Wydział Informatyki | ||||||||||
Kierunek studiów | Data Science | Poziom i forma studiów | pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne | |||||||
Specjalność / Ścieżka dyplomowania | --- | Profil kształcenia | ogólnoakademicki | |||||||
Nazwa przedmiotu | Algebra liniowa 2 | Kod przedmiotu | DS1S2AL2 | |||||||
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy | |||||||||
Forma zajęć i liczba godzin | W | Ć | L | P | Ps | T | S | Semestr | 2 | |
30 | 30 | Punkty ECTS | 4 | |||||||
Przedmioty wprowadzające | Algebra liniowa 1 (DS1S1AL1), | |||||||||
Cele przedmiotu |
Przekazanie zaawansowanej wiedzy z zakresu algebry liniowej ze szczególnym uwzględnieniem jej zastosowań w uczeniu maszynowym i analizie danych. |
|||||||||
Treści programowe |
Odwzorowania dwuliniowe, formy kwadratowe i ich własności. Przestrzenie euklidesowe. Ortogonalizacja Grama-Schmidta. Metoda najmniejszych kwadratów. Metody rozkładu macierzy oraz zastosowania rozkładów w analizie danych, redukcji wymiarowości i metodzie najmniejszych kwadratów. Wykład: Ćwiczenia audytoryjne: |
|||||||||
Metody dydaktyczne |
ćwiczenia przedmiotowe, klasyczna metoda problemowa, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, wykład z prezentacją multimedialną, |
|||||||||
Forma zaliczenia |
Wykład (W) - zaliczenie pisemne z pytaniami otwartymi |
|||||||||
Symbol efektu uczenia się | Zakładane efekty uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | ||||||||
EU1 | pojęcia i twierdzenia algebry liniowej, zna przykłady ich zastosowań w analityce danych |
DS1_W01 DS1_W02 |
||||||||
EU2 | zaawansowane metody i techniki z zakresu algebry liniowej |
DS1_W01 |
||||||||
EU3 | posługiwać się zaawansowanymi narzędziami i metodami algebry liniowej |
DS1_U01 DS1_U03 DS1_U19 |
||||||||
EU4 | wyrażać problemy w terminach algebry liniowej; potrafi stosować aparat algebry liniowej do ich rozwiązywania |
DS1_U01 DS1_U03 DS1_U19 |
||||||||
EU5 | krytycznej oceny posiadanej wiedzy z algebry liniowej oraz uznawania znaczenia pozyskanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych |
DS1_K01 |
||||||||
Symbol efektu uczenia się | Sposób weryfikacji efektu uczenia się | Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja | ||||||||
EU1 | zaliczenie pisemne | W | ||||||||
EU2 | zaliczenie pisemne | W | ||||||||
EU3 | kolokwia | Ć | ||||||||
EU4 | kolokwia | Ć | ||||||||
EU5 | kolokwia | Ć | ||||||||
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) | Liczba godz. | |||||||||
Wyliczenie | ||||||||||
1 - udziałem w wykładach | 30 | |||||||||
2 - udziałem w innych formach zajęć | 30 | |||||||||
3 - indywidualnym wsparciem merytorycznym procesu uczenia się, udziałem w egzaminie/zaliczeniach organizowanych poza planem zajęć | 4 | |||||||||
4 - przygotowaniem do zaliczenia wykładu | 10 | |||||||||
5 - przygotowaniem do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych | 16 | |||||||||
6 - przygotowaniem do bieżących zajęć | 10 | |||||||||
RAZEM: | 100 | |||||||||
Wskaźniki ilościowe | GODZINY | ECTS | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela | 64 (1)+(2)+(3) |
2.6 | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym | 60 (2)+(3)+(5)+(6) |
2.4 | ||||||||
Literatura podstawowa |
1. T. Jurlewicz, Z. Skoczylas, Algebra liniowa 2: definicje, twierdzenia, wzory, Oficyna Wydawnicza |
|||||||||
Literatura uzupełniająca |
1. T. Jurlewicz, Z. Skoczylas, Algebra liniowa 2: przykłady i zadania, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2005 |
|||||||||
Jednostka realizująca | Katedra Informatyki Teoretycznej | Data opracowania programu | ||||||||
Program opracował(a) | dr Marzena Filipowicz-Chomko,dr hab. Ryszard Mazurek,dr Krzysztof Piekarski,dr hab. Małgorzata Wyrwas | 2025.05.30 |