Karta Przedmiotu
| Politechnika Białostocka | Wydział Informatyki | ||||||||||||||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kierunek studiów | Data Science |
Poziom i forma studiów |
pierwszego stopnia stacjonarne |
||||||||||||||||||||||||
| Grupa przedmiotów / specjalność |
Profil kształcenia | ogólnoakademicki | |||||||||||||||||||||||||
| Nazwa przedmiotu | Uczenie maszynowe 1 | E | Kod przedmiotu | DS1S3UM1 | |||||||||||||||||||||||
| Rodzaj zajęć | obowiązkowy | ||||||||||||||||||||||||||
| Formy zajęć i liczba godzin | W | Ć | L | P | Ps | T | S | Semestr | 3 | ||||||||||||||||||
| 30 | 30 | Punkty ECTS | 5 | ||||||||||||||||||||||||
| Program obowiązuje od | 2025/2026 | ||||||||||||||||||||||||||
| Przedmioty wprowadzające | Algebra liniowa 2 (DS1S2AL2), Analiza matematyczna 2 (DS1S2AM2), Podstawy programowania (DS1S1PPR), Rachunek prawdopodobieństwa (DS1S2RPR), | ||||||||||||||||||||||||||
| Cele przedmiotu |
Przekazanie fundamentalnej wiedzy z zakresu uczenia maszynowego, ze szczególnym uwzględnieniem metod uczenia nadzorowanego i nienadzorowanego. Rozwój praktycznych umiejętności implementacji, oceny i dostrajania modeli uczenia maszynowego na rzeczywistych zbiorach danych. Odniesienia do frameworka edukacyjnego mikrokompetencji SFIA: Machine Learning MLNG - poziom 3 Data Science DATS - poziom 3 Data Engineering DENG - poziom 2 Programming/Software Development PROG - poziom 2 Data Analytics DAAN - poziom 2 |
||||||||||||||||||||||||||
| Ramowe treści programowe | Podstawy teoretyczne uczenia maszynowego, teoria uczenia statystycznego. Metody uczenia nadzorowanego: klasyfikacja i regresja, od modeli liniowych po złożone modele drzewiaste. Uczenie nienadzorowane: klastrowanie i redukcja wymiarowości. Metody zespołowe, walidacja i ocena modeli, strojenie hiperparametrów. Przetwarzanie danych, regularyzacja, ocena jakości modeli. | ||||||||||||||||||||||||||
| Inne informacje o przedmiocie | przedmiot ma związek z prowadzoną na Uczelni działalnością naukową | ||||||||||||||||||||||||||
| Wyliczenie: | Nakład pracy studenta związany z: | Godzin ogółem |
W tym kontaktowych |
W tym praktycznych |
|||||||||||||||||||||||
| udziałem w wykładach | 30 | 30 | |||||||||||||||||||||||||
| udziałem w innych formach zajęć | 30 | 30 | 30 | ||||||||||||||||||||||||
| indywidualnym wsparciem merytorycznym procesu uczenia się, udziałem w egzaminie i zaliczeniach organizowanych poza planem zajęć | 4 | 4 | |||||||||||||||||||||||||
| przygotowaniem do egzaminu | 10 | ||||||||||||||||||||||||||
| przygotowaniem do bieżących zajęć | 51 | 51 | |||||||||||||||||||||||||
| Razem godzin: | 125 | 64 | 81 | ||||||||||||||||||||||||
| Razem punktów ECTS: | 5 | 2.6 | 3.2 | ||||||||||||||||||||||||
| Zakładane kierunkowe efekty uczenia się | Wiedza | Umiejętności | Kompetencje społeczne |
||||||||||||||||||||||||
| DS1_W02 | DS1_U05 | ||||||||||||||||||||||||||
| DS1_W05 | DS1_U06 | ||||||||||||||||||||||||||
| DS1_W07 | DS1_U09 | ||||||||||||||||||||||||||
| DS1_W09 | DS1_U10 | ||||||||||||||||||||||||||
| DS1_W16 | DS1_U17 | ||||||||||||||||||||||||||
| DS1_W17 | DS1_U19 | ||||||||||||||||||||||||||
| Cele i treści ramowe sformułował(a) | dr hab. inż. Małgorzata Krętowska | Data: | 29/05/2025 | ||||||||||||||||||||||||
| Realizacja w roku akademickim | 2026/2027 | ||||||||||||||||||||||||||
| Treści programowe | |||||||||||||||||||||||||||
| Wykład | |||||||||||||||||||||||||||
