Karta Przedmiotu

Politechnika Białostocka Wydział Informatyki
Kierunek studiów Data Science Poziom i forma
studiów
pierwszego stopnia
stacjonarne
Grupa przedmiotów /
specjalność
Profil kształcenia ogólnoakademicki
Nazwa przedmiotu Statystyka matematyczna E Kod przedmiotu DS1S3SMA
Rodzaj zajęć obowiązkowy
Formy zajęć i liczba godzin W Ć L P Ps T S Semestr 3
30 30 Punkty ECTS 5
Program obowiązuje od 2025/2026
Przedmioty wprowadzające Algebra liniowa 2 (DS1S2AL2),   Analiza matematyczna 2 (DS1S2AM2),   Rachunek prawdopodobieństwa (DS1S2RPR),  
Cele przedmiotu Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie metod statystycznych wykorzystywanych w analizie danych. Studenci poznają podstawy statystyki opisowej, w tym miary tendencji centralnej i rozproszenia, a także metody estymacji parametrów, testowania hipotez i analizy wariancji. Kurs obejmuje zarówno aspekty teoretyczne, jak i praktyczne zastosowania rozwijając umiejętność analizy danych, interpretacji wyników oraz ich wykorzystania w podejmowaniu decyzji w nauce o danych.
Ramowe treści programowe Kluczowe zagadnienia związane z analizą danych i wnioskowaniem statystycznym. Statystyka opisowa, w tym miary tendencji centralnej, zmienności i kształtu rozkładu, a także metody estymacji punktowej i przedziałowej. Techniki testowania hipotez, analiza wariancji (ANOVA) oraz metody regresji liniowej i wielorakiej.
Inne informacje o przedmiocie przedmiot ma związek z prowadzoną na Uczelni działalnością naukową
Wyliczenie: Nakład pracy studenta związany z: Godzin
ogółem
W tym
kontaktowych
W tym
praktycznych
udziałem w wykładach 30 30
udziałem w innych formach zajęć 30 30 30
indywidualnym wsparciem merytorycznym procesu uczenia się, udziałem w zaliczeniach organizowanych poza planem zajęć 4 4
przygotowaniem do egzaminu 15
przygotowaniem do zaliczenia pracowni specjalistycznej 46 46
Razem godzin: 125 64 76
Razem punktów ECTS: 5 2.6 3.0
Zakładane kierunkowe efekty uczenia się Wiedza Umiejętności Kompetencje
społeczne
DS1_W01 DS1_U01 DS1_K01
DS1_W02 DS1_U03
DS1_U19
Cele i treści ramowe sformułował(a) dr hab. Dorota Mozyrska Data: 29/05/2025
Realizacja w roku akademickim 2026/2027
 
Treści programowe
Wykład
1. Wprowadzenie do statystyki matematycznej – podstawowe pojęcia, klasyfikacja danych
2. Statystyka opisowa – miary tendencji centralnej i miary zmienności
3. Kształt rozkładu danych – skośność, kurtoza, analiza histogramów
4. Estymacja punktowa
5. Estymacja przedziałowa
6. Testowanie hipotez statystycznych – podstawowe pojęcia
7. Testy parametryczne dla jednego parametru
8. Testy parametryczne dla dwóch parametrów
9. Wybrane testy nieparametryczne
10. Testy zgodności
11. Analiza zależności/niezależności między zmiennymi
12. Regresja liniowa
13. Regresja wieloraka
14. Podstawy analizy wariancji (ANOVA)
15. Modele regresji nieliniowej
Pracownia specjalistyczna
1. Symulacja i wizualizacja rozkładów prawdopodobieństwa, obliczanie wartości dystrybuanty wybranych rozkładów
2. Eksploracja zbiorów danych – podstawowe statystyki opisowe, analiza histogramów
3. Obliczanie miar tendencji centralnej i zmienności
4. Analiza kształtu rozkładu danych
5. Budowa przedziałów ufności
6. Zagadnienie minimalnej liczebności próby i planowanie eksperymentu
7. Testy parametryczne dla jednego parametru
8. Testy parametryczne dla dwóch parametrów
9. Wybrane testy nieparametryczne
10. Testy zgodności
11. Analiza zależności/niezależności między zmiennymi
12. Regresja liniowa
13. Regresja wieloraka
14. Podstawy analizy wariancji (ANOVA). Modele regresji nieliniowej
15. Zaliczenie zajęć
Metody dydaktyczne
(realizacja stacjonarna)
W wykład problemowy; wykład konwersatoryjny; wykład z prezentacją multimedialną
Ps zadania projektowe w grupach; dyskusja rozwiązań; testy
Metody dydaktyczne
(realizacja zdalna)
W wykład problemowy; wykład konwersatoryjny; wykład z prezentacją multimedialną
-
Forma zaliczenia
W zaliczenie pisemne z pytaniami otwartymi
Ps opracowanie zadań projektowych realizowanych w grupach; rozwiązywanie testów na platformie Moodle
Warunki zaliczenia
W Uzyskanie min. 30% z każdego E1-E3, a po spełnieniu tego warunku ostateczna ocena wynika z sumy uzyskanych punktów.
