Wydział Informatyki | ||||||||||
Kierunek studiów | Data Science | Poziom i forma studiów | pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne | |||||||
Specjalność / Ścieżka dyplomowania | --- | Profil kształcenia | ogólnoakademicki | |||||||
Nazwa przedmiotu | Wstęp do Data Science | Kod przedmiotu | DS1S1WDS | |||||||
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy | |||||||||
Forma zajęć i liczba godzin | W | Ć | L | P | Ps | T | S | Semestr | 1 | |
30 | 30 | Punkty ECTS | 5 | |||||||
Przedmioty wprowadzające | ||||||||||
Cele przedmiotu |
Przekazanie fundamentalnej wiedzy o procesach, metodach i narzędziach wykorzystywanych w data science oraz ich roli we współczesnym przetwarzaniu i analizie danych. Wpływ konsumpcji zasobów infrastruktury, złożoności obliczeniowej oraz sposobu składowania danych w kontekście zasad zrównoważonego rozwoju. Odniesienia do frameworka edukacyjnego mikrokompetencji SFIA: |
|||||||||
Treści programowe |
Wprowadzenie do data science i sztucznej inteligencji oraz ich roli w gospodarce cyfrowej. Podstawy teoretyczne, metodyki i standardy w analizie danych oraz pracy z modelami AI. Prawne i etyczne aspekty przetwarzania danych i wykorzystywania sztucznej inteligencji. Proces analizy danych zgodnie z metodyką CRISP-DM, obejmujący zarządzanie danymi i modelami oraz projektowanie architektury rozwiązań. Wprowadzenie do języka SQL i relacyjnych baz danych. Praktyczne aspekty pracy z narzędziami i platformami data science, analiza przypadków użycia w różnych branżach oraz podstawy prompt engineering. Wykład: Pracownia specjalistyczna: |
|||||||||
Metody dydaktyczne |
wykład problemowy, programowanie z użyciem komputera, wykład informacyjny, wykład z prezentacją multimedialną, |
|||||||||
Forma zaliczenia |
Wykład: zaliczenie pisemne z pytaniami otwartymi |
|||||||||
Symbol efektu uczenia się | Zakładane efekty uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | ||||||||
EU1 | podstawowe koncepcje data science i rozumie ich rolę we współczesnym świecie |
DS1_W02 DS1_W05 DS1_W18 (H1_W01) |
||||||||
EU2 | główne obszary zastosowań sztucznej inteligencji w biznesie i przemyśle; wpływ konsumpcji zasobów infrastruktury i sposobów składowania danych w kontekście zasad zrównoważonego rozwoju |
DS1_W09 DS1_W12 DS1_W13 (H1_W03) DS1_W14 (H1_W02) DS1_W16 DS1_W19 |
||||||||
EU3 | wybrane aplikacje użytkowe sztucznej inteligencji, zasady działania i ich ograniczenia |
DS1_W12 DS1_W13 (H1_W03) DS1_W14 (H1_W02) DS1_W16 DS1_W21 |
||||||||
EU4 | identyfikować problemy możliwe do rozwiązania metodami data science |
DS1_U02 DS1_U10 DS1_U11 |
||||||||
EU5 | korzystać z wybranych aplikacji użytkowych sztucznej inteligencji w realizacji zadań edukacyjnych i życia codziennego |
DS1_U05 DS1_U10 DS1_U21 |
||||||||
EU6 | posługiwać się językiem SQL na poziomie podstawowym |
DS1_U07 |
||||||||
EU7 | krytycznej oceny możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji w różnych kontekstach |
DS1_K01 |
||||||||
Symbol efektu uczenia się | Sposób weryfikacji efektu uczenia się | Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja | ||||||||
EU1 | zaliczenie pisemne | W | ||||||||
EU2 | zaliczenie pisemne | W | ||||||||
EU3 | zaliczenie pisemne | W | ||||||||
EU4 | ocena sprawozdań oraz rozwiązań zadań problemowych | Ps | ||||||||
EU5 | ocena sprawozdań oraz rozwiązań zadań problemowych | Ps | ||||||||
EU6 | ocena sprawozdań oraz rozwiązań zadań problemowych | Ps | ||||||||
EU7 | ocena sprawozdań oraz rozwiązań zadań problemowych | Ps | ||||||||
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) | Liczba godz. | |||||||||
Wyliczenie | ||||||||||
1 - udziałem w wykładach | 30 | |||||||||
2 - udziałem w innych formach zajęć | 30 | |||||||||
3 - indywidualnym wsparciem merytorycznym procesu uczenia się, udziałem w zaliczeniach organizowanych poza planem zajęć | 4 | |||||||||
4 - przygotowaniem do zaliczenia wykładu | 10 | |||||||||
5 - przygotowaniem do bieżących zajęć o charakterze praktycznym | 51 | |||||||||
RAZEM: | 125 | |||||||||
Wskaźniki ilościowe | GODZINY | ECTS | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela | 64 (1)+(2)+(3) |
2.6 | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym | 81 (2)+(5) |
3.2 | ||||||||
Literatura podstawowa |
1. A.J. Gutman, J. Goldmeier, Analityk danych: przewodnik po data science, statystyce i uczeniu maszynowym, Helion, Gliwice, 2023 |
|||||||||
Literatura uzupełniająca |
1. D. Stephenson, Big Data, nauka o danych i AI bez tajemnic: podejmuj lepsze decyzje i rozwijaj swój biznes!, Helion, Gliwice, 2020 |
|||||||||
Jednostka realizująca | Wydział Informatyki | Data opracowania programu | ||||||||
Program opracował(a) | dr hab. Marek J. Drużdżel,dr inż. Paweł Tadejko,dr hab. inż. Sławomir Zieliński | 2025.06.05 |