Wydział Informatyki | ||||||||||
Kierunek studiów | Data Science | Poziom i forma studiów | pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne | |||||||
Specjalność / Ścieżka dyplomowania | --- | Profil kształcenia | ogólnoakademicki | |||||||
Nazwa przedmiotu | Przetwarzanie i wizualizacja danych | Kod przedmiotu | DS1S3PWD | |||||||
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy | |||||||||
Forma zajęć i liczba godzin | W | Ć | L | P | Ps | T | S | Semestr | 3 | |
30 | 30 | Punkty ECTS | 5 | |||||||
Przedmioty wprowadzające | Algebra liniowa 1 (DS1S1AL1), Bazy i hurtownie danych (DS1S2BHD), Podstawy programowania (DS1S1PPR), Programowanie obiektowe (DS1S2POB), | |||||||||
Cele przedmiotu |
Przekazanie zaawansowanej wiedzy z zakresu przetwarzania wstępnego danych, integracji i wizualizacji danych z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi i bibliotek. Odniesienia do frameworka edukacyjnego mikrokompetencji SFIA: |
|||||||||
Treści programowe |
Zaawansowane techniki przetwarzania danych z wykorzystaniem frameworków języka Python, takich jak Pandas i Polars. Integracja danych z różnych źródeł, w tym API i baz danych. Tworzenie interaktywnych wizualizacji z użyciem dedykowanych bibliotek. Projektowanie i implementacja dashboardów analitycznych oraz architektura aplikacji webowych do wizualizacji danych. Automatyzacja procesów przetwarzania i raportowania. Zasady UX w wizualizacji danych. Wykład: Pracownia specjalistyczna: |
|||||||||
Metody dydaktyczne |
metoda projektów, programowanie z użyciem komputera, wykład problemowy, wykład informacyjny, wykład z prezentacją multimedialną, |
|||||||||
Forma zaliczenia |
Wykład: zaliczenie pisemne z pytaniami otwartymi |
|||||||||
Symbol efektu uczenia się | Zakładane efekty uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | ||||||||
EU1 | zaawansowane techniki przetwarzania i wizualizacji danych |
DS1_W06 DS1_W07 |
||||||||
EU2 | architekturę aplikacji webowych i systemów dashboardowych |
DS1_W03 DS1_W10 DS1_W16 |
||||||||
EU3 | metody integracji z wykorzystaniem API i automatyzacji procesów analitycznych |
DS1_W04 DS1_W15 |
||||||||
EU4 | implementować zaawansowane transformacje danych z wykorzystaniem wybranej biblioteki języka Python |
DS1_U05 DS1_U16 |
||||||||
EU5 | tworzyć interaktywne wizualizacje i dashboardy z wykorzystaniem wybranej biblioteki języka Python |
DS1_U04 DS1_U06 |
||||||||
EU6 | integrować różne źródła danych, wykorzystywać API i automatyzować procesy z wykorzystaniem wybranej biblioteki języka Python |
DS1_U06 DS1_U16 |
||||||||
EU7 | tworzenia efektywnych rozwiązań wizualizacyjnych dostosowanych do potrzeb użytkowników |
DS1_K04 (H1_K03) DS1_K05 |
||||||||
Symbol efektu uczenia się | Sposób weryfikacji efektu uczenia się | Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja | ||||||||
EU1 | zaliczenie pisemne | W | ||||||||
EU2 | zaliczenie pisemne | W | ||||||||
EU3 | zaliczenie pisemne | W | ||||||||
EU4 | ocena sprawozdań laboratoryjnych i rozwiązywanych zadań; ocena projektu | Ps | ||||||||
EU5 | ocena sprawozdań laboratoryjnych i rozwiązywanych zadań; ocena projektu | Ps | ||||||||
EU6 | ocena sprawozdań laboratoryjnych i rozwiązywanych zadań; ocena projektu | Ps | ||||||||
EU7 | ocena sprawozdań laboratoryjnych i rozwiązywanych zadań; ocena projektu | Ps | ||||||||
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) | Liczba godz. | |||||||||
Wyliczenie | ||||||||||
1 - udziałem w wykładach | 30 | |||||||||
2 - udziałem w innych formach zajęć | 30 | |||||||||
3 - indywidualnym wsparciem merytorycznym procesu uczenia się, udziałem w zaliczeniach organizowanych poza planem zajęć | 4 | |||||||||
4 - przygotowaniem do zaliczenia wykładu | 10 | |||||||||
5 - przygotowaniem do bieżących zajęć | 51 | |||||||||
RAZEM: | 125 | |||||||||
Wskaźniki ilościowe | GODZINY | ECTS | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela | 64 (1)+(2)+(3) |
2.6 | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym | 81 (2)+(5) |
3.2 | ||||||||
Literatura podstawowa |
1. W. McKinney, Python w analizie danych. Przetwarzanie danych za pomocą pakietów pandas i NumPy oraz środowiska Jupyter. Wydanie III, Helion, 2023 |
|||||||||
Literatura uzupełniająca |
1. Dokumentacja rozwiązania szkieletowego Sterali, https://docs.streamlit.io/ |
|||||||||
Jednostka realizująca | Wydział Informatyki | Data opracowania programu | ||||||||
Program opracował(a) | dr inż. Marcin Koźniewski,dr inż. Daniel Reska,dr inż. Marcin Skoczylas | 2025.06.05 |