Karta Przedmiotu

Politechnika Białostocka Wydział Informatyki
Kierunek studiów Data Science Poziom i forma
studiów
pierwszego stopnia
stacjonarne
Grupa przedmiotów /
specjalność
Profil kształcenia ogólnoakademicki
Nazwa przedmiotu Analiza matematyczna 2 E Kod przedmiotu DS1S2AM2
Rodzaj zajęć obowiązkowy
Formy zajęć i liczba godzin W Ć L P Ps T S Semestr 2
30 30 Punkty ECTS 4
Program obowiązuje od 2025/2026
Przedmioty wprowadzające Analiza matematyczna 1 (DS1S1AM1),  
Cele przedmiotu Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu rachunku różniczkowego i całkowego funkcji wielu zmiennych. Poznanie pojęć takich jak pochodne cząstkowe i gradient. Nauczenie rozwiązywania problemów optymalizacyjnych związanych z rachunkiem różniczkowym funkcji wielu zmiennych. Nauczanie rozwiązywania równań różniczkowych liniowych rzędu pierwszego i drugiego.
Ramowe treści programowe Rachunek różniczkowy i całkowy funkcji wielu zmiennych oraz jego zastosowania. Elementy teorii pola wektorowego. Równania różniczkowe zwyczajne. Przekształcenie Laplace’a i jego zastosowania.
Inne informacje o przedmiocie przedmiot ma związek z prowadzoną na Uczelni działalnością naukową
Wyliczenie: Nakład pracy studenta związany z: Godzin
ogółem
W tym
kontaktowych
W tym
praktycznych
udziałem w wykładach 30 30
udziałem w innych formach zajęć 30 30 30
indywidualnym wsparciem merytorycznym procesu uczenia się, udziałem w egzaminie i zaliczeniach organizowanych poza planem zajęć 4 4 4
przygotowaniem do egzaminu 15
przygotowaniem do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych 15 15
przygotowaniem do bieżących zajęć 6 6
Razem godzin: 100 64 55
Razem punktów ECTS: 4 2.6 2.2
Zakładane kierunkowe efekty uczenia się Wiedza Umiejętności Kompetencje
społeczne
DS1_W01 DS1_U01 DS1_K01
DS1_U03
DS1_U19
Cele i treści ramowe sformułował(a) dr hab. Dorota Mozyrska, dr hab. Małgorzata Wyrwas Data: 29/05/2025
Realizacja w roku akademickim 2025/2026
 