| 1. | Wprowadzenie do uczenia maszynowego: podstawowe pojęcia i definicje, typy uczenia maszynowego, przykłady zastosowań, charakterystyka problemów ML. | ||||||||||||||||||||||||||
| 2. | Teoretyczne podstawy ML: teoria uczenia statystycznego, PAC learning, kompromis między obciążeniem a wariancją, problem nadmiernego dopasowania. | ||||||||||||||||||||||||||
| 3. | Preprocessing i inżynieria cech: przygotowanie danych, transformacje, selekcja i ekstrakcja cech, problem wymiarowości, obsługa danych niezbalansowanych. | ||||||||||||||||||||||||||
| 4. | Regresja liniowa: model regresji prostej i wielorakiej, metoda najmniejszych kwadratów, założenia modelu, diagnostyka i interpretacja. | ||||||||||||||||||||||||||
| 5. | Zaawansowane metody regresji: regresja wielomianowa, regresja z regularyzacją (ridge, lasso, elastic net), funkcje sklejane. | ||||||||||||||||||||||||||
| 6. | Regresja logistyczna, analiza dyskryminacyjna. | ||||||||||||||||||||||||||
| 7. | Drzewa decyzyjne. | ||||||||||||||||||||||||||
| 8. | Ewaluacja i dostrajanie modeli: metody walidacji, miary jakości, krzywe ROC/PR, strojenie hiperparametrów, wybór modelu. | ||||||||||||||||||||||||||
| 9. | Maszyny wektorów nośnych (SVM). | ||||||||||||||||||||||||||
| 10. | Metody jądrowe. | ||||||||||||||||||||||||||
| 11. | Metody zespołowe: lasy losowe, bagging, boosting (AdaBoost, Gradient Boosting), stacking, konstrukcja i optymalizacja zespołów klasyfikatorów. | ||||||||||||||||||||||||||
| 12. | Uczenie nienadzorowane. | ||||||||||||||||||||||||||
| 13. | Uczenie nienadzorowane: algorytmy klastrowania (k-means, hierarchiczne, spektralne). | ||||||||||||||||||||||||||
| 14. | Redukcja wymiarowości (PCA). | ||||||||||||||||||||||||||
| 15. | Obsługa danych niezbalansowanych. | ||||||||||||||||||||||||||
| Pracownia specjalistyczna | |||||||||||||||||||||||||||
| 1. | Wprowadzenie do narzędzi ML: konfiguracja środowiska Python, Jupyter Notebook, podstawy bibliotek NumPy, Pandas, Scikit-learn, pierwsze eksperymenty z danymi. | ||||||||||||||||||||||||||
| 2. | Eksploracyjna analiza danych (EDA): ładowanie i wizualizacja danych, statystyki opisowe, analiza rozkładów i korelacji, identyfikacja outlierów. | ||||||||||||||||||||||||||
| 3. | Preprocessing danych: czyszczenie danych, obsługa brakujących wartości, kodowanie zmiennych kategorycznych, skalowanie i normalizacja. | ||||||||||||||||||||||||||
| 4. | Regresja liniowa. | ||||||||||||||||||||||||||
| 5. | Regularyzacja. | ||||||||||||||||||||||||||
| 6. | Podstawowe modele klasyfikacji. | ||||||||||||||||||||||||||
| 7. | Zaawansowane modele klasyfikacji. | ||||||||||||||||||||||||||
| 8. | Metody zespołowe: bagging, boosting, stacking, wybór i optymalizacja modeli zespołowych. | ||||||||||||||||||||||||||
| 9. | Uczenie nienadzorowane: algorytmy klastrowania (k-means, hierarchiczne). | ||||||||||||||||||||||||||
| 10. | Redukcja wymiarowości (PCA), wizualizacja wyników. | ||||||||||||||||||||||||||
| 11. | Projekt końcowy. | ||||||||||||||||||||||||||
| 12. | Projekt końcowy. | ||||||||||||||||||||||||||
| 13. | Projekt końcowy. | ||||||||||||||||||||||||||
| 14. | Projekt końcowy. | ||||||||||||||||||||||||||
| 15. | Zaliczenie pracowni specjalistycznej. | ||||||||||||||||||||||||||
| Metody dydaktyczne (realizacja stacjonarna) |
|||||||||||||||||||||||||||
| W | wykład problemowy; wykład konwersatoryjny; wykład z prezentacją multimedialną | ||||||||||||||||||||||||||
| Ps | realizacja sprawozdań; relizacja projektów | ||||||||||||||||||||||||||
