Wydział Informatyki
Kierunek studiów Informatyka Poziom i forma studiów pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne
Specjalność / Ścieżka dyplomowania --- Profil kształcenia ogólnoakademicki
Nazwa przedmiotu Matematyka dyskretna Kod przedmiotu INF1MDY
Rodzaj przedmiotu obowiązkowy
Forma zajęć i liczba godzin W Ć L P Ps T S Semestr 2
30 30 Punkty ECTS 5
Przedmioty wprowadzające
Cele przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, twierdzeniami i metodami kombinatoryki i teorii grafów stanowiącymi podstawę modeli matematycznych i algorytmów służących rozwiązywaniu realnych zagadnień, które leżą w obszarze zainteresowania informatyki.

Treści programowe

Wykład:
Teoretyczne omówienie pojęć, ich własności i zastosowań obejmująca następujące hasła: Indukcja matematyczna i rekurencja oraz wybrane metody jej rozwiązywania. Podstawy arytmetyki liczb całkowitych i arytmetyka modularna. Podstawowe obiekty kombinatoryczne, ich własności i techniki zliczania, w szczególności Szufladkowa Zasada Dirichleta i Zasada Włączeń-Wyłączeń. Funkcje tworzące. Asymptotyka funkcji. Podstawowe pojęcia i twierdzenia teorii grafów, w szczególności charakterystyka grafów eulerowskich i hamiltonowskich, własności grafów spójnych, planarnych i drzew, zliczanie drzew rozpinających graf, opis zagadnienia kolorowania grafów.

Ćwiczenia:
Operacyjne opanowanie pojęć, ich własności, zastosowań przedstawionych w wykładach.

Metody dydaktyczne

wykład problemowy,   wykład informacyjny,   ćwiczenia przedmiotowe,  

Forma zaliczenia

Wykład: egzamin pisemny.
Ćwiczenia: dwa sprawdziany pisemne oraz aktywność na zajęciach.

Symbol efektu uczenia się Zakładane efekty uczenia się Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się
EU1 najważniejsze pojęcia kombinatoryki i teorii grafów oraz ich własności i ilustruje je przykładami INF1_W01
EU2 treść i znaczenie większości twierdzeń, rozumie idee dowodów i zna ich zastosowania w rozwiązywaniu zadań INF1_W01
EU3 opisać własności obiektów kombinatorycznych i teorii grafów, wyjaśnić zależności między nimi wykorzystując poznane twierdzenia, metody i techniki INF1_U01
EU4 dostrzegać obecność i rolę pojęć matematyki dyskretnej w zastosowaniach, zwłaszcza informatycznych; demonstruje przykłady praktycznego wykorzystania tych pojęć INF1_U01
Symbol efektu uczenia się Sposób weryfikacji efektu uczenia się Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja
EU1 egzamin pisemny W
EU2 egzamin pisemny W
EU3 sprawdziany pisemne Ć
EU4 sprawdziany pisemne Ć
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) Liczba godz.
Wyliczenie
1 - Udział w wykładach 30
2 - Udział w ćwiczeniach audytoryjnych 30
3 - Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych 13
4 - Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń 24
5 - Udział w konsultacjach 4
6 - Przygotowanie do egzaminu 22
7 - Obecność na egzaminie 2
RAZEM: 125
Wskaźniki ilościowe GODZINY ECTS
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 66
(5)+(1)+(2)+(7)
2.6
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym 67
(4)+(3)+(2)
2.7
Literatura podstawowa

1. V. Bryant, Aspekty kombinatoryki, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1997
2. R.L. Graham, D. E. Knuth, O. Patashnik, Matematyka konkretna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1998
3. K.A. Ross, Ch.R.B. Wright, Matematyka dyskretna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2001
4. H. Lewis, R. Zax, Matematyka Dyskretna. Niezbednik dla informatyków, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2021
5. W. Lipski, Kombinatoryka dla programistów, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2004

Literatura uzupełniająca

1. D.E. Knuth, Sztuka programowania, t. 1-3, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003
2. R.J. Wilson, Wstęp do teorii grafów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1998

Jednostka realizująca Katedra Informatyki Teoretycznej Data opracowania programu
Program opracował(a) dr hab. Czesław Bagiński 2023.04.04