Wydział Informatyki | ||||||||||
Kierunek studiów | Informatyka | Poziom i forma studiów | pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne | |||||||
Specjalność / Ścieżka dyplomowania | --- | Profil kształcenia | ogólnoakademicki | |||||||
Nazwa przedmiotu | Pochodne i różnice niecałkowitego rzędu | Kod przedmiotu | INF1PNR | |||||||
Rodzaj przedmiotu | obieralny | |||||||||
Forma zajęć i liczba godzin | W | Ć | L | P | Ps | T | S | Semestr | 5 | |
26 | 30 | Punkty ECTS | 5 | |||||||
Przedmioty wprowadzające | Algebra liniowa z geometrią analityczną (INF1ALG), Analiza matematyczna (INF1AMA), Równania różniczkowe i różnicowe (INF1RRR), | |||||||||
Cele przedmiotu |
Zapoznanie studentów z teorią oraz zastosowaniami rachunku różniczkowego i różnicowego niecałkowitego rzędu. Studenci zdobędą umiejętności modelowania i analizy systemów dynamicznych z wykorzystaniem operatorów ułamkowych oraz nauczą się implementować algorytmy numeryczne do rozwiązywania równań różniczkowych i różnicowych niecałkowitego rzędu. |
|||||||||
Treści programowe |
Podstawy rachunku różniczkowego niecałkowitego rzędu. Funkcje specjalne. Równania różniczkowe ułamkowego rzędu. Transformacja Laplace’a. Transformata Z. Układy równań różniczkowych i różnicowych ułamkowego rzędu. Wykład: Pracownia specjalistyczna: 1. Implementacja funkcji specjalnych |
|||||||||
Metody dydaktyczne |
metoda projektów, wykład informacyjny, |
|||||||||
Forma zaliczenia |
Wykład: zaliczenie pisemne |
|||||||||
Symbol efektu uczenia się | Zakładane efekty uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | ||||||||
E1 | podstawowe pojęcia oraz definicje rachunku różniczkowego i różnicowego niecałkowitego rzędu, w tym różne sposoby definiowania pochodnych ułamkowego rzędu (Riemanna-Liouville’a, Caputo, Grünwalda-Letnikova) oraz ich własności |
INF1_W01 INF1_W14 |
||||||||
E2 | zastosowania rachunku niecałkowitego rzędu w informatyce, inżynierii i naukach ścisłych, w szczególności w modelowaniu procesów dynamicznych, analizie sygnałów, uczeniu maszynowym oraz optymalizacji algorytmów numerycznych |
INF1_W01 INF1_W14 |
||||||||
E3 | stosować metody numeryczne do rozwiązywania równań różniczkowych i różnicowych niecałkowitego rzędu oraz implementować algorytmy obliczeniowe w językach programowania takich jak Python, MATLAB czy C++ |
INF1_U01 INF1_U13 |
||||||||
E4 | analizować stabilność i dokładność metod numerycznych stosowanych w rachunku różniczkowym niecałkowitego rzędu, a także dobierać odpowiednie metody w zależności od charakterystyki problemu |
INF1_U01 INF1_U13 |
||||||||
Symbol efektu uczenia się | Sposób weryfikacji efektu uczenia się | Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja | ||||||||
E1 | zaliczenie pisemne | W | ||||||||
E2 | zaliczenie pisemne | W | ||||||||
E3 | wykonanie sprawozdań | Ps | ||||||||
E4 | wykonanie sprawozdań | Ps | ||||||||
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) | Liczba godz. | |||||||||
Wyliczenie | ||||||||||
1 - udział w wykładach | 26 | |||||||||
2 - udział w pracowni specjalistcyzne | 30 | |||||||||
3 - udział w konsultacjach | 4 | |||||||||
4 - przygotowanie do zaliczenia wykładu | 15 | |||||||||
5 - przygotowanie sprawozdań | 50 | |||||||||
RAZEM: | 125 | |||||||||
Wskaźniki ilościowe | GODZINY | ECTS | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela | 56 (1)+(2) |
2.2 | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym | 80 (2)+(5) |
3.2 | ||||||||
Literatura podstawowa |
1. I. Podlubny, Fractional Differential Equations, Academic Press, 1999 |
|||||||||
Literatura uzupełniająca |
1. K.B. Oldham, J. Spanier, The Fractional Calculus: Theory and Applications of Differentiation and Integration to Arbitrary Order, Academic Press, 1974 |
|||||||||
Jednostka realizująca | Katedra Matematyki | Data opracowania programu | ||||||||
Program opracował(a) | dr hab. Dorota Mozyrska | 2025.03.02 |