Wydział Informatyki | ||||||||||
Kierunek studiów | Data Science | Poziom i forma studiów | pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne | |||||||
Specjalność / Ścieżka dyplomowania | --- | Profil kształcenia | ogólnoakademicki | |||||||
Nazwa przedmiotu | Przegląd metod i narzędzi AI | Kod przedmiotu | DS1S2PMN | |||||||
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy | |||||||||
Forma zajęć i liczba godzin | W | Ć | L | P | Ps | T | S | Semestr | 2 | |
30 | 15 | Punkty ECTS | 3 | |||||||
Przedmioty wprowadzające | Podstawy programowania (DS1S1PPR), Wstęp do Data Science (DS1S1WDS), | |||||||||
Cele przedmiotu |
Przekazanie przeglądu głównych metod i narzędzi AI oraz zrozumienie ich możliwości i ograniczeń. Rozwój umiejętności identyfikacji potencjału AI w rozwiązywaniu problemów biznesowych oraz doboru odpowiednich metod. Odniesienia do frameworka edukacyjnego mikrokompetencji SFIA: |
|||||||||
Treści programowe |
Kompleksowe wprowadzenie do współczesnych metod i narzędzi sztucznej inteligencji, umożliwiające zrozumienie ich potencjału, ograniczeń oraz praktycznych zastosowań. Teoretyczne podstawy głównych paradygmatów AI oraz ich implementacje w rzeczywistych systemach ICT i systemach AI. Fundamentalne koncepcje sztucznych sieci neuronowych, uczenia głębokiego, przetwarzania języka naturalnego i widzenia komputerowego. Alternatywne podejścia, w tym systemy uczenia ze wzmocnieniem, sieci bayesowskie i algorytmy ewolucyjne. Identyfikacja praktycznych zastosowań AI w różnych domenach biznesowych. Analiza problemów biznesowych pod kątem możliwości wykorzystania odpowiednich technik AI. Wykład: Pracownia specjalistyczna: |
|||||||||
Metody dydaktyczne |
dyskusja rozwiązań, metoda projektów, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, wykład z prezentacją multimedialną, |
|||||||||
Forma zaliczenia |
W: zaliczenie pisemne z pytaniami otwartymi |
|||||||||
Symbol efektu uczenia się | Zakładane efekty uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | ||||||||
EU1 | podstawowe paradygmaty sztucznej inteligencji (systemy regułowe, uczenie maszynowe, sieci neuronowe, itp.) |
DS1_W09 DS1_W16 |
||||||||
EU2 | główne typy metod AI (przetwarzanie obrazu, języka naturalnego, wnioskowanie, itp.) i narzędzi stosowanych do przetwarzania danych |
DS1_W03 DS1_W07 DS1_W09 DS1_W21 |
||||||||
EU3 | przykłady zastosowań różnych metod AI w wybranych domenach biznesowych i przemysłowych |
DS1_W10 |
||||||||
EU4 | rozróżniać i charakteryzować różne podejścia w AI |
DS1_U10 DS1_U19 |
||||||||
EU5 | wskazać odpowiednie metody AI do rozwiązania konkretnych problemów domenowych |
DS1_U08 DS1_U10 |
||||||||
EU6 | przeanalizować przypadek biznesowy pod kątem możliwości zastosowania różnych metod AI |
DS1_U11 DS1_U18 |
||||||||
EU7 | pracować w zespole przy analizie możliwości wdrożenia rozwiązań AI |
DS1_U12 (H1_U02) |
||||||||
EU8 | do krytycznej oceny możliwości i ograniczeń różnych metod AI |
DS1_K01 |
||||||||
Symbol efektu uczenia się | Sposób weryfikacji efektu uczenia się | Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja | ||||||||
EU1 | zaliczenie pisemne | W | ||||||||
EU2 | zaliczenie pisemne | W | ||||||||
EU3 | zaliczenie pisemne | W | ||||||||
EU4 | ocena zadań projektowych realizowanych w grupach | Ps | ||||||||
EU5 | ocena zadań projektowych realizowanych w grupach | Ps | ||||||||
EU6 | ocena zadań projektowych realizowanych w grupach | Ps | ||||||||
EU7 | ocena zadań projektowych realizowanych w grupach | Ps | ||||||||
EU8 | ocena zadań projektowych realizowanych w grupach | Ps | ||||||||
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) | Liczba godz. | |||||||||
Wyliczenie | ||||||||||
1 - udziałem w wykładach | 30 | |||||||||
2 - udziałem w innych formach zajęć | 15 | |||||||||
3 - indywidualnym wsparciem merytorycznym procesu uczenia się, udziałem w zaliczeniach organizowanych poza planem zajęć | 4 | |||||||||
4 - przygotowaniem do zaliczenia wykładu | 10 | |||||||||
5 - przygotowaniem do bieżących zajęć | 16 | |||||||||
RAZEM: | 75 | |||||||||
Wskaźniki ilościowe | GODZINY | ECTS | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela | 49 (1)+(2)+(3) |
2.0 | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym | 31 (2)+(5) |
1.2 | ||||||||
Literatura podstawowa |
1. A. J. Gutman, J. Goldmeier, Analityk danych: przewodnik po data science, statystyce i uczeniu maszynowym, Helion, Gliwice, 2023 |
|||||||||
Literatura uzupełniająca |
1. S. Russell, P. Norvig, Sztuczna inteligencja. Nowe spojrzenie, Tom 1 i 2, Helion, Gliwice, 2023 |
|||||||||
Jednostka realizująca | Wydział Informatyki | Data opracowania programu | ||||||||
Program opracował(a) | dr hab. Marek J. Drużdżel,dr hab. inż. Małgorzata Krętowska,dr inż. Urszula Kużelewska,dr inż. Tomasz Łukaszuk | 2025.03.03 |