznych i algorytmów służących rozwiązywaniu realnych zagadnień, które leżą w obszarze zainteresowania informatyki.

Treści programowe

Indukcja matematyczna i rekurencja. Arytmetyka liczb całkowitych i arytmetyka modularna. Podstawowe obiekty kombinatoryczne, techniki ich zliczania. Funkcje tworzące. Asymptotyka funkcji. Podstawowe pojęcia i twierdzenia teorii grafów, w szczególności charakterystyki typowych rodzajów grafów.

Wykład:
1. Indukcja matematyczna i rekurencja
2. Arytmetyka liczb całkowitych, w tym systemy pozycyjne i arytmetyka modularna. Wzmianka o RSA
3. Funkcje tworzące i ich wykorzystanie do rozwiązywania rekurencji
4. Podstawowe pojęcia kombinatoryczne i związki między nimi
5. Podstawowe pojęcia kombinatoryczne i związki między nimi
6. Liczby Stirlinga drugiego rodzaju i ich własności
7. Liczby Stirlinga pierwszego rodzaju i ich własności
8. Podstawowe pojęcia teorii grafów. Podstawowe typy grafów. Izomorfizm grafów
9. Charakteryzacja grafów spójnych i wielospójnych
10. Charakteryzacje grafów acyklicznych. Drzewa rozpinające graf
11. Grafy Eulera i ich charakteryzacje. Grafy Hamiltona i ich charakteryzacje
12. Grafy planarne i ich charakteryzacje
13. O kolorowaniu wierzchołków grafów. Liczba chromatyczna grafu
14. O kolorowaniu krawędzi grafów. Indeks chromatyczny grafu
15. Kolorowanie map

Ćwiczenia audytoryjne:
1. Techniki dowodów indukcyjnych i rozwiązywania rekurencji
2. Liczby pierwsze i złożone, systemy pozycyjne. Wykorzystanie twierdzeń Eulera i Małego Twierdzenia Fermata
3. Wyznaczanie funkcji tworzących i ich wykorzystywanie do rozwiązywania rekurencji
4. Wariacje, wariacje z powtórzeniami, kombinacje i kombinacje z powtórzeniami. Charakteryzacje liczbowe
5. Funkcje, iniekcje, suriekcje na zbiorach skończonych. Własności permutacji
6. Opis własności liczb Stirlinga drugiego rodzaju
7. Opis własności liczb Stirlinga pierwszego rodzaju
8. Rozpoznawanie podstawowych liczbowych charakteryzacji grafów. Rozpoznawanie istnienia izomorfizmu między grafami
9. Rozpoznawania spójności, niespójności grafów
10. Zliczanie drzew o określonej własności. Zliczanie drzew rozpinających graf
11. Rozpoznawanie grafów Eulera i Hamiltona. Charakteryzacje liczbowe tych grafów
12. Rozpoznawanie planarności grafów
13. Wyznaczanie liczby chromatycznej grafu. Wyznaczanie indeksu chromatycznego grafu
14. Związki kolorowania wierzchołków z kolorowaniem map
15. Zaliczenie przedmiotu

Metody dydaktyczne

ćwiczenia przedmiotowe,   klasyczna metoda problemowa,   wykład konwersatoryjny,   wykład problemowy,   wykład z prezentacją multimedialną,  

Forma zaliczenia

Wykład (W) - egzamin pisemny z pytaniami otwartymi
Ćwiczenia (Ć) - kolokwia

Symbol efektu uczenia się Zakładane efekty uczenia się Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się
EU1 podstawowe pojęcia i twierdzenia matematyki dyskretnej oraz ich zastosowania DS1_W01
EU2 teoretyczne aspekty matematyki dyskretnej DS1_W01
EU3 definiować pojęcia z kombinatoryki i teorii grafów, opisywać ich własności oraz interpretować i wyjaśniać zależności między nimi DS1_U01
DS1_U03
DS1_U19
EU4 interpretować poznane pojęcia w zastosowaniach do opisu realnych zagadnień z zakresu struktury danych i algorytmiki DS1_U01
DS1_U03
DS1_U19
EU5 krytycznej oceny posiadanej wiedzy z matematyki dyskretnej oraz uznawania poznanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych DS1_K01
Symbol efektu uczenia się Sposób weryfikacji efektu uczenia się Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja
EU1 egzamin pisemny W
EU2 egzamin pisemny W
EU3 kolokwium Ć
EU4 kolokwium Ć
EU5 kolokwium Ć
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) Liczba godz.
Wyliczenie
1 - udziałem w wykładach 30
2 - udziałem w innych formach zajęć 30
3 - indywidualnym wsparciem merytorycznym procesu uczenia się, udziałem w egzaminie i zaliczeniach organizowanych poza planem zajęć 4
4 - przygotowaniem do egzaminu 15
5 - przygotowaniem do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych 15
6 - przygotowaniem do bieżących zajęć 6
RAZEM: 100
Wskaźniki ilościowe GODZINY ECTS
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 64
(1)+(2)+(3)
2.6
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym 55
(2)+(3)+(5)+(6)
2.2
Literatura podstawowa

1. V. Bryant, Aspekty kombinatoryki, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1997
2. R. L. Graham, D. E. Knuth, O. Patashnik, Matematyka konkretna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1998
3. K. A. Ross, Ch.R.B. Wright, Matematyka dyskretna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2001
4. W. Lipski, Kombinatoryka dla programistów, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2004
5. B. Bogdańska, A. Neugebauer, Kombinatoryka, Wydawnictwo szkolne OMEGA, Kraków 2018

Literatura uzupełniająca

1. D. E. Knuth, Sztuka programowania, t. 1-4, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2020
2. R. J. Wilson, Wstęp do teorii grafów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1998
3. H. Lewis, R. Zax, Matematyka dyskretna, Niezbędnik dla informatyków. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2021

Jednostka realizująca Katedra Matematyki Data opracowania programu
Program opracował(a) dr hab. Czesław Bagiński,dr inż. Anna Borowska,dr inż. Krzysztof Ostrowski 2025.05.30