Wydział Informatyki | ||||||||||
Kierunek studiów | Informatyka | Poziom i forma studiów | pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne | |||||||
Specjalność / Ścieżka dyplomowania | --- | Profil kształcenia | ogólnoakademicki | |||||||
Nazwa przedmiotu | Wprowadzenie do teorii chaosu | Kod przedmiotu | INF1WTC | |||||||
Rodzaj przedmiotu | obieralny | |||||||||
Forma zajęć i liczba godzin | W | Ć | L | P | Ps | T | S | Semestr | 5 | |
26 | 30 | Punkty ECTS | 5 | |||||||
Przedmioty wprowadzające | Algebra liniowa z geometrią analityczną (INF1ALG), Analiza matematyczna (INF1AMA), Równania różniczkowe i różnicowe (INF1RRR), | |||||||||
Cele przedmiotu |
Zapoznanie studentów z podstawowymi koncepcjami teorii chaosu, nieliniowej dynamiki oraz ich zastosowaniami w analizie systemów komputerowych, i kryptografii. Studenci zdobędą wiedzę na temat chaotycznych układów dynamicznych, metod ich analizy oraz praktycznych implikacji w różnych dziedzinach informatyki, takich jak algorytmy genetyczne, sieci neuronowe i generowanie liczb losowych. |
|||||||||
Treści programowe |
Podstawy teorii chaosu. Układy dynamiczne i ich klasyfikacja. Pojęcie atraktorów, przestrzeń fazowa. Rodzaje fraktale i ich zastosowania. Teoria chaosu w generowaniu liczb losowych. Wykład: Pracownia specjalistyczna: |
|||||||||
Metody dydaktyczne |
metoda tekstu przewodniego, metoda projektów, dyskusja panelowa, wykład informacyjny, |
|||||||||
Forma zaliczenia |
Wykład: zaliczenie pisemne |
|||||||||
Symbol efektu uczenia się | Zakładane efekty uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | ||||||||
E1 | podstawowe pojęcia teorii chaosu, w tym dynamikę nieliniową, efekt motyla, bifurkacje i atraktory |
INF1_W01 INF1_W14 |
||||||||
E2 | znaczenie i zastosowania chaotycznych systemów dynamicznych w informatyce |
INF1_W01 INF1_W14 |
||||||||
E3 | implementować i analizować chaotyczne układy dynamiczne przy użyciu narzędzi programistycznych (np. Python, MATLAB) |
INF1_U01 INF1_U13 |
||||||||
E4 | identyfikować cechy chaotycznych systemów oraz stosować metody analizy chaosu, takie jak wykładniki Lapunowa czy analiza szeregów czasowych |
INF1_U01 INF1_U13 |
||||||||
Symbol efektu uczenia się | Sposób weryfikacji efektu uczenia się | Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja | ||||||||
E1 | zaliczenie pisemne | W | ||||||||
E2 | zaliczenie pisemne | W | ||||||||
E3 | wykonanie sprawozdań | Ps | ||||||||
E4 | wykonanie sprawozdań | Ps | ||||||||
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) | Liczba godz. | |||||||||
Wyliczenie | ||||||||||
1 - udział w wykładach | 26 | |||||||||
2 - udział w pracowni specjalistycznej | 30 | |||||||||
3 - udział w konsultacjach | 4 | |||||||||
4 - przygotowanie do zaliczenia wykładu | 15 | |||||||||
5 - przygotowanie sprawozdań | 50 | |||||||||
RAZEM: | 125 | |||||||||
Wskaźniki ilościowe | GODZINY | ECTS | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela | 56 (1)+(2) |
2.2 | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym | 80 (2)+(5) |
3.2 | ||||||||
Literatura podstawowa |
1. H.G. Schuster, Chaos deterministyczny : Wprowadzenie, Wyd. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1995 |
|||||||||
Literatura uzupełniająca |
1. S.H. Strogatz, Nonlinear dynamics and chaos: with applications to physics, biology, chemistry, and engineering, 2018 |
|||||||||
Jednostka realizująca | Katedra Matematyki | Data opracowania programu | ||||||||
Program opracował(a) | dr hab. Dorota Mozyrska | 2025.02.23 |