Wydział Informatyki
Kierunek studiów Matematyka Stosowana Poziom i forma studiów pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne
Specjalność / Ścieżka dyplomowania Przedmiot wspólny Profil kształcenia praktyczny
Nazwa przedmiotu Modelowanie statystyczne Kod przedmiotu MAT1MST
Rodzaj przedmiotu obowiązkowy
Forma zajęć i liczba godzin W Ć L P Ps T S Semestr 6
30 30 Punkty ECTS 5
Przedmioty wprowadzające Algebra (MAT1ALG),   Analiza matematyczna 1 (MAT1AM1),   Statystyka matematyczna (MAT1SMA),  
Cele przedmiotu

Zapoznanie z metodami budowania modeli w statystyce: liniowymi (regresja prosta i wieloraka, jednoczynnikowa oraz wieloczynnikowa analiza wariancji, analiza kowariancji) oraz nieliniowymi (regresja logistyczna, regresja Poissona), niestandardowymi (regresja kwantylowa, cząstkowa, splinami). Budowanie, zastosowanie oraz walidacja modeli. Zapoznanie się i zastosowanie drzew regresyjnych (modeli klasycznych, metod bagging i boosting, drzew losowych).

Treści programowe

Wykład:
Ogólne modele liniowe. Regresja prosta. Regresja wieloraka. Jednoczynnikowa analiza wariancji. Wieloczynnikowa analiza wariancji. Analiza kowariancji. Modele nieliniowe. Regresja logistyczna. Regresja Poissona. Uogólnione modele liniowe. Niestandardowe modele regresji - regresja kwantylowa, cząstkowa, splinami. Drzewa regresyjne - modele klasyczne, metody bagging i boosting do optymalizacji drzew, lasy losowe

Pracownia specjalistyczna: Raportowanie wyników statystycznych. Metody wizualizacji i eksploracji danych. Regresja prosta oraz wieloraka. Analiza wariancji jednoczynnikowa i dwuczynnikowa. Analiza kowariancji. Modele nieliniowe. Regresja logistyczna, Poissona. Modele niestandardowe (regresja kwantylowa, cząstkowa, splinami). Konstruowanie, stosowanie i walidacja modeli. Poznanie drzew regresyjnych (modele klasyczne, metody bagging i boosting do optymalizacji drzew, lasy losowe).

Metody dydaktyczne

wykład problemowy,   programowanie z użyciem komputera,   wykład informacyjny,   metoda przypadków,  

Forