Karta Przedmiotu

Politechnika Białostocka Wydział Informatyki
Kierunek studiów Data Science Poziom i forma
studiów
pierwszego stopnia
stacjonarne
Grupa przedmiotów /
specjalność
Profil kształcenia ogólnoakademicki
Nazwa przedmiotu Rachunek prawdopodobieństwa Kod przedmiotu DS1S2RPR
Rodzaj zajęć obowiązkowy
Formy zajęć i liczba godzin W Ć L P Ps T S Semestr 2
15 15 Punkty ECTS 3
Program obowiązuje od 2025/2026
Przedmioty wprowadzające Algebra liniowa 1 (DS1S1AL1),   Analiza matematyczna 1 (DS1S1AM1),  
Cele przedmiotu Celem przedmiotu jest przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu rozkładów zmiennych losowych jedno- i wielowymiarowych, obejmujących zarówno zmienne ciągłe, jak i dyskretne. Rozwinięcie praktycznych umiejętności opisu i analizy zjawisk losowych, kluczowych w analizie danych oraz podejmowaniu decyzji w warunkach niepełnej informacji. W ramach zajęć uwzględnione zostaną również podstawowe zagadnienia dotyczące procesów stochastycznych, w tym procesów Markowa, które znajdują szerokie zastosowanie w modelowaniu dynamicznych systemów losowych.
Ramowe treści programowe Zagadnienia rachunku prawdopodobieństwa, w tym podstawowe pojęcia i narzędzia analizy zmiennych losowych. Opis rozkładów prawdopodobieństwa, ich funkcji gęstości i dystrybuant oraz parametrów opisujących te rozkłady. Charakterystyka rozkładów wielowymiarowych, funkcji rozkładów oraz metod wyznaczania rozkładu sumy zmiennych losowych. Praktyczne aspekty rachunku prawdopodobieństwa, w tym symulacja oraz wizualizacja rozkładów probabilistycznych i ich miar. Wyprowadzanie i wizualizacja rozkładów brzegowych oraz warunkowych dla zmiennych losowych wielowymiarowych.
Inne informacje o przedmiocie przedmiot ma związek z prowadzoną na Uczelni działalnością naukową
Wyliczenie: Nakład pracy studenta związany z: Godzin
ogółem
W tym
kontaktowych
W tym
praktycznych
udziałem w wykładach 15 15
udziałem w innych formach zajęć 15 15 15
indywidualnym wsparciem merytorycznym procesu uczenia się, udziałem w zaliczeniach organizowanych poza planem zajęć 4 4
przygotowaniem do zaliczenia wykładu 10
przygotowaniem do zaliczenia pracowni specjalistycznej 31 31
Razem godzin: 75 34 46
Razem punktów ECTS: 3 1.4 1.8
Zakładane kierunkowe efekty uczenia się Wiedza Umiejętności Kompetencje
społeczne
DS1_W01 DS1_U12 (H1_U02) DS1_K01
DS1_U01
DS1_U03
DS1_U19
Cele i treści ramowe sformułował(a) dr hab. Dorota Mozyrska Data: 29/05/2025
Realizacja w roku akademickim 2025/2026
 
Treści programowe
Wykład
1. Definicja i klasyfikacja zmiennych losowych
2. Rozkłady prawdopodobieństwa: funkcja gęstości, dystrybuanta
3. Momenty zmiennych losowych
4. Funkcje zmiennych losowych
5. Rozkłady prawdopodobieństwa w przestrzeniach wielowymiarowych
6. Przykłady wielowymiarowych funkcji gęstości
7. Rozkłady brzegowe i warunkowe
8. Kowariancja i korelacja
9. Macierz kowariancji: interpretacja i zastosowania
10. Niezależność zmiennych losowych
11. Rozkłady sum zmiennych losowych skokowych
12. Rozkłady sum zmiennych losowych ciągłych
13. Prawa wielkich liczb, centralne twierdzenie graniczne
14. Procesy Markowa: definicja, własności i podstawowe przykłady zastosowań
15. Zaliczenie wykładu
Pracownia specjalistyczna
1. Symulacja i wizualizacja rozkładów prawdopodobieństwa
2. Obliczanie miar zmiennych losowych
3. Przekształcenia zmiennych losowych
4. Modelowanie rzeczywistych problemów, takich jak ryzyko awarii, analiza kolejek
5. Symulacja zmiennych losowych wielowymiarowych
6. Kowariancja i korelacja zmiennych losowych
7. Wyprowadzanie i wizualizacja rozkładów brzegowych i warunkowych dla danych wielowymiarowych. Implementacja analizy rozkładów w języku Python.
