Wydział Informatyki
Kierunek studiów Matematyka Stosowana Poziom i forma studiów pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne
Specjalność / Ścieżka dyplomowania Przedmiot wspólny Profil kształcenia praktyczny
Nazwa przedmiotu Statystyka matematyczna Kod przedmiotu MAT1SMA
Rodzaj przedmiotu obowiązkowy
Forma zajęć i liczba godzin W Ć L P Ps T S Semestr 4
30 30 Punkty ECTS 5
Przedmioty wprowadzające Analiza matematyczna 1 (MAT1AM1),   Analiza matematyczna 3 (MAT1AM3),   Rachunek prawdopodobieństwa (MAT1RPR),   Technologie informacyjne (MAT1TIN),  
Cele przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami statystyki matematycznej. Wykształcenie umiejętności korzystania z odpowiednich twierdzeń i wzorów. Nauczenie weryfikacji swoich obliczeń. Ukierunkowanie na konieczność wyciągania wniosków oraz formułowania i uzasadniania opinii. Wykształcenie umiejętności korzystania z funkcji statystycznych programu Excel, narzędzia analiza danych w Excel, R oraz w bibliotekach Python'a.

Treści programowe

Wykład:
Elementy statystyki opisowej, metody wizualizacji danych, rozkłady prawdopodobieństwa występujące w statystyce, estymatory punktowe i przedziałowe, przedziały ufności, weryfikacja hipotez parametrycznych, testy zgodności, testy niezależności, ANOVA, estymatory współczynnika korelacji i współczynnika regresji.

Pracownia specjalistyczna:
Elementy statystyki opisowej, metody wizualizacji danych, rozkłady prawdopodobieństwa występujące w statystyce, estymatory punktowe i przedziałowe, przedziały ufności, weryfikacja hipotez parametrycznych, testy zgodności, testy niezależności, ANOVA, estymatory współczynnika korelacji i współczynnika regresji.

Metody dydaktyczne

metoda projektów,   ćwiczenia laboratoryjne,   dyskusja związana z wykładem,   wykład problemowy,   wykład informacyjny,  

Forma zaliczenia

Wykład - egzamin pisemny.
Pracownia specjalistyczna - wejściówki w postaci quizów na platformie e-learningowej, sprawozdania z kolejnych tematów, obserwacja pracy na zajęciach.

Symbol efektu uczenia się Zakładane efekty uczenia się Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się
EU1 dobiera i rozróżnia odpowiednie modele matematyczne oraz uzasadnia wybrane twierdzenia K_W02
K_W03
K_W07
K_W13
EU2 wymienia i dobiera odpowiedni model weryfikacji korzystając z teorii estymacji i weryfikacji hipotez próby jednowymiarowej K_W01
K_W07
EU3 umie prowadzić proste wnioskowania statystyczne, także z wykorzystaniem narzędzi komputerowych K_U09
K_U12
K_U15
EU4 umie posłużyć się charakterystykami populacji i ich estymatorami K_U08
K_U09
K_U15
EU5 wymienia i przedstawia podstawowe zastosowania statystyki matematycznej w naukach przyrodniczych, społecznych, technicznych oraz jako narzędzie pracy inżyniera K_U08
K_U09
K_U11
K_U12
K_U15
K_U18
K_U19
K_K01
Symbol efektu uczenia się Sposób weryfikacji efektu uczenia się Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja
EU1 egzamin W
EU2 egzamin W
EU3 wejściówki, ocena sprawozdania z wykonania postawionego zadania Ps
EU4 wejściówki, ocena sprawozdania z wykonania postawionego zadania Ps
EU5 obserwacja pracy na zajęciach Ps
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) Liczba godz.
Wyliczenie
1 - Udział w wykładach 30
2 - Udział w pracowni specjalistycznej 30
3 - Przygotowanie do pracowni specjalistycznej 15
4 - Opracowanie sprawozdań z pracowni i/lub wykonanie zadań domowych (prac domowych) 31
5 - Udział w konsultacjach 5
6 - Obecność na egzaminie 4
7 - Przygotowanie do egzaminu 10
RAZEM: 125
Wskaźniki ilościowe GODZINY ECTS
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 69
(1)+(6)+(5)+(2)
2.8
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym 76
(4)+(3)+(2)
3.0
Literatura podstawowa

1. A. Plucińska, E. Pluciński, Probabilistyka, WNT, Warszawa 2000.
2. W. Krysicki, J. Bartos, W. Dyczka, K. Królikowska, M. Wasilewski, Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna w zadaniach, Cz.II, PWN, Warszawa 2004.
3. J. Jóźwiak, J. Podgórski, Statystyka od podstaw, PWE, Warszawa 2012.
4. https://docs.python.org/3/library/statistics.html

Literatura uzupełniająca

1. A. Stanisz Przystępny kurs statystyki w oparciu o program Statistica PL na przykładach z medycyny, Statsoft Polska sp. Z o. o., Kraków 1998.
2. R. Zieliński, W. Zieliński, Tablice statystyczne, PWN, Warszawa 1990.
3. A. Luszniewicz, Statystyka nie jest trudna-metody wnioskowania statystycznego, PWE, Warszawa 1998.
4. H. Kassyk-Rokicka, Statystyka nie jest trudna - mierniki statystyczne. PWE, Warszawa 2001.
5. A. Saha, Doing math with Python: use programming to explore algebra, statistics, calculus and more, No Starch Press; 1st edition, 2015.

Jednostka realizująca Katedra Matematyki Data opracowania programu
Program opracował(a) dr hab. Dorota Mozyrska 2021.04.20