Karta Przedmiotu

Politechnika Białostocka Wydział Informatyki
Kierunek studiów Data Science Poziom i forma
studiów
pierwszego stopnia
stacjonarne
Grupa przedmiotów /
specjalność
Profil kształcenia ogólnoakademicki
Nazwa przedmiotu Algebra liniowa 2 Kod przedmiotu DS1S2AL2
Rodzaj zajęć obowiązkowy
Formy zajęć i liczba godzin W Ć L P Ps T S Semestr 2
30 30 Punkty ECTS 4
Program obowiązuje od 2025/2026
Przedmioty wprowadzające Algebra liniowa 1 (DS1S1AL1),  
Cele przedmiotu Przekazanie zaawansowanej wiedzy z zakresu algebry liniowej ze szczególnym uwzględnieniem jej zastosowań w uczeniu maszynowym i analizie danych.
Rozwój umiejętności wykorzystania zaawansowanych technik algebry liniowej w rozwiązywaniu problemów data science.
Ramowe treści programowe Odwzorowania dwuliniowe, formy kwadratowe i ich własności. Przestrzenie euklidesowe. Ortogonalizacja Grama-Schmidta. Metoda najmniejszych kwadratów. Metody rozkładu macierzy oraz zastosowania rozkładów w analizie danych, redukcji wymiarowości i metodzie najmniejszych kwadratów.
Inne informacje o przedmiocie przedmiot ma związek z prowadzoną na Uczelni działalnością naukową
Wyliczenie: Nakład pracy studenta związany z: Godzin
ogółem
W tym
kontaktowych
W tym
praktycznych
udziałem w wykładach 30 30
udziałem w innych formach zajęć 30 30 30
indywidualnym wsparciem merytorycznym procesu uczenia się, udziałem w egzaminie/zaliczeniach organizowanych poza planem zajęć 4 4 4
przygotowaniem do zaliczenia wykładu 10
przygotowaniem do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych 16 16
przygotowaniem do bieżących zajęć 10 10
Razem godzin: 100 64 60
Razem punktów ECTS: 4 2.6 2.4
Zakładane kierunkowe efekty uczenia się Wiedza Umiejętności Kompetencje
społeczne
DS1_W01 DS1_U01 DS1_K01
DS1_W02 DS1_U03
DS1_U19
Cele i treści ramowe sformułował(a) dr Marzena Filipowicz-Chomko, dr hab. Ryszard Mazurek Data: 29/05/2025
Realizacja w roku akademickim 2025/2026
 
Treści programowe
Wykład
1. Odwzorowania dwuliniowe i iloczyny skalarne. Symetryczne odwzorowania dwuliniowe i stowarzyszone z nimi formy kwadratowe.
