Karta Przedmiotu

Politechnika Białostocka Wydział Informatyki
Kierunek studiów Data Science Poziom i forma
studiów
pierwszego stopnia
stacjonarne
Grupa przedmiotów /
specjalność
Profil kształcenia ogólnoakademicki
Nazwa przedmiotu Analiza matematyczna 1 E Kod przedmiotu DS1S1AM1
Rodzaj zajęć obowiązkowy
Formy zajęć i liczba godzin W Ć L P Ps T S Semestr 1
30 30 Punkty ECTS 5
Program obowiązuje od 2025/2026
Przedmioty wprowadzające
Cele przedmiotu Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu rachunku różniczkowego i całkowego funkcji rzeczywistych zmiennej rzeczywistej. Poznanie pojęć takich jak granice, ciągłość, pochodne, całki, które są podstawą wielu technik analitycznych i obliczeniowych wykorzystywanych w nauce o danych.
Nauczenie podstawowych metod różniczkowania i całkowania funkcji jednej zmiennej potrzebnych do rozwiązywania problemów inżynierskich, m.in. pojawiających się w nauce o danych. Nauczenie rozwiązywania problemów optymalizacyjnych związanych z rachunkiem różniczkowym funkcji jednej zmiennej.
Ramowe treści programowe Przegląd funkcji elementarnych oraz ich własności. Granice i ciągłość funkcji. Rachunek różniczkowy funkcji rzeczywistych zmiennej rzeczywistej oraz jego zastosowanie praktyczne w nauce o danych. Stosowanie pochodnych do problemów optymalizacyjnych oraz numerycznego rozwiązywanie równań nieliniowych metodą Newtona. Szeregi potęgowe. Rachunek całkowy funkcji jednej zmiennej oraz jego zastosowania. Funkcje specjalne i ich własności.
Inne informacje o przedmiocie przedmiot ma związek z prowadzoną na Uczelni działalnością naukową
Wyliczenie: Nakład pracy studenta związany z: Godzin
ogółem
W tym
kontaktowych
W tym
praktycznych
udziałem w wykładach 30 30
udziałem w innych formach zajęć 30 30 30
indywidualnym wsparciem merytorycznym procesu uczenia się, udziałem w egzaminie i zaliczeniach organizowanych poza planem zajęć 4 4 4
przygotowaniem do egzaminu 15
przygotowaniem do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych 20 20
przygotowaniem do bieżących zajęć 26 26
Razem godzin: 125 64 80
Razem punktów ECTS: 5 2.6 3.2
Zakładane kierunkowe efekty uczenia się Wiedza Umiejętności Kompetencje
społeczne
DS1_W01 DS1_U01 DS1_K01
DS1_U03
DS1_U19
Cele i treści ramowe sformułował(a) dr hab. Dorota Mozyrska, dr hab. Małgorzata Wyrwas Data: 29/05/2025
Realizacja w roku akademickim 2025/2026
 
Treści programowe
Wykład
1. Przegląd funkcji elementarnych i omówienie ich własności
2. Granice funkcji i ich zastosowania
3. Asymptoty i ich rola w modelowaniu
4. Ciągłość funkcji jednej zmiennej
5. Pochodna funkcji, jej własności i interpretacja
6. Numeryczne rozwiązywanie równań nieliniowych metodą Newtona
7. Reguła de l’Hospitala
8. Ekstrema funkcji
9. Wypukłość i wklęsłość funkcji
10. Szeregi potęgowe i ich zastosowania
11. Całka nieoznaczona
12. Całka oznaczona i jej własności, całki niewłaściwe
13. Zastosowania całek oznaczonych
14. Metody numeryczne obliczania całek oznaczonych
15. Funkcje specjalne
Ćwiczenia
1. Badanie własności podstawowych funkcji elementarnych
2. Obliczanie granic funkcji jednej zmiennej
3. Wyznaczanie asymptot funkcji
4. Badanie ciągłości funkcji jednej zmiennej
5. Obliczanie pochodnych funkcji jednej zmiennej
6. Numeryczne rozwiązywanie równań nieliniowych metodą Newtona
7. Obliczanie granic funkcji regułą de L’Hospitala
8. Zastosowania pochodnych do rozwiązywania problemów optymalizacyjnych
9. Badanie wklęsłości i wypukłości funkcji oraz wyznaczanie punktów przegięcia wykresu funkcji
10. Wyznaczanie obszarów zbieżności szeregów potęgowych
11. Obliczanie całek nieoznaczonych, podstawowe metody całkowania
12. Obliczanie całek oznaczonych, w tym całek niewłaściwych
13. Zastosowania całek oznaczonych
14. Numeryczne obliczanie całek oznaczonych. Badanie własności funkcji specjalnych
15. Zaliczenie zajęć
Metody dydaktyczne
(realizacja stacjonarna)
W wykład problemowy; wykład konwersatoryjny; wykład z prezentacją multimedialną
Ć ćwiczenia przedmiotowe; klasyczna metoda problemowa
Metody dydaktyczne
(realizacja zdalna)
W wykład problemowy; wykład konwersatoryjny; wykład z prezentacją multimedialną
-
Forma zaliczenia
W egzamin pisemny z pytaniami otwartymi
Ć kolokwia
Warunki zaliczenia
W Uzyskanie min. 30% punktów z każdego E1-E2, a po spełnieniu tego warunku ostateczna ocena wynika z sumy uzyskanych punktów.