| Metody dydaktyczne (realizacja zdalna) |
|||||||||||||||||||||||||||
| W | wykład problemowy; wykład konwersatoryjny; wykład z prezentacją multimedialną | ||||||||||||||||||||||||||
| - | |||||||||||||||||||||||||||
| Forma zaliczenia | |||||||||||||||||||||||||||
| W | egzamin pisemny z pytaniami otwartymi i zamkniętymi | ||||||||||||||||||||||||||
| Ps | sprawozdania; projekty | ||||||||||||||||||||||||||
| Warunki zaliczenia | |||||||||||||||||||||||||||
| W | Uzyskanie min. 30% z każdego E1-E2, a po spełnieniu tego warunku ostateczna ocena wynika z sumy uzyskanych punktów. Kryteria oceny: [ 0 – 50]% punktów – 2.0 (50 – 60]% punktów – 3.0 (60 – 70]% punktów – 3.5 (70 – 80]% punktów – 4.0 (80 – 90]% punktów – 4.5 (90 – 100]% punktów – 5.0 |
||||||||||||||||||||||||||
| Ps | Uzyskanie min. 30% z każdego E3-E4, a po spełnieniu tego warunku ostateczna ocena wynika z sumy uzyskanych punktów. Kryteria oceny: [ 0 – 50]% punktów – 2.0 (50 – 60]% punktów – 3.0 (60 – 70]% punktów – 3.5 (70 – 80]% punktów – 4.0 (80 – 90]% punktów – 4.5 (90 – 100]% punktów – 5.0 |
||||||||||||||||||||||||||
| Symbol efektu | Zakładane efekty uczenia się | Odniesienie do efektów uczenia się zdefiniowanych dla kierunku studiów | |||||||||||||||||||||||||
| Wiedza | Umiejętności | Kompetencje społeczne |
|||||||||||||||||||||||||
| Wiedza: student zna i rozumie | |||||||||||||||||||||||||||
| E1 | podstawowe algorytmy i metody uczenia maszynowego | ||||||||||||||||||||||||||
| E2 | metody oceny i walidacji modeli uczenia maszynowego | ||||||||||||||||||||||||||
| Umiejętności: student potrafi | |||||||||||||||||||||||||||
| E3 | przygotowywać dane do uczenia maszynowego | ||||||||||||||||||||||||||
| E4 | implementować, oceniać i dostrajać modele uczenia maszynowego | ||||||||||||||||||||||||||
| Symbol efektu | Sposób weryfikacji efektu uczenia się | Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja | |||||||||||||||||||||||||
| E1 | egzamin pisemny | W | |||||||||||||||||||||||||
| E2 | egzamin pisemny | W | |||||||||||||||||||||||||
| E3 | ocena sprawozdań i projektów | Ps | |||||||||||||||||||||||||
| E4 | ocena sprawozdań i projektów | Ps | |||||||||||||||||||||||||
| Literatura podstawowa | |||||||||||||||||||||||||||
| 1. | A. Król-Nowak, K. Kotarba, Podstawy uczenia maszynowego, Wydawnictwo AGH, 2022 | ||||||||||||||||||||||||||
| 2. | C. Janiesch, P. Zschech, K. Heinrich, Machine Learning and Deep Learning, Springer, 2021 | ||||||||||||||||||||||||||
| 3. | A. J. Gutman, J. Goldmeier, Analityk danych: przewodnik po data science, statystyce i uczeniu maszynowym, Helion, Gliwice, 2023 | ||||||||||||||||||||||||||
| 4. | G. James, D. Witten, T. Hastie, R. Tibshirani, An Introduction to Statistical Learning with Applications in Python, Springer 2023 | ||||||||||||||||||||||||||
| 5. | Hearty, J., Zaawansowane uczenie maszynowe z językiem Python, Helion, 2017 | ||||||||||||||||||||||||||
| Literatura uzupełniająca | |||||||||||||||||||||||||||
| 1. | D. Stephenson, Big Data, nauka o danych i AI bez tajemnic: podejmuj lepsze decyzje i rozwijaj swój biznes!, Helion, Gliwice, 2020 | ||||||||||||||||||||||||||
| 2. | J. Szymański (red.), Uczenie maszynowe i systemy rozproszone, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, 2021 | ||||||||||||||||||||||||||
| Koordynator przedmiotu: | dr hab. Marek J. Drużdżel, dr hab. inż. Małgorzata Krętowska, dr inż. Urszula Kużelewska, dr inż. Tomasz Łukaszuk | Data: | 03/03/2025 | ||||||||||||||||||||||||