2. Macierze form kwadratowych. Określoność formy kwadratowej.
3. Przestrzenie euklidesowe, unormowane, metryczne. Ortogonalizacja Grama-Schmidta.
4. Rzut ortogonalny i metoda najmniejszych kwadratów. Macierze ortogonalne.
5. Diagonalizacja wybranych typów macierzy.
6. Diagonalizacja wybranych typów macierzy.
7. Rozkład LU.
8. Zastosowania rozkładu LU.
9. Rozkład QR.
10. Zastosowania rozkładu QR.
11. Wartości osobliwe macierzy i rozkład SVD.
12. Wartości osobliwe macierzy i rozkład SVD.
13. Zastosowania rozkładu SVD.
14. Zastosowania metod algebry liniowej w data science. Wizualizacja wyników, interpretacja wyników obliczeń.
15. Zastosowania metod algebry liniowej w data science. Wizualizacja wyników, interpretacja wyników obliczeń.
Ćwiczenia
1. Obliczanie iloczynów skalarnych, analiza odwzorowań dwuliniowych, wyznaczanie form kwadratowych.
2. Badanie własności macierzy form kwadratowych, określoność form i zastosowania w optymalizacji.
3. Wyznaczanie norm i metryk, ortogonalizacja Grama-Schmidta i jej zastosowania. Wyznaczanie baz ortonormalnych.
4. Wyznaczanie norm i metryk, ortogonalizacja Grama-Schmidta i jej zastosowania. Wyznaczanie baz ortonormalnych.
5. Wyznaczanie rzutów ortogonalnych wektorów. Zastosowania metody najmniejszych kwadratów.
6. Zastosowania metody najmniejszych kwadratów.
7. Badanie diagonalizowalności macierzy, diagonalizacja macierzy.
8. Wyznaczanie rozkładu LU macierzy.
9. Wyznaczanie rozkładu QR macierzy.
10. Obliczanie wartości osobliwych, wyznaczanie rozkładu SVD macierzy.
11. Obliczanie wartości osobliwych, wyznaczanie rozkładu SVD macierzy.
12. Zastosowania omawianych rozkładów w analizie danych.
13. Zastosowania omawianych rozkładów w analizie danych.
14. Zastosowania przedstawionych metod w analizie danych. Wizualizacja wyników, interpretacja wyników obliczeń.
15. Zaliczenie zajęć.
Metody dydaktyczne
(realizacja stacjonarna)
W wykład problemowy; wykład konwersatoryjny; wykład z prezentacją multimedialną
Ć ćwiczenia przedmiotowe; klasyczna metoda problemowa
Metody dydaktyczne
(realizacja zdalna)
W wykład problemowy; wykład konwersatoryjny; wykład z prezentacją multimedialną
-
Forma zaliczenia
W zaliczenie pisemne z pytaniami otwartymi
Ć kolokwia
Warunki zaliczenia
W Uzyskanie min. 30% z każdego E1-E2, a po spełnieniu tego warunku ostateczna ocena wynika z sumy uzyskanych punktów.
Kryteria oceny:
[ 0 – 50]% punktów – 2.0
(50 – 60]% punktów – 3.0
(60 – 70]% punktów – 3.5
(70 – 80]% punktów – 4.0
(80 – 90]% punktów – 4.5
(90 – 100]% punktów – 5.0
Ps Uzyskanie min. 30% z każdego E3-E5, a po spełnieniu tego warunku ostateczna ocena wynika z sumy uzyskanych punktów.
Kryteria oceny:
[ 0 – 50]% punktów – 2.0
(50 – 60]% punktów – 3.0
(60 – 70]% punktów – 3.5
(70 – 80]% punktów – 4.0
(80 – 90]% punktów – 4.5
(90 – 100]% punktów – 5.0
Symbol efektu Zakładane efekty uczenia się Odniesienie do efektów uczenia się zdefiniowanych dla kierunku studiów
Wiedza Umiejętności Kompetencje
społeczne
Wiedza: student zna i rozumie
E1 pojęcia i twierdzenia algebry liniowej, zna przykłady ich zastosowań w analityce danych
E2 zaawansowane metody i techniki z zakresu algebry liniowej
Umiejętności: student potrafi
E3 posługiwać się zaawansowanymi narzędziami i metodami algebry liniowej
E4 wyrażać problemy w terminach algebry liniowej; potrafi stosować aparat algebry liniowej do ich rozwiązywania
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
E5 krytycznej oceny posiadanej wiedzy z algebry liniowej oraz uznawania znaczenia pozyskanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Symbol efektu Sposób weryfikacji efektu uczenia się Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja
E1 zaliczenie pisemne W
E2 zaliczenie pisemne W
E3 kolokwia Ć
E4 kolokwia Ć
E5 kolokwia Ć
Literatura podstawowa
1. T. Jurlewicz, Z. Skoczylas, Algebra liniowa 2: definicje, twierdzenia, wzory, Oficyna Wydawnicza
2. GiS, Wrocław, 2005
3. M.X. Cohen, Praktyczna algebra liniowa dla analityków danych : od podstawowych koncepcji do użytecznych aplikacji w Pythonie, Helion: O'Reilly, Gliwice, 2024
4. G. Banaszak, W. Gajda, Elementy algebry liniowej, część II, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2002
Literatura uzupełniająca
1. T. Jurlewicz, Z. Skoczylas, Algebra liniowa 2: przykłady i zadania, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2005
2. J. Rutkowski, Algebra liniowa w zadaniach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
3. D.C. Lay, Linear algebra and its applications, Pearson/Addison-Wesley, 2006
Koordynator przedmiotu: dr Marzena Filipowicz-Chomko, dr hab. Ryszard Mazurek, dr Krzysztof Piekarski, dr hab. Małgorzata Wyrwas Data: 30/05/2025