8. Symulacja zmiennych wielowymiarowych z różnych rozkładów: wizualizacja rozkładów 2D i 3D (np. wykresy konturów, heatmapy)
9. Symulacja systemów z zależnościami probabilistycznymi
10. Eksperymenty z rosnącymi próbami dla różnych rozkładów
11. Symulacja działania prawa wielkich liczb
12. Symulacja centralnego twierdzenia granicznego
13. Symulacja wpływu wielkości próby na kształt rozkładu średnich
14. Symulacja prostych procesów Markowa, w tym łańcuchów Markowa – przykłady i analiza zbieżności
15. Prezentacje projektów
Metody dydaktyczne
(realizacja stacjonarna)
W wykład problemowy; wykład konwersatoryjny; wykład z prezentacją multimedialną
Ps zadania projektowe w grupach; dyskusja rozwiązań; testy
Metody dydaktyczne
(realizacja zdalna)
W wykład z prezentacją multimedialną
-
Forma zaliczenia
W zaliczenie pisemne z pytaniami otwartymi
Ps opracowanie zadań projektowych realizowanych w grupach; rozwiązywanie testów na platformie Moodle
Warunki zaliczenia
W Uzyskanie min. 30% z każdego E1-E3, a po spełnieniu tego warunku ostateczna ocena wynika z sumy uzyskanych punktów.
Kryteria oceny:
[ 0 – 50]% punktów – 2.0
(50 – 60]% punktów – 3.0
(60 – 70]% punktów – 3.5
(70 – 80]% punktów – 4.0
(80 – 90]% punktów – 4.5
(90 – 100]% punktów – 5.0
Ps Uzyskanie min. 30% z każdego E4-E8, a po spełnieniu tego warunku ostateczna ocena wynika z sumy uzyskanych punktów.
Kryteria oceny:
[ 0 – 50]% punktów – 2.0
(50 – 60]% punktów – 3.0
(60 – 70]% punktów – 3.5
(70 – 80]% punktów – 4.0
(80 – 90]% punktów – 4.5
(90 – 100]% punktów – 5.0
Symbol efektu Zakładane efekty uczenia się Odniesienie do efektów uczenia się zdefiniowanych dla kierunku studiów
Wiedza Umiejętności Kompetencje
społeczne
Wiedza: student zna i rozumie
E1 podstawowe pojęcia rachunku prawdopodobieństwa, w tym funkcję gęstości, dystrybuantę oraz parametry rozkładów jedno- i wielowymiarowych
E2 prawa wielkich liczb oraz centralne twierdzenie graniczne
E3 podstawowe właściwości procesów Markowa oraz ich zastosowania w modelowaniu zjawisk losowych
Umiejętności: student potrafi
E4 obliczać miary opisowe zmiennych losowych, analizować rozkłady jedno- i wielowymiarowe oraz interpretować wyniki
E5 przeprowadzać symulacje rozkładów prawdopodobieństwa i ich aproksymacji w języku Python, w tym wizualizować wyniki i analizować zależności
E6 efektywnie współpracować w grupie, dzielić się zadaniami i odpowiedzialnością w ramach zespołowych projektów związanych z realizacją zadań z rachunku prawdopodobieństwa
E7 wykorzystać rachunek prawdopodobieństwa do modelowania rzeczywistych problemów, takich jak prognozowanie, analiza ryzyka czy modelowanie procesów losowych, w tym procesów Markowa
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
E8 krytycznej oceny posiadanej wiedzy z rachunku prawdopodobieństwa oraz uznawania poznanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Symbol efektu Sposób weryfikacji efektu uczenia się Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja
E1 zaliczenie pisemne W
E2 zaliczenie pisemne W
E3 zaliczenie pisemne W
E4 projekty grupowe i krótkie testy Ps
E5 projekty grupowe i krótkie testy Ps
E6 projekty grupowe i krótkie testy Ps
E7 projekty grupowe i krótkie testy Ps
E8 projekty grupowe i krótkie testy Ps
Literatura podstawowa
1. W. Krysicki, Rachunek Prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna w zadaniach, Cz.1, Rachunek prawdopodobieństwa. Wyd. 9, 9 dodr. Warszawa, PWN, 2012
2. J. M. Mętrak, M. Skowron, Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna dla informatyków i inżynierów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2018
3. A. Plucińska, S. Mikulski, Rachunek prawdopodobieństwa dla informatyków i inżynierów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
4. R. Sztencel, Podstawy teorii prawdopodobieństwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2014
Literatura uzupełniająca
1. G. Świątek, Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna w zadaniach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
2. A. Filar, K. Kwieciński, Łańcuchy Markowa i ich zastosowania w modelowaniu procesów losowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2016
3. S. M. Ross, Introduction to Probability and Statistics for Engineers and Scientists, Academic Press, San Diego, 2020
4. K. P. Murphy, Machine Learning: A Probabilistic Perspective, The MIT Press, Cambridge, 2012
Koordynator przedmiotu: dr hab. Dorota Mozyrska, dr hab. Małgorzata Wyrwas Data: 30/05/2025