Treści programowe
Wykład
1. Funkcje wielu zmiennych – definicje i podstawowe własności, granice i ciągłość
2. Pochodna kierunkowa, pochodne cząstkowe i ich interpretacja
3. Gradient funkcji i jego zastosowanie w optymalizacji
4. Pochodne i różniczki wyższych rzędów
5. Ekstrema funkcji wielu zmiennych – optymalizacja
6. Wyznaczanie ekstremów funkcji uwikłanych
7. Elementy teorii pola (gradient, operator Hamiltona (nabla), rotacja i dywergencja pola wektorowego)
8. Równania różniczkowe zwyczajne (ODE) – wprowadzenie
9. Równania różniczkowe liniowe
10. Układy równań różniczkowych zwyczajnych
11. Przekształcenie Laplace’a
12. Zastosowania przekształcenia Laplace’a
13. Transformacje Fouriera i Laplace’a w analizie danych
14. Całka podwójna i jej zastosowania
15. Całka potrójna i jej zastosowania
Ćwiczenia
1. Obliczanie granic funkcji wielu zmiennych i badanie ich ciągłości
2. Obliczanie pochodnych cząstkowych, kierunkowych funkcji wielu zmiennych.
3. Wyznaczanie gradientu funkcji i różniczki funkcji wielu zmiennych.
4. Stosowanie różniczki do obliczeń przybliżonych oraz obliczanie pochodnych wyższych rzędów
5. Wyznaczanie ekstremów lokalnych funkcji wielu zmiennych
6. Wyznaczanie wartości największych i najmniejszych funkcji wielu zmiennych
7. Wyznaczanie ekstremów funkcji uwikłanych
8. Wyznaczanie gradientu, dywergencji i rotacji pól wektorowych oraz badanie wirowości, bezźródłowości i potencjalności pól wektorowych
9. Wyznaczanie rozwiązań liniowych równań różniczkowych rzędu pierwszego
10. Wyznaczanie rozwiązań liniowych równań różniczkowych rzędu drugiego
11. Rozwiązywanie układów równań różniczkowych liniowych rzędu pierwszego
12. Zastosowanie przekształcenia Laplace'a
13. Transformacje Fouriera i Laplace’a w analizie danych
14. Obliczanie całek wielokrotnych
15. Zaliczenie zajęć
Metody dydaktyczne
(realizacja stacjonarna)
W wykład problemowy; wykład konwersatoryjny; wykład z prezentacją multimedialną
Ć ćwiczenia przedmiotowe; klasyczna metoda problemowa
Metody dydaktyczne
(realizacja zdalna)
W wykład problemowy; wykład konwersatoryjny; wykład z prezentacją multimedialną
-
Forma zaliczenia
W egzamin pisemny z pytaniami otwartymi
Ć kolokwia
Warunki zaliczenia
W Uzyskanie min. 30% punktów z każdego E1-E3, a po spełnieniu tego warunku ostateczna ocena wynika z sumy uzyskanych punktów.
Kryteria oceny:
[ 0 – 50)% punktów – 2.0
[50 – 60)% punktów – 3.0
[60 – 70)% punktów – 3.5
[70 – 80)% punktów – 4.0
[80 – 90)% punktów – 4.5
[90 – 100]% punktów – 5.0
Ć Uzyskanie min. 30% punktów z każdego E4-E7, a po spełnieniu tego warunku ostateczna ocena wynika z sumy uzyskanych punktów.
Kryteria oceny:
[ 0 – 50)% punktów – 2.0
[50 – 60)% punktów – 3.0
[60 – 70)% punktów – 3.5
[70 – 80)% punktów – 4.0
[80 – 90)% punktów – 4.5
[90 – 100]% punktów – 5.0
Symbol efektu Zakładane efekty uczenia się Odniesienie do efektów uczenia się zdefiniowanych dla kierunku studiów
Wiedza Umiejętności Kompetencje
społeczne
Wiedza: student zna i rozumie
E1 podstawowe pojęcia i twierdzenia rachunku różniczkowego i całkowego funkcji wielu zmiennych oraz ich zastosowania
E2 matematyczne podstawy rachunku całkowego i różniczkowego funkcji wielu zmiennych
E3 podstawowe pojęcia związane z równaniami różniczkowymi oraz ich zastosowania
Umiejętności: student potrafi
E4 obliczać oraz stosować pochodne cząstkowe dowolnego rzędu do poszukiwania ekstremów funkcji
E5 rozwiązywać równania różniczkowe liniowe
E6 obliczać całki wielokrotne po obszarach normalnych oraz stosować całki w zagadnieniach praktycznych, np. w geometrii i modelowaniu danych
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
E7 krytycznej oceny posiadanej wiedzy z analizy matematycznej oraz uznawania poznanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Symbol efektu Sposób weryfikacji efektu uczenia się Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja
E1 egzamin pisemny W
E2 egzamin pisemny W
E3 egzamin pisemny W
E4 kolokwium Ć
E5 kolokwium Ć
E6 kolokwium Ć
E7 kolokwia Ć
Literatura podstawowa
1. M. Gewert, Z. Skoczylas, Analiza Matematyczna 2: Definicje, twierdzenia, wzory, Wyd. GiS, 2023
2. M. Gewert, Z. Skoczylas, Analiza Matematyczna 2: Przykłady i zadania, Wyd. GiS, 2023
3. G. Malatyńska, Przekształcenia całkowe i rachunek operatorowy, Wyd. Politechniki Koszalińskiej, 2001, (dostępna on-line: https://dlibra.tu.koszalin.pl/dlibra/doccontent?id=95)
4. M. Gewert, Z. Skoczylas, Równania różniczkowe zwyczajne, Teoria, przykłady, zadania, Wyd. GiS, Wrocław, 2016
5. M. Gewert, Z. Skoczylas, Elementy analizy wektorowej: teoria, przykłady, zadania, Wyd. GiS, Wrocław, 2004
Literatura uzupełniająca
1. W. Żakowski, W. Kołodziej, Matematyka Cz.II, Wydaw. WNT, Warszawa, 1997
2. W. Żakowski, W. Leksiński, Matematyka Cz.IV, Wydaw. WNT, Warszawa, 1998
3. W. Leksiński, I.Nabiałek, W. Żakowski, Matematyka: definicje, twierdzenia, przykłady, zadania, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003
Koordynator przedmiotu: dr hab. Małgorzata Wyrwas Data: 03/10/2025