Wydział Informatyki | ||||||||||
Kierunek studiów | Informatyka | Poziom i forma studiów | pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne | |||||||
Specjalność / Ścieżka dyplomowania | --- | Profil kształcenia | ogólnoakademicki | |||||||
Nazwa przedmiotu | Matematyka eksperymentalna | Kod przedmiotu | INF1MEK | |||||||
Rodzaj przedmiotu | obieralny | |||||||||
Forma zajęć i liczba godzin | W | Ć | L | P | Ps | T | S | Semestr | 5 | |
26 | 30 | Punkty ECTS | 5 | |||||||
Przedmioty wprowadzające | Algebra liniowa z geometrią analityczną (INF1ALG), Analiza matematyczna (INF1AMA), Matematyka dyskretna (INF1MDY), | |||||||||
Cele przedmiotu |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodologią badań matematycznych, których głównych narzędziem badawczym są pakiety matematyczne takie jak Matlab, Maple, Mathematica, Sage, Magma, GAP i in. Na przykładach kilku problemów badawczych z zakresu algebry, analizy matematycznej i teorii liczb, zostaną zademonstrowane najważniejsze zalety tej metodologii, a więc testowanie prawdziwości hipotez, poszukiwanie regularności i schematów pozwalających na stawianie hipotez, identyfikowanie parametrów i zbieranie dowodów na potwierdzenie prawdziwości szczegółowych twierdzeń, ułatwiające przeprowadzenie ich formalnych dowodów. |
|||||||||
Treści programowe |
W ramach wykładu, zostaną przedstawione wybrane problemy badawcze z zakresu algebry, analizy matematycznej, teorii liczb, kombinatoryki i teorii grafów, oraz teoretyczna otoczka ułatwiająca ich zrozumienie, które będą przedmiotem rozważań w ramach pracowni specjalistycznej. W ramach pracowni specjalistycznej, po zapoznaniu z podstawami wybranych pakietów, zwłaszcza 'open source' studenci będą rozwiązywać konkretne zadania, w tym dwa szersze projekty dotyczące znanych problemów badawczych z wyżej podanych dziedzin. Na podstawie przykładów problemów z różnych dziedzin matematyki zostanie zilustrowana metodologia badań zagadnień matematycznych na bazie dużej liczby obliczeń wykorzystujących pakiety matematyczne, w tym pakiety 'open source' takie jak Sage lub GAP. W szczególności zilustrowane zostanie to, jak dzięki obliczeniom |
|||||||||
Metody dydaktyczne |
wykład konwersatoryjny, programowanie z użyciem komputera, metoda projektów, ćwiczenia przedmiotowe, |
|||||||||
Forma zaliczenia |
Wykład: test pisemny dotyczący wiedzy przedstawionej na wykładach.. |
|||||||||
Symbol efektu uczenia się | Zakładane efekty uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | ||||||||
EU1 | istotę wybranych znanych problemów matematycznych omówionych na wykładzie |
INF1_W01 |
||||||||
EU2 | wykonywać obliczenia, w tym symboliczne, w środowisku dobranego samodzielnie odpowiedniego pakietu matematycznego |
INF1_U01 INF1_U07 INF1_U18 INF1_K01 |
||||||||
EU3 | korzystać z funkcji odpowiedniego pakietu w rozwiązywaniu zadań matematycznych, umie prezentować wyniki w formie wykresów |
INF1_U10 INF1_U18 |
||||||||
EU4 | przy realizacji niestandardowych zadań umie rozszerzyć funkcjonalność pakietu matematycznego, implementując procedury w języku programowania tego pakietu |
H1_U02 INF1_U01 INF1_U02 |
||||||||
Symbol efektu uczenia się | Sposób weryfikacji efektu uczenia się | Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja | ||||||||
EU1 | test pisemny | W | ||||||||
EU2 | kontrola pracy w trakcie zajęć, ocena rozwiązań zadań i projektów | Ps | ||||||||
EU3 | ocena rozwiązań zadań i projektów | W | ||||||||
EU4 | ocena rozwiązań zadań i projektów | Ps | ||||||||
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) | Liczba godz. | |||||||||
Wyliczenie | ||||||||||
1 - Udział w wykładach | 26 | |||||||||
2 - Udział w pracowni specjalistycznej | 30 | |||||||||
3 - Udział w konsultacjach | 4 | |||||||||
5 - Realizacja zadań domowych | 40 | |||||||||
6 - Przygotowanie do zaliczenia pracowni specjalistycznej | 15 | |||||||||
7 - Przygotowanie do zaliczenia wykładu | 10 | |||||||||
RAZEM: | 125 | |||||||||
Wskaźniki ilościowe | GODZINY | ECTS | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela | 60 (1)+(2)+(3) |
2.4 | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym | 85 (2)+(5)+(6) |
3.4 | ||||||||
Literatura podstawowa |
1. R. Pratap, MATLAB 7 dla naukowców i inżynierów, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa 2013. |
|||||||||
Literatura uzupełniająca |
1. D. H. Bailey, J. M. Borwein, N. J. Calkin, R. Girgensohn, D. R. Luke and V. H. Moll, Experimental Mathematics In Action, https://math.dartmouth.edu/~m56s13/BaileyBorweinetal2006book_Experimental_Mathematics_in_Action.pdf |
|||||||||
Jednostka realizująca | Katedra Informatyki Teoretycznej | Data opracowania programu | ||||||||
Program opracował(a) | dr hab. Czesław Bagiński | 2025.03.07 |