Kryteria oceny:
[ 0 – 50]% punktów – 2.0
(50 – 60]% punktów – 3.0
(60 – 70]% punktów – 3.5
(70 – 80]% punktów – 4.0
(80 – 90]% punktów – 4.5
(90 – 100]% punktów – 5.0
Ps Uzyskanie min. 30% z każdego E4-E8, a po spełnieniu tego warunku ostateczna ocena wynika z sumy uzyskanych punktów.
Kryteria oceny:
[ 0 – 50]% punktów – 2.0
(50 – 60]% punktów – 3.0
(60 – 70]% punktów – 3.5
(70 – 80]% punktów – 4.0
(80 – 90]% punktów – 4.5
(90 – 100]% punktów – 5.0
Symbol efektu Zakładane efekty uczenia się Odniesienie do efektów uczenia się zdefiniowanych dla kierunku studiów
Wiedza Umiejętności Kompetencje
społeczne
Wiedza: student zna i rozumie
E1 podstawowe zagadnienia statystyki opisowej
E2 zasady estymacji parametrów, budowy przedziałów ufności, testowania hipotez parametrycznych i nieparametrycznych oraz analizy wariancji
E3 pojęcia korelacji, regresji liniowej i wielorakiej, regresji nieliniowej
Umiejętności: student potrafi
E4 obliczać miary opisowe, testować hipotezy oraz stosować regresję i analizę wariancji
E5 prawidłowo dobierać testy statystyczne do rodzaju i struktury danych oraz interpretować uzyskane wyniki
E6 w sposób czytelny i poprawny przedstawiać wyniki obliczeń statystycznych w postaci tabel, wykresów i raportów
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
E7 krytycznej oceny posiadanej wiedzy ze statystyki matematycznej oraz uznawania poznanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
E8 efektywnej współpracy w grupie, dzielenia się zadaniami i odpowiedzialnością w ramach zespołowych projektów związanych z realizacją zadań z rachunku prawdopodobieństwa
Symbol efektu Sposób weryfikacji efektu uczenia się Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja
E1 egzamin pisemny W
E2 egzamin pisemny W
E3 egzamin pisemny W
E4 projekty grupowe i krótkie testy Ps
E5 projekty grupowe i krótkie testy Ps
E6 projekty grupowe i krótkie testy Ps
E7 projekty grupowe i krótkie testy Ps
E8 projekty grupowe i krótkie testy Ps
Literatura podstawowa
1. J. Jóźwiak, J. Podgórski, Statystyka od podstaw, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 1997
2. W. Krysicki, Rachunek Prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna w zadaniach, Cz.2, Statystyka matematyczna. Wyd. 9, 9 dodr. Warszawa: Wydaw. Naukowe PWN, 2012
3. T. Górecki, Podstawy statystyki z przykładami w R, Wydawnictwo BTC, Legionowo, 2011
4. J. M. Mętrak, M. Skowron, Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna dla informatyków i inżynierów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2018
Literatura uzupełniająca
1. S. M. Ross, Introduction to Probability and Statistics for Engineers and Scjentystą, Academic Press, San Diego, 2020
2. C. M. Bishop, Pattern Recognition and Machine Learning, Springer, New York, 2006
3. G. Casella, R. Berger, Statistical Inference, Duxbury, Pacific Grove, 2002
Koordynator przedmiotu: dr hab. Dorota Mozyrska, dr hab. Małgorzata Wyrwas Data: 30/05/2025