| Wydział Informatyki | ||||||||||
| Kierunek studiów | Informatyka | Poziom i forma studiów | pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne | |||||||
| Specjalność / Ścieżka dyplomowania | --- | Profil kształcenia | ogólnoakademicki | |||||||
| Nazwa przedmiotu | Pochodne i różnice niecałkowitego rzędu | Kod przedmiotu | INF1PNR | |||||||
| Rodzaj przedmiotu | obieralny | |||||||||
| Forma zajęć i liczba godzin | W | Ć | L | P | Ps | T | S | Semestr | 5 | |
| 26 | 30 | Punkty ECTS | 5 | |||||||
| Przedmioty wprowadzające | Algebra liniowa z geometrią analityczną (INF1ALG), Analiza matematyczna (INF1AMA), Równania różniczkowe i różnicowe (INF1RRR), | |||||||||
| Cele przedmiotu |
Zapoznanie studentów z teorią oraz zastosowaniami rachunku różniczkowego i różnicowego niecałkowitego rzędu. Studenci zdobędą umiejętności modelowania i analizy systemów dynamicznych z wykorzystaniem operatorów ułamkowych oraz nauczą się implementować algorytmy numeryczne do rozwiązywania równań różniczkowych i różnicowych niecałkowitego rzędu. |
|||||||||
| Treści programowe |
Podstawy rachunku różniczkowego niecałkowitego rzędu. Funkcje specjalne. Równania różniczkowe ułamkowego rzędu. Transformacja Laplace’a. Transformata Z. Układy równań różniczkowych i różnicowych ułamkowego rzędu. Wykład: Pracownia specjalistyczna: 1. Implementacja funkcji specjalnych |
|||||||||
| Metody dydaktyczne |
metoda projektów, wykład informacyjny, |
|||||||||
| Forma zaliczenia |
Wykład: zaliczenie pisemne |
|||||||||
| Symbol efektu uczenia się | Zakładane efekty uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | ||||||||
| E1 | podstawowe pojęcia oraz definicje rachunku różniczkowego i różnicowego niecałkowitego rzędu, w tym różne sposoby definiowania pochodnych ułamkowego rzędu (Riemanna-Liouville’a, Caputo, Grünwalda-Letnikova) oraz ich własności |
INF1_W01 INF1_W14 |
||||||||
| E2 | zastosowania rachunku niecałkowitego rzędu w informatyce, inżynierii i naukach ścisłych, w szczególności w modelowaniu procesów dynamicznych, analizie sygnałów, uczeniu maszynowym oraz optymalizacji algorytmów numerycznych |
INF1_W01 INF1_W14 |
||||||||
| E3 | stosować metody numeryczne do rozwiązywania równań różniczkowych i różnicowych niecałkowitego rzędu oraz implementować algorytmy obliczeniowe w językach programowania takich jak Python, MATLAB czy C++ |
INF1_U01 INF1_U13 |
||||||||
| E4 | analizować stabilność i dokładność metod numerycznych stosowanych w rachunku różniczkowym niecałkowitego rzędu, a także dobierać odpowiednie metody w zależności od charakterystyki problemu |
INF1_U01 INF1_U13 |
||||||||
| Symbol efektu uczenia się | Sposób weryfikacji efektu uczenia się | Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja | ||||||||
| E1 | zaliczenie pisemne | W | ||||||||
| E2 | zaliczenie pisemne | W | ||||||||
| E3 | wykonanie sprawozdań | Ps | ||||||||
| E4 | wykonanie sprawozdań | Ps | ||||||||
| Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) | Liczba godz. | |||||||||
| Wyliczenie | ||||||||||
| 1 - udział w wykładach | 26 | |||||||||
| 2 - udział w pracowni specjalistcyzne | 30 | |||||||||
| 3 - udział w konsultacjach | 4 | |||||||||
| 4 - przygotowanie do zaliczenia wykładu | 15 | |||||||||
| 5 - przygotowanie sprawozdań | 50 | |||||||||
| RAZEM: | 125 | |||||||||
| Wskaźniki ilościowe | GODZINY | ECTS | ||||||||
| Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela | 56 (1)+(2) |
2.2 | ||||||||
| Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym | 80 (2)+(5) |
3.2 | ||||||||
| Literatura podstawowa |
1. I. Podlubny, Fractional Differential Equations, Academic Press, 1999 |
|||||||||
| Literatura uzupełniająca |
1. K.B. Oldham, J. Spanier, The Fractional Calculus: Theory and Applications of Differentiation and Integration to Arbitrary Order, Academic Press, 1974 |
|||||||||
| Jednostka realizująca | Katedra Matematyki | Data opracowania programu | ||||||||
| Program opracował(a) | dr hab. Dorota Mozyrska | 2025.03.02 | ||||||||