Wydział Informatyki
Kierunek studiów Matematyka Stosowana Poziom i forma studiów pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne
Specjalność / Ścieżka dyplomowania Przedmiot wspólny Profil kształcenia praktyczny
Nazwa przedmiotu Selected Issues of Abelian Group Theory Kod przedmiotu MAT1AGT_EN
Rodzaj przedmiotu obieralny
Forma zajęć i liczba godzin W Ć L P Ps T S Semestr 5/6
30 30 Punkty ECTS 4
Przedmioty wprowadzające Algebra (MAT1ALG),   Algebra liniowa z geometrią analityczną 1 (MAT1AL1),   Algebra liniowa z geometrią analityczną 2 (MAT1AL2),   Teoria liczb i kryptografia (MAT1TLK),  
Cele przedmiotu

Zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z zakresu teorii grup abelowych oraz ich zastosowaniami w teorii pierścieni.

Treści programowe

Wykład:
1. Produkt prosty i suma prosta grup abelowych; rozkład torsyjnej grupy abelowej na sumę prostą p-komponentów; struktura elementarnych grup abelowych.
2. Struktura grup podzielnych; grupy injektywne; Twierdzenie Baera, Twierdzenie Kulikova o podzielnym nakryciu grupy abelowej.
3. Podgrupy czyste; Twierdzenie Kulikova o ograniczonych czystych podgrupach.
4. Ranga grupy abelowej.
5. Beztorsyjne grupy abelowe: typy; operatory wymierne; klasyfikacja beztorsyjnych grup abelowych rangi jeden w kontekście teorii typów; przykłady beztorsyjnych grup abelowych wyższych rang, w tym grup nierozkładalnych.
6. Produkt tensorowy grup abelowych i jego zastosowania.
7. Addytywne grupy pierścieni; grupa funkcji dwuliniowych i jej związek ze strukturą pierścienia na grupie abelowej oraz produktem tensorowym.
8. Wpływ struktury addytywnej pierścienia na jego mnożenie: nil grupy, grupy addytywne pierścieni: przemiennych, łącznych, unitarnych.

Ćwiczenia:
1. Produkt prosty i suma prosta grup abelowych; rozkład torsyjnej grupy abelowej na sumę prostą p-komponentów; struktura elementarnych grup abelowych.
2. Struktura grup podzielnych; grupy injektywne; Twierdzenie Baera, Twierdzenie Kulikova o podzielnym nakryciu grupy abelowej.
3. Podgrupy czyste; Twierdzenie Kulikova o ograniczonych czystych podgrupach.
4. Ranga grupy abelowej.
5. Beztorsyjne grupy abelowe: typy; operatory wymierne; klasyfikacja beztorsyjnych grup abelowych rangi jeden w kontekście teorii typów; przykłady beztorsyjnych grup abelowych wyższych rang, w tym grup nierozkładalnych.
6. Produkt tensorowy grup abelowych i jego zastosowania.
7. Addytywne grupy pierścieni; grupa funkcji dwuliniowych i jej związek ze strukturą pierścienia na grupie abelowej oraz produktem tensorowym.
8. Wpływ struktury addytywnej pierścienia na jego mnożenie: nil grupy, grupy addytywne pierścieni: przemiennych, łącznych, unitarnych.

Metody dydaktyczne

wykład problemowy,   wykład informacyjny,   ćwiczenia przedmiotowe,  

Forma zaliczenia

Wykład – zaliczenie pisemne.
Ćwiczenia – dwa kolokwia pisemne, obserwacja aktywności na zajęciach.

Symbol efektu uczenia się Zakładane efekty uczenia się Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się
EU1 definiuje podstawowe pojęcia teorii grup abelowych, ilustruje je przykładami oraz zna ich własności K_W01
K_W06
EU2 zna najważniejsze twierdzenia dotyczące teorii grup abelowych wraz z ich dowodami K_W03
K_W06
EU3 potrafi opisać własności pojęć związanych z teorią grupa abelowych oraz wyjaśnić zależności między nimi wykorzystując poznane twierdzenia, metody i techniki rachunkowe K_U07
EU4 dostrzega obecność i rolę pojęć związanych z teorią grup abelowych w innych działach matematyki, a zwłaszcza w teorii pierścieni, algebrze liniowej i kryptografii; demonstruje przykłady wykorzystania tych pojęć w konkretnych zagadnieniach związanych z teorią pierścieni K_U06
K_U07
Symbol efektu uczenia się Sposób weryfikacji efektu uczenia się Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja
EU1 zaliczenie pisemne W
EU2 zaliczenie pisemne W
EU3 kolokwia pisemne, obserwacja aktywności na zajęciach Ć
EU4 kolokwia pisemne, obserwacja aktywności na zajęciach Ć
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) Liczba godz.
Wyliczenie
1 - Udział w wykładach 30
2 - Udział w ćwiczeniach 30
3 - Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych, opanowanie materiału z wykładu, wykonanie zadań domowych 20
4 - Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń 8
5 - Przygotowanie do zaliczenia wykładu 8
6 - Udział w konsultacjach 4
RAZEM: 100
Wskaźniki ilościowe GODZINY ECTS
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 64
(2)+(1)+(6)
2.6
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym 58
(2)+(4)+(3)
2.3
Literatura podstawowa

1. G. Călugăreanu, S. Breaz, C. Modoi, C. Pelea, D. V\uălcan, Exercises in Abelian Group Theory, Kluwer Texts in the Mathematical Sciences 25, Springer Netherlands, 2003.
2. L. Fuchs, Abelian Groups, Springer Monographs in Mathematics, Springer International Publishing, Cham, Heidelberg, New York, Dordrecht, London, 2015.

Literatura uzupełniająca

1. D.M. Arnold, Finite rank torsion free abelian groups and rings, Lecture Notes in Mathematics 931, Springer-Verlag Berlin Heidelberg, New York, 1982.
2. S. Feigelstock, Additive groups of rings. Vol. 1, Pitman Advanced Publishing Program, Boston, 1983.

Jednostka realizująca Katedra Matematyki Data opracowania programu
Program opracował(a) 2021.04.20