Karta Przedmiotu
| Politechnika Białostocka | Wydział Informatyki | ||||||||||||||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kierunek studiów | Data Science |
Poziom i forma studiów |
pierwszego stopnia stacjonarne |
||||||||||||||||||||||||
| Grupa przedmiotów / specjalność |
Profil kształcenia | ogólnoakademicki | |||||||||||||||||||||||||
| Nazwa przedmiotu | Szeregi czasowe i prognozowanie | Kod przedmiotu | DS1S4SCP | ||||||||||||||||||||||||
| Rodzaj zajęć | obowiązkowy | ||||||||||||||||||||||||||
| Formy zajęć i liczba godzin | W | Ć | L | P | Ps | T | S | Semestr | 4 | ||||||||||||||||||
| 30 | 30 | Punkty ECTS | 4 | ||||||||||||||||||||||||
| Program obowiązuje od | 2025/2026 | ||||||||||||||||||||||||||
| Przedmioty wprowadzające | Algebra liniowa 1 (DS1S1AL1), Algebra liniowa 2 (DS1S2AL2), Algorytmy i struktury danych (DS1S4ASD), Analiza matematyczna 1 (DS1S1AM1), Analiza matematyczna 2 (DS1S2AM2), Statystyka matematyczna (DS1S3SMA), | ||||||||||||||||||||||||||
| Cele przedmiotu | Przekazanie podstawowej wiedzy niezbędnej do analizy szeregów czasowych, tworzenia prognoz oraz oceny ich jakości. Rozwój praktycznych umiejętności modelowania i prognozowania ekonomicznych szeregów czasowych. | ||||||||||||||||||||||||||
| Ramowe treści programowe | Teoretyczne podstawy prognozowania. Prognozowanie na podstawie klasycznych modeli trendu. Miary dokładności prognoz. Modele wahań sezonowych. Prognozowanie z wykorzystaniem nieliniowego modelu trendu. Prognozowanie na podstawie modeli adaptacyjnych. Prognozowanie ma podstawie jednorównaniowego modelu ekonometrycznego. Analiza przepływów międzygałęziowych i model Leontiewa. | ||||||||||||||||||||||||||
| Inne informacje o przedmiocie | przedmiot ma związek z prowadzoną na Uczelni działalnością naukową | ||||||||||||||||||||||||||
| Wyliczenie: | Nakład pracy studenta związany z: | Godzin ogółem |
W tym kontaktowych |
W tym praktycznych |
|||||||||||||||||||||||
| udziałem w wykładach | 30 | 30 | |||||||||||||||||||||||||
| udziałem w innych formach zajęć | 30 | 30 | 30 | ||||||||||||||||||||||||
| indywidualnym wsparciem merytorycznym procesu uczenia się, udziałem w zaliczeniach organizowanych poza planem zajęć | 4 | 4 | |||||||||||||||||||||||||
| przygotowaniem do zaliczenia wykładu | 12 | ||||||||||||||||||||||||||
| przygotowaniem do zaliczenia pracowni specjalistycznej | 12 | 12 | |||||||||||||||||||||||||
| przygotowaniem do bieżących zajęć | 12 | 12 | |||||||||||||||||||||||||
| Razem godzin: | 100 | 64 | 54 | ||||||||||||||||||||||||
| Razem punktów ECTS: | 4 | 2.6 | 2.2 | ||||||||||||||||||||||||
| Zakładane kierunkowe efekty uczenia się | Wiedza | Umiejętności | Kompetencje społeczne |
||||||||||||||||||||||||
| DS1_W01 | DS1_U03 | ||||||||||||||||||||||||||
| DS1_W08 | DS1_U09 | ||||||||||||||||||||||||||
| DS1_U17 | |||||||||||||||||||||||||||
| DS1_U19 | |||||||||||||||||||||||||||
| Cele i treści ramowe sformułował(a) | dr Dariusz Kacprzak | Data: | 29/05/2025 | ||||||||||||||||||||||||
| Realizacja w roku akademickim | 2026/2027 | ||||||||||||||||||||||||||
| Treści programowe | |||||||||||||||||||||||||||
| Wykład | |||||||||||||||||||||||||||
| 1. | Teoretyczne podstawy prognozowania: definicje prognoz i ich znaczenie, funkcje i klasyfikacja prognoz, reguły i podstawowe założenia prognozowania, etapy prognozowania, błędy prognoz, dane wykorzystywane w prognozowaniu. Prognozowanie na podstawie klasycznych modeli trendu | ||||||||||||||||||||||||||
| 2. | Dopasowanie trendu liniowego do danych empirycznych, ekstrapolacja liniowej funkcji trendu | ||||||||||||||||||||||||||
| 3. | Dekompozycja szeregu czasowego | ||||||||||||||||||||||||||
