Wydział Informatyki
Kierunek studiów Data Science Poziom i forma studiów pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne
Specjalność / Ścieżka dyplomowania --- Profil kształcenia ogólnoakademicki
Nazwa przedmiotu Algebra liniowa 1 Kod przedmiotu DS1S1AL1
Rodzaj przedmiotu obowiązkowy
Forma zajęć i liczba godzin W Ć L P Ps T S Semestr 1
30 30 Punkty ECTS 5
Przedmioty wprowadzające
Cele przedmiotu

Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu struktur algebraicznych, algebry macierzy i wyznaczników, przestrzeni i przekształceń liniowych oraz ich zastosowań. Rozwój umiejętności formalnego myślenia matematycznego, rozwiązywania problemów z wykorzystaniem narzędzi algebry liniowej, oraz stosowania metod algebry liniowej w data science.

Treści programowe

Wprowadzenie do struktur algebraicznych (grupy, pierścienie, ciała). Ciało liczb zespolonych. Algebra macierzy i wyznaczników. Arytmetyka tensorów w uczeniu głębokim. Metody rozwiązywania układów równań liniowych. Przestrzenie liniowe, ich własności oraz przekształcenia liniowe. Wartości i wektory własne. Rachunek wektorowy w przestrzeni wymiaru 3. Zastosowania w data science.

Wykład:
1. Wprowadzenie do struktur algebraicznych (grupy, pierścienie ciała)
2. Ciało liczb zespolonych
3. Macierze i działania na macierzach. Typy macierzy, operacje elementarne, operacje algebraiczne, transpozycja. Własności działań na macierzach
4. Wyznaczniki, ich własności i metody obliczania. Minory
5. Macierz odwrotna. Rząd macierzy. Twierdzenie Kroneckera-Capellego
6. Zastosowania macierzy i wyznaczników
7. Transformacje geometryczne
8. Tensory. Arytmetyka tensorów w uczeniu głębokim
9. Układy równań liniowych. Metody rozwiązywania układów równań liniowych: eliminacja Gaussa, eliminacja Gaussa-Jordana, wzory Cramera
10. Zastosowanie układów równań
11. Przestrzenie i podprzestrzenie liniowe. Liniowa niezależność wektorów. Baza i wymiar przestrzeni. Współrzędne wektora w bazie
12. Przekształcenie liniowe. Macierz przekształcenia liniowego. Macierz przejścia z bazy do bazy
13. Jądro i obraz przekształcenia liniowego
14. Wartości i wektory własne macierzy i operatorów liniowych
15. Rachunek wektorowy w przestrzeni wymiaru 3. Iloczyn skalarny, wektorowy, mieszany

Ćwiczenia audytoryjne:
1. Przykłady systemów algebraicznych
2. Działania na liczbach zespolonych, przedstawianie liczb zespolonych w postaci trygonometrycznej i wykładniczej
3. Wykonywanie operacji na macierzach, transpozycja, macierze blokowe
4. Obliczanie wyznaczników różnymi metodami, analiza ich własności
5. Przykłady zastosowania macierzy i wyznaczników. Transformacje geometryczne
6. Zastosowania arytmetyki tensorów w uczeniu głębokim
7. Wyznaczanie macierzy odwrotnej oraz rzędu macierzy. Analiza liczby rozwiązań układów równań
8. Rozwiązywanie układów równań liniowych metodą eliminacji Gaussa, eliminacji Gaussa-Jordana i za pomocą wzorów Cramera
9. Przykłady zastosowania układów równań
10. Badanie liniowej niezależności wektorów, wyznaczanie baz i wymiaru przestrzeni liniowych
11. Wyznaczanie macierzy przekształcenia liniowego i macierzy przejścia z bazy do bazy.
12. Analiza jądra i obrazu przekształcenia liniowego
13. Wyznaczanie wartości i wektorów własnych macierzy
14. Obliczanie iloczynów skalarnych, wektorowych i mieszanych oraz ich zastosowanie w geometrii analitycznej
15. Zaliczenie zajęć

Metody dydaktyczne

ćwiczenia przedmiotowe,   klasyczna metoda problemowa,   wykład konwersatoryjny,   wykład problemowy,   wykład z prezentacją multimedialną,  

Forma zaliczenia

Wykład (W) - egzamin pisemny z pytaniami otwartymi
Ćwiczenia (Ć) - kolokwia

Symbol efektu uczenia się Zakładane efekty uczenia się Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się
EU1 podstawowe pojęcia i twierdzenia algebry liniowej, zna przykłady ich zastosowań DS1_W01
EU2 metody i techniki z zakresu algebry liniowej DS1_W01
EU3 posługiwać się podstawowymi narzędziami i metodami algebry liniowej DS1_U01
DS1_U03
DS1_U19
EU4 wyrażać problemy w terminach algebry liniowej; potrafi stosować aparat algebry liniowej do ich rozwiązywania DS1_U01
DS1_U03
DS1_U19
EU5 krytycznej oceny posiadanej wiedzy z algebry liniowej oraz uznawania znaczenia pozyskanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych DS1_K01
Symbol efektu uczenia się Sposób weryfikacji efektu uczenia się Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja
EU1 egzamin opisowy W
EU2 egzamin opisowy W
EU3 kolokwia Ć
EU4 kolokwia Ć
EU5 kolokwia Ć
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) Liczba godz.
Wyliczenie
1 - udziałem w wykładach 30
2 - udziałem w innych formach zajęć 30
3 - indywidualnym wsparciem merytorycznym procesu uczenia się, udziałem w egzaminie i zaliczeniach organizowanych poza planem zajęć 4
4 - przygotowaniem do egzaminu 15
5 - przygotowaniem do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych 16
6 - przygotowaniem do bieżących zajęć 30
RAZEM: 125
Wskaźniki ilościowe GODZINY ECTS
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 64
(1)+(2)+(3)
2.6
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym 80
(2)+(3)+(5)+(6)
3.2
Literatura podstawowa

1. T. Jurlewicz, Z. Skoczylas, Algebra i geometria analityczna: definicje, twierdzenia, wzory, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2021
2. M.X. Cohen, Praktyczna algebra liniowa dla analityków danych : od podstawowych koncepcji do użytecznych aplikacji w Pythonie, Helion : O'Reilly, Gliwice, 2024
3. G. Banaszak, W. Gajda, Elementy algebry liniowej, część I, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2002
4. J. Topp, Algebra liniowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2012

Literatura uzupełniająca

1. T. Jurlewicz, Z. Skoczylas, Algebra i geometria analityczna: przykłady i zadania, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2022
2. J. Rutkowski, Algebra liniowa w zadaniach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
3. D.C. Lay, Linear algebra and its applications, Pearson/Addison-Wesley, 2006

Jednostka realizująca Katedra Informatyki Teoretycznej Data opracowania programu
Program opracował(a) dr Marzena Filipowicz-Chomko,dr hab. Ryszard Mazurek,dr Krzysztof Piekarski,dr hab. Małgorzata Wyrwas 2025.05.30