Kryteria oceny:
[ 0 – 50)% punktów – 2.0
[50 – 60)% punktów – 3.0
[60 – 70)% punktów – 3.5
[70 – 80)% punktów – 4.0
[80 – 90)% punktów – 4.5
[90 – 100]% punktów – 5.0
Ć Uzyskanie min. 30% punktów z każdego E3-E6, a po spełnieniu tego warunku ostateczna ocena wynika z sumy uzyskanych punktów.
Kryteria oceny:
[ 0 – 50)% punktów – 2.0
[50 – 60)% punktów – 3.0
[60 – 70)% punktów – 3.5
[70 – 80)% punktów – 4.0
[80 – 90)% punktów – 4.5
[90 – 100]% punktów – 5.0
Symbol efektu Zakładane efekty uczenia się Odniesienie do efektów uczenia się zdefiniowanych dla kierunku studiów
Wiedza Umiejętności Kompetencje
społeczne
Wiedza: student zna i rozumie
E1 podstawowe pojęcia i twierdzenia rachunku różniczkowego i całkowego funkcji jednej zmiennej oraz ich zastosowania
E2 matematyczne podstawy rachunku całkowego i różniczkowego funkcji jednej zmiennej
Umiejętności: student potrafi
E3 definiować funkcje i opisywać ich własności oraz interpretować i wyjaśniać zależności funkcyjne
E4 obliczać pochodne i wykorzystać metody rachunku różniczkowego do poszukiwania ekstremów oraz badania przebiegu zmienności funkcji
E5 całkować funkcje korzystając z podstawowych całek oraz ze wzorów na całkowanie przez części i podstawienie oraz stosować całki w zagadnieniach praktycznych
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
E6 krytycznej oceny posiadanej wiedzy z analizy matematycznej oraz uznawania poznanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Symbol efektu Sposób weryfikacji efektu uczenia się Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja
E1 egzamin opisowy W
E2 egzamin opisowy W
E3 kolokwium Ć
E4 kolokwium Ć
E5 kolokwium Ć
E6 kolokwia Ć
Literatura podstawowa
1. M. Gewert, Z. Skoczylas, Analiza Matematyczna 1: Definicje, twierdzenia, wzory, Wyd. GiS, 2021
2. M. Gewert, Z. Skoczylas, Analiza Matematyczna 1: Przykłady i zadania, Wyd. GiS, 2021
3. J. Stewart, Calculus: rachunek różniczkowy i całkowy funkcji jednej zmiennej, Wydaw. Naukowe PWN, 2020
4. W. Krysicki, L. Włodarski, Analiza matematyczna w zadaniach, Część I i II. Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 2006
5. G. I. Zaporożec, Metody rozwiązywania zadań z analizy matematycznej, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1976
Literatura uzupełniająca
1. W. Rudin, Podstawy analizy matematycznej, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 2011
2. W. Leksiński, Ireneusz Nabiałek, Wojciech Żakowski, Matematyka: definicje, twierdzenia, przykłady, zadania, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003
3. W. Stankiewicz, Zadania z matematyki dla wyższych uczelni technicznych. Cz. B, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 2006
Koordynator przedmiotu: dr hab. Małgorzata Wyrwas Data: 03/10/2025