Wydział Informatyki | ||||||||||
Kierunek studiów | Data Science | Poziom i forma studiów | pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne | |||||||
Specjalność / Ścieżka dyplomowania | --- | Profil kształcenia | ogólnoakademicki | |||||||
Nazwa przedmiotu | Logika matematyczna | Kod przedmiotu | DS1S1LMA | |||||||
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy | |||||||||
Forma zajęć i liczba godzin | W | Ć | L | P | Ps | T | S | Semestr | 1 | |
15 | 15 | Punkty ECTS | 3 | |||||||
Przedmioty wprowadzające | ||||||||||
Cele przedmiotu |
Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu logiki matematycznej i teorii mnogości, ze szczególnym uwzględnieniem zastosowań w inżynierii danych. |
|||||||||
Treści programowe |
Wykład 1. Zbiory jako struktury danych. Zbiory potęgowe, moce zbiorów, równoliczność zbiorów. 1. Określanie właściwości zbiorów. |
|||||||||
Metody dydaktyczne |
wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, wykład z prezentacją multimedialną, ćwiczenia przedmiotowe, |
|||||||||
Forma zaliczenia |
Wykład (W): zaliczenie pisemne |
|||||||||
Symbol efektu uczenia się | Zakładane efekty uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | ||||||||
EU1 | podstawowe pojęcia logiki matematycznej i teorii mnogości |
DS1_W01 |
||||||||
EU2 | wykonywać działania na zbiorach oraz badać własności zbiorów |
DS1_U01 |
||||||||
EU3 | uzasadniać poprawność rozumowań oraz badać spełnialność i tautologiczność formuł rachunku zdań i predykatów |
DS1_U01 |
||||||||
EU4 | sprawdzać podstawowe własności relacji, w tym relacji równoważności i relacji porządku, wykonywać działania na funkcjach i relacjach, wyznaczać klasy abstrakcji |
DS1_U01 |
||||||||
EU5 | precyzyjnego formułowania argumentów, rozwiązywania problemów matematycznych i logicznego myślenia |
DS1_K01 |
||||||||
Symbol efektu uczenia się | Sposób weryfikacji efektu uczenia się | Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja | ||||||||
EU1 | zaliczenie pisemne | W | ||||||||
EU2 | kolokwium | Ć | ||||||||
EU3 | kolokwium | Ć | ||||||||
EU4 | kolokwium | Ć | ||||||||
EU5 | kolokwium | Ć | ||||||||
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) | Liczba godz. | |||||||||
Wyliczenie | ||||||||||
1 - udziałem w wykładach | 15 | |||||||||
2 - udziałem w innych formach zajęć | 15 | |||||||||
3 - indywidualnym wsparciem merytorycznym procesu uczenia się, udziałem w zaliczeniach organizowanych poza planem zajęć | 4 | |||||||||
4 - przygotowaniem do zaliczenia wykładu | 11 | |||||||||
5 - przygotowaniem do bieżących zajęć | 30 | |||||||||
RAZEM: | 75 | |||||||||
Wskaźniki ilościowe | GODZINY | ECTS | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela | 34 (1)+(2)+(3) |
1.4 | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym | 60 (2)+(3)+(4)+(5) |
2.4 | ||||||||
Literatura podstawowa |
1. W. Marek, J. Onyszkiewicz, Elementy logiki i teorii mnogości w zadaniach, PWN, 2022 |
|||||||||
Literatura uzupełniająca |
1. H. Matuszewska, W. Matuszewski, Elementy logiki i teorii mnogości dla informatyków, BEL Studio, 2017 |
|||||||||
Jednostka realizująca | Katedra Informatyki Teoretycznej | Data opracowania programu | ||||||||
Program opracował(a) | dr Marzena Filipowicz-Chomko,dr Magdalena Kacprzak | 2025.03.03 |