| 4. | Modele wahań sezonowych | ||||||||||||||||||||||||||
| 5. | Metoda trendów jednoimiennych okresów | ||||||||||||||||||||||||||
| 6. | Prognozowanie z wykorzystaniem nieliniowego modelu trendu: wielomianowy, odwrotnościowy, wykładniczy, potęgowy, logarytmiczny, hiperboliczny I, II i III, log-hiperboliczny. Dopuszczalność prognoz | ||||||||||||||||||||||||||
| 7. | Miary dokładności prognoz: średni względny błąd prognozy ex post, średni kwadratowy błąd prognozy ex post, względny kwadratowy błąd prognozy ex post, współczynnik zbieżności Theila | ||||||||||||||||||||||||||
| 8. | Prognozowanie na podstawie modeli adaptacyjnych: metody naiwne, metody średniej ruchomej | ||||||||||||||||||||||||||
| 9. | Prognozowanie na podstawie modeli adaptacyjnych: metody wyrównywania wykładniczego, metoda trendu pełzającego z wagami harmonicznymi | ||||||||||||||||||||||||||
| 10. | Prognozowanie ma podstawie jednorównaniowego modelu ekonometrycznego: predykcja ekonometryczna, założenia teorii predykcji, źródła danych | ||||||||||||||||||||||||||
| 11. | Wybór postaci analitycznej modelu ekonometrycznego: liniowa, wielomianowa, wykładnicza, potęgowa, logarytmiczna, hiperboliczna | ||||||||||||||||||||||||||
| 12. | Symulacje na podstawie charakterystyk: prędkość zmian, stopa wzrostu, elastyczność, symulacje postaci analitycznej modelu | ||||||||||||||||||||||||||
| 13. | Analiza przepływów międzygałęziowych, tablica przepływów międzygałęziowych | ||||||||||||||||||||||||||
| 14. | Model Leontiewa, prognozowanie na podstawie modelu Leontiewa | ||||||||||||||||||||||||||
| 15. | Zaliczenie wykładu | ||||||||||||||||||||||||||
| Pracownia specjalistyczna | |||||||||||||||||||||||||||
| 1. | Prognozowanie na podstawie klasycznych modeli trendu. | ||||||||||||||||||||||||||
| 2. | Dopasowanie trendu liniowego do danych empirycznych, ekstrapolacja liniowej funkcji trendu. | ||||||||||||||||||||||||||
| 3. | Dekompozycja szeregu czasowego. | ||||||||||||||||||||||||||
| 4. | Modele wahań sezonowych. | ||||||||||||||||||||||||||
| 5. | Metoda trendów jednoimiennych okresów. | ||||||||||||||||||||||||||
| 6. | Prognozowanie z wykorzystaniem nieliniowego modelu trendu: wielomianowy, odwrotnościowy, wykładniczy, potęgowy, logarytmiczny, hiperboliczny I, II i III, log-hiperboliczny. Dopuszczalność prognoz. | ||||||||||||||||||||||||||
| 7. | Kolokwium | ||||||||||||||||||||||||||
| 8. | Miary dokładności prognoz: średni względny błąd prognozy ex post, średni kwadratowy błąd prognozy ex post, względny kwadratowy błąd prognozy ex post, współczynnik zbieżności Theila. | ||||||||||||||||||||||||||
| 9. | Prognozowanie na podstawie modeli adaptacyjnych: metody naiwne, metody średniej ruchomej. | ||||||||||||||||||||||||||
| 10. | Prognozowanie na podstawie modeli adaptacyjnych: metody wyrównywania wykładniczego, metoda trendu pełzającego z wagami harmonicznymi. | ||||||||||||||||||||||||||
| 11. | Prognozowanie ma podstawie jednorównaniowego modelu ekonometrycznego: predykcja ekonometryczna, założenia teorii predykcji, źródła danych. | ||||||||||||||||||||||||||
| 12. | Wybór postaci analitycznej modelu ekonometrycznego: liniowa, wielomianowa, wykładnicza, potęgowa, logarytmiczna, hiperboliczna. | ||||||||||||||||||||||||||
| 13. | Analiza przepływów międzygałęziowych, tablica przepływów międzygałęziowych. | ||||||||||||||||||||||||||
| 14. | Kolokwium. | ||||||||||||||||||||||||||
| 15. | Zaliczenie zajęć. | ||||||||||||||||||||||||||
| Metody dydaktyczne (realizacja stacjonarna) |
|||||||||||||||||||||||||||
| W | wykład problemowy; wykład konwersatoryjny; wykład z prezentacją multimedialną | ||||||||||||||||||||||||||
