Wydział Informatyki | ||||||||||
Kierunek studiów | Data Science | Poziom i forma studiów | pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne | |||||||
Specjalność / Ścieżka dyplomowania | --- | Profil kształcenia | ogólnoakademicki | |||||||
Nazwa przedmiotu | Podstawy optymalizacji | Kod przedmiotu | DS1S3POP | |||||||
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy | |||||||||
Forma zajęć i liczba godzin | W | Ć | L | P | Ps | T | S | Semestr | 3 | |
15 | 15 | Punkty ECTS | 2 | |||||||
Przedmioty wprowadzające | Algebra liniowa 1 (DS1S1AL1), Algebra liniowa 2 (DS1S2AL2), Analiza matematyczna 1 (DS1S1AM1), Analiza matematyczna 2 (DS1S2AM2), Podstawy programowania (DS1S1PPR), | |||||||||
Cele przedmiotu |
Przekazanie wiedzy z zakresu teorii, metod i algorytmów optymalizacji, ze szczególnym uwzględnieniem ich zastosowań w data science i uczeniu maszynowym. Rozwój praktycznych umiejętności formułowania i rozwiązywania problemów optymalizacyjnych w kontekście analizy danych i budowy modeli. |
|||||||||
Treści programowe |
Ramowe treści programowe Podstawowe pojęcia optymalizacji, klasyfikacja problemów optymalizacyjnych oraz przykłady zastosowań w data science. Optymalizacja bez ograniczeń, metody gradientowe poszukiwania ekstremów funkcji jednej i wielu zmiennych, warunki konieczne i dostateczne ekstremum. Optymalizacja z ograniczeniami, mnożniki Lagrange’a, warunki Kuhna-Tucka, metody funkcji kary. Programowanie liniowe, metoda sympleks, algorytm punktu wewnętrznego, dualizm w programowaniu liniowym. Optymalizacja wypukła, definicje i własności. Metody stochastyczne w optymalizacji, stochastyczny spadek gradientu (SGD), mini-batch SGD. Metody heurystyczne i metaheurystyczne, algorytmy genetyczne, symulowane wyżarzanie, optymalizacja rojem cząstek. Wykład 1 Wprowadzenie do optymalizacji - podstawowe pojęcia, klasyfikacja problemów optymalizacyjnych, przykłady zastosowań w data science. Pracownia specjalistyczna |
|||||||||
Metody dydaktyczne |
dyskusja rozwiązań, praca w grupach, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, wykład z prezentacją multimedialną, |
|||||||||
Forma zaliczenia |
W zaliczenie pisemne z pytaniami testowymi i otwartymi |
|||||||||
Symbol efektu uczenia się | Zakładane efekty uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | ||||||||
EU1 | student zna i rozumie podstawowe pojęcia, metody i algorytmy optymalizacji |
DS1_W01 |
||||||||
EU2 | student zna i rozumie matematyczne podstawy metod optymalizacyjnych i ich zastosowanie w data science |
DS1_W02 |
||||||||
EU3 | student zna i rozumie specjalistyczne metody optymalizacji stosowane w uczeniu maszynowym |
DS1_W03 |
||||||||
EU4 | student potrafi formułować problemy optymalizacyjne dla zagadnień z dziedziny data science |
DS1_U01 |
||||||||
EU5 | student potrafi implementować i stosować algorytmy optymalizacyjne |
DS1_U02 |
||||||||
EU6 | student potrafi dobierać odpowiednie metody optymalizacji do różnych klas problemów |
DS1_U03 |
||||||||
EU7 | student jest gotów do krytycznej oceny efektywności metod optymalizacyjnych |
DS1_K01 |
||||||||
Symbol efektu uczenia się | Sposób weryfikacji efektu uczenia się | Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja | ||||||||
EU1 | zaliczenie pisemne | W | ||||||||
EU2 | zaliczenie pisemne | W | ||||||||
EU3 | zaliczenie pisemne | W | ||||||||
EU4 | ocena zadań projektowych realizowanych w grupach | Ps | ||||||||
EU5 | ocena zadań projektowych realizowanych w grupach | Ps | ||||||||
EU6 | ocena zadań projektowych realizowanych w grupach | Ps | ||||||||
EU7 | ocena zadań projektowych realizowanych w grupach | Ps | ||||||||
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) | Liczba godz. | |||||||||
Wyliczenie | ||||||||||
1 - udział w wykładach | 15 | |||||||||
2 - udział w innych formach zajęć | 15 | |||||||||
3 - indywidualne wsparcie merytoryczne procesu uczenia się, udział w zaliczeniach organizowanych poza planem zajęć | 4 | |||||||||
4 - przygotowanie do zaliczenia wykładu | 8 | |||||||||
5 - wykonanie projektu | 8 | |||||||||
RAZEM: | 50 | |||||||||
Wskaźniki ilościowe | GODZINY | ECTS | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela | 34 (1)+(2)+(3) |
1.4 | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym | 27 (2)+(3)+(5) |
1.1 | ||||||||
Literatura podstawowa |
1 J. Arabas, Wykłady z algorytmów ewolucyjnych, WNT, 2004 |
|||||||||
Literatura uzupełniająca |
1 M. Brdyś, A. Ruszczyński, Metody optymalizacji w zadaniach, WNT, 1985 |
|||||||||
Jednostka realizująca | Wydział Informatyki | Data opracowania programu | ||||||||
Program opracował(a) | dr Krzysztof Piekarski,dr inż. Rajmund Stasiewicz | 2025.03.03 |