Wydział Informatyki
Kierunek studiów Data Science Poziom i forma studiów pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne
Specjalność / Ścieżka dyplomowania --- Profil kształcenia ogólnoakademicki
Nazwa przedmiotu Algebra liniowa 2 Kod przedmiotu DS1S2AL2
Rodzaj przedmiotu obowiązkowy
Forma zajęć i liczba godzin W Ć L P Ps T S Semestr 2
30 30 Punkty ECTS 4
Przedmioty wprowadzające Algebra liniowa 1 (DS1S1AL1),  
Cele przedmiotu

Przekazanie zaawansowanej wiedzy z zakresu algebry liniowej ze szczególnym uwzględnieniem jej zastosowań w uczeniu maszynowym i analizie danych.
Rozwój umiejętności wykorzystania zaawansowanych technik algebry liniowej w rozwiązywaniu problemów data science.

Treści programowe

Odwzorowania dwuliniowe, formy kwadratowe i ich własności. Przestrzenie euklidesowe. Ortogonalizacja Grama-Schmidta. Metoda najmniejszych kwadratów. Metody rozkładu macierzy oraz zastosowania rozkładów w analizie danych, redukcji wymiarowości i metodzie najmniejszych kwadratów.

Wykład:
1. Odwzorowania dwuliniowe i iloczyny skalarne. Symetryczne odwzorowania dwuliniowe i stowarzyszone z nimi formy kwadratowe.
2. Macierze form kwadratowych. Określoność formy kwadratowej.
3. Przestrzenie euklidesowe, unormowane, metryczne. Ortogonalizacja Grama-Schmidta.
4. Rzut ortogonalny i metoda najmniejszych kwadratów. Macierze ortogonalne.
5. Diagonalizacja wybranych typów macierzy.
6. Diagonalizacja wybranych typów macierzy.
7. Rozkład LU.
8. Zastosowania rozkładu LU.
9. Rozkład QR.
10. Zastosowania rozkładu QR.
11. Wartości osobliwe macierzy i rozkład SVD.
12. Wartości osobliwe macierzy i rozkład SVD.
13. Zastosowania rozkładu SVD.
14. Zastosowania metod algebry liniowej w data science. Wizualizacja wyników, interpretacja wyników obliczeń.
15. Zastosowania metod algebry liniowej w data science. Wizualizacja wyników, interpretacja wyników obliczeń.

Ćwiczenia audytoryjne:
1. Obliczanie iloczynów skalarnych, analiza odwzorowań dwuliniowych, wyznaczanie form kwadratowych.
2. Badanie własności macierzy form kwadratowych, określoność form i zastosowania w optymalizacji.
3. Wyznaczanie norm i metryk, ortogonalizacja Grama-Schmidta i jej zastosowania. Wyznaczanie baz ortonormalnych.
4. Wyznaczanie norm i metryk, ortogonalizacja Grama-Schmidta i jej zastosowania. Wyznaczanie baz ortonormalnych.
5. Wyznaczanie rzutów ortogonalnych wektorów. Zastosowania metody najmniejszych kwadratów.
6. Zastosowania metody najmniejszych kwadratów.
7. Badanie diagonalizowalności macierzy, diagonalizacja macierzy.
8. Wyznaczanie rozkładu LU macierzy.
9. Wyznaczanie rozkładu QR macierzy.
10. Obliczanie wartości osobliwych, wyznaczanie rozkładu SVD macierzy.
11. Obliczanie wartości osobliwych, wyznaczanie rozkładu SVD macierzy.
12. Zastosowania omawianych rozkładów w analizie danych.
13. Zastosowania omawianych rozkładów w analizie danych.
14. Zastosowania przedstawionych metod w analizie danych. Wizualizacja wyników, interpretacja wyników obliczeń.
15. Zaliczenie zajęć.

Metody dydaktyczne

ćwiczenia przedmiotowe,   klasyczna metoda problemowa,   wykład konwersatoryjny,   wykład problemowy,   wykład z prezentacją multimedialną,  

Forma zaliczenia

Wykład (W) - zaliczenie pisemne z pytaniami otwartymi
Ćwiczenia (Ć) - kolokwia

Symbol efektu uczenia się Zakładane efekty uczenia się Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się
EU1 pojęcia i twierdzenia algebry liniowej, zna przykłady ich zastosowań w analityce danych DS1_W01
DS1_W02
EU2 zaawansowane metody i techniki z zakresu algebry liniowej DS1_W01
EU3 posługiwać się zaawansowanymi narzędziami i metodami algebry liniowej DS1_U01
DS1_U03
DS1_U19
EU4 wyrażać problemy w terminach algebry liniowej; potrafi stosować aparat algebry liniowej do ich rozwiązywania DS1_U01
DS1_U03
DS1_U19
EU5 krytycznej oceny posiadanej wiedzy z algebry liniowej oraz uznawania znaczenia pozyskanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych DS1_K01
Symbol efektu uczenia się Sposób weryfikacji efektu uczenia się Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja
EU1 zaliczenie pisemne W
EU2 zaliczenie pisemne W
EU3 kolokwia Ć
EU4 kolokwia Ć
EU5 kolokwia Ć
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) Liczba godz.
Wyliczenie
1 - udziałem w wykładach 30
2 - udziałem w innych formach zajęć 30
3 - indywidualnym wsparciem merytorycznym procesu uczenia się, udziałem w egzaminie/zaliczeniach organizowanych poza planem zajęć 4
4 - przygotowaniem do zaliczenia wykładu 10
5 - przygotowaniem do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych 16
6 - przygotowaniem do bieżących zajęć 10
RAZEM: 100
Wskaźniki ilościowe GODZINY ECTS
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 64
(1)+(2)+(3)
2.6
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym 60
(2)+(3)+(5)+(6)
2.4
Literatura podstawowa

1. T. Jurlewicz, Z. Skoczylas, Algebra liniowa 2: definicje, twierdzenia, wzory, Oficyna Wydawnicza
GiS, Wrocław, 2005
2. M.X. Cohen, Praktyczna algebra liniowa dla analityków danych : od podstawowych koncepcji do użytecznych aplikacji w Pythonie, Helion: O'Reilly, Gliwice, 2024
3. G. Banaszak, W. Gajda, Elementy algebry liniowej, część II, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2002

Literatura uzupełniająca

1. T. Jurlewicz, Z. Skoczylas, Algebra liniowa 2: przykłady i zadania, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2005
2. J. Rutkowski, Algebra liniowa w zadaniach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
3. D.C. Lay, Linear algebra and its applications, Pearson/Addison-Wesley, 2006

Jednostka realizująca Katedra Informatyki Teoretycznej Data opracowania programu
Program opracował(a) dr Marzena Filipowicz-Chomko,dr hab. Ryszard Mazurek,dr Krzysztof Piekarski,dr hab. Małgorzata Wyrwas 2025.05.30