| Ps | programowanie z użyciem komputera; ćwiczenia laboratoryjne; symulacja | ||||||||||||||||||||||||||
| Metody dydaktyczne (realizacja zdalna) |
|||||||||||||||||||||||||||
| W | wykład problemowy; wykład konwersatoryjny; wykład z prezentacją multimedialną | ||||||||||||||||||||||||||
| - | |||||||||||||||||||||||||||
| Forma zaliczenia | |||||||||||||||||||||||||||
| W | zaliczenie pisemne z pytaniami otwartymi | ||||||||||||||||||||||||||
| Ps | kolokwia | ||||||||||||||||||||||||||
| Warunki zaliczenia | |||||||||||||||||||||||||||
| W | Uzyskanie min. 30% z każdego E1-E2, a po spełnieniu tego warunku ostateczna ocena wynika z sumy uzyskanych punktów. Kryteria oceny: [ 0 – 50]% punktów – 2.0 (50 – 60]% punktów – 3.0 (60 – 70]% punktów – 3.5 (70 – 80]% punktów – 4.0 (80 – 90]% punktów – 4.5 (90 – 100]% punktów – 5.0 |
||||||||||||||||||||||||||
| Ps | Uzyskanie min. 30% z każdego E3-E5, a po spełnieniu tego warunku ostateczna ocena wynika z sumy uzyskanych punktów. Kryteria oceny: [ 0 – 50]% punktów – 2.0 (50 – 60]% punktów – 3.0 (60 – 70]% punktów – 3.5 (70 – 80]% punktów – 4.0 (80 – 90]% punktów – 4.5 (90 – 100]% punktów – 5.0 |
||||||||||||||||||||||||||
| Symbol efektu | Zakładane efekty uczenia się | Odniesienie do efektów uczenia się zdefiniowanych dla kierunku studiów | |||||||||||||||||||||||||
| Wiedza | Umiejętności | Kompetencje społeczne |
|||||||||||||||||||||||||
| Wiedza: student zna i rozumie | |||||||||||||||||||||||||||
| E1 | podstawowe pojęcia z teorii predykcji oraz posiada zaawansowaną wiedzę w zakresie zastosowań matematyki w prognozowaniu. | ||||||||||||||||||||||||||
| E2 | powiązania zagadnień prognozowania z działami matematyki teoretycznej i stosowanej. | ||||||||||||||||||||||||||
| Umiejętności: student potrafi | |||||||||||||||||||||||||||
| E3 | konstruować modele matematyczne wykorzystywane w prognozowaniu. | ||||||||||||||||||||||||||
| E4 | wyznaczać prognozy na podstawie modeli szeregów czasowych i modeli przyczynowo-skutkowych oraz ocenia jakość prognoz. | ||||||||||||||||||||||||||
| E5 | dobrać odpowiednią metodę rozwiązania prognozowania do postawionego problemu. | ||||||||||||||||||||||||||
| Symbol efektu | Sposób weryfikacji efektu uczenia się | Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja | |||||||||||||||||||||||||
| E1 | zaliczenie pisemne | W | |||||||||||||||||||||||||
| E2 | zaliczenie pisemne | W | |||||||||||||||||||||||||
| E3 | kolokwia | Ps | |||||||||||||||||||||||||
| E4 | kolokwia | Ps | |||||||||||||||||||||||||
| E5 | kolokwia | Ps | |||||||||||||||||||||||||
| Literatura podstawowa | |||||||||||||||||||||||||||
| 1. | P. Dittmann, Prognozowanie w przedsiębiorstwie: metody i ich zastosowanie. Wydawnictwo Nieoczywiste - imprint GAB Media, Warszawa, 2022 | ||||||||||||||||||||||||||
| 2. | M. Cieślak (red): Prognozowanie gospodarcze: metody i zastosowanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011 | ||||||||||||||||||||||||||
| 3. | B. Guzik, D. Appenzeller, W. Jurek, Prognozowanie i symulacje. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, 2007 | ||||||||||||||||||||||||||
| Literatura uzupełniająca | |||||||||||||||||||||||||||
| 1. | J. B. Gajda, Prognozowanie i symulacje w ekonomii i zarządzaniu. Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa, 2017 | ||||||||||||||||||||||||||
| 2. | L. Liu, Time series analysis and forecasting, River Forest: Scientific Computing Associates Corp., 2006 | ||||||||||||||||||||||||||
| 3. | A. Welfe, Ekonometria: metody i ich zastosowanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2009 | ||||||||||||||||||||||||||
| Koordynator przedmiotu: | dr Marzena Filipowicz-Chomko, dr Dariusz Kacprzak | Data: | 30/05/2025 | ||||||||||||||||||||||||