Wydział Informatyki | ||||||||||
Kierunek studiów | Informatyka | Poziom i forma studiów | pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne | |||||||
Specjalność / Ścieżka dyplomowania | --- | Profil kształcenia | ogólnoakademicki | |||||||
Nazwa przedmiotu | Modelowanie dynamiki opinii | Kod przedmiotu | INF1MDO | |||||||
Rodzaj przedmiotu | obieralny | |||||||||
Forma zajęć i liczba godzin | W | Ć | L | P | Ps | T | S | Semestr | 5 | |
26 | 30 | Punkty ECTS | 5 | |||||||
Przedmioty wprowadzające | Algebra liniowa z geometrią analityczną (INF1ALG), Analiza matematyczna (INF1AMA), Równania różniczkowe i różnicowe (INF1RRR), | |||||||||
Cele przedmiotu |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami modelowania dynamiki opinii w systemach społecznych. Przedstawione zostaną matematyczne i obliczeniowe modele opisujące procesy kształtowania opinii, interakcje społeczne oraz wpływ mediów i technologii na społeczne postawy. Studenci zdobędą umiejętności implementacji oraz analizy symulacji komputerowych dotyczących rozprzestrzeniania opinii w różnych środowiskach. |
|||||||||
Treści programowe |
Elementy teorii grafów. Modele z czasem ciągłym: Frencha-DeGroota, Abelsona, Taylora, Hegselmanna-Krause’go, Cuckera-Smale’a. Modele z czasem dyskretnym: Friedkina-Johnesena, Hegselmanna-Krause’go, Cuckera-Smale’a. Wykład: Pracowania specjalistyczna: 1. Implementacja modeli dynamiki opinii z czsem ciągłym (np. Python, MATLAB) |
|||||||||
Metody dydaktyczne |
programowanie z użyciem komputera, wykład informacyjny, klasyczna metoda problemowa, wykład problemowy, |
|||||||||
Forma zaliczenia |
Wykład: zaliczenie pisemne. |
|||||||||
Symbol efektu uczenia się | Zakładane efekty uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | ||||||||
EU1 | wybrane modele matematyczne dynamiki opinii |
INF1_W01 INF1_W14 |
||||||||
EU2 | analizować modele matematyczne pojawiające się w dynamice opinii |
INF1_U01 INF1_U13 |
||||||||
EU3 | wykorzystać narzędzia informatyczne do badania modeli matematycznych pojawiających się w dynamice opinii |
INF1_U02 INF1_U13 |
||||||||
EU4 | zrozumienia i uznania roli modeli matematycznych w opisie zjawisk społecznych opartych na dynamice opinii. |
H1_K01 |
||||||||
Symbol efektu uczenia się | Sposób weryfikacji efektu uczenia się | Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja | ||||||||
EU1 | zaliczenie pisemne | W | ||||||||
EU2 | sprawozdanie z projektu końcowego | Ps | ||||||||
EU3 | sprawozdanie z projektu końcowego | Ps | ||||||||
EU4 | sprawozdanie z projektu końcowego | Ps | ||||||||
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) | Liczba godz. | |||||||||
Wyliczenie | ||||||||||
1 - Udział w wykładach | 26 | |||||||||
2 - Udział w pracowni specjalistycznej | 30 | |||||||||
3 - Udział w konsultacjach | 4 | |||||||||
4 - Przygotowanie do zaliczenia wykładu | 15 | |||||||||
5 - Przygotowanie projektu końcowego | 50 | |||||||||
RAZEM: | 125 | |||||||||
Wskaźniki ilościowe | GODZINY | ECTS | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela | 60 (1)+(2)+(3) |
2.4 | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym | 80 (2)+(5) |
3.2 | ||||||||
Literatura podstawowa |
1. Y. Wang, E. Garcia, D. Casbeer, F. Zhang, Cooperative control of multi-agent systems, John Wiley & Sons, Hoboken 2017 |
|||||||||
Literatura uzupełniająca |
1. A.V. Proskurnikova, R. Tempo, A tutorial on modeling and analysis of dynamic social networks. Part I, Annual Reviews in Control, Annual Reviews in Control 43, 65–79, 2017 |
|||||||||
Jednostka realizująca | Katedra Matematyki | Data opracowania programu | ||||||||
Program opracował(a) | dr hab. Ewa Girejko | 2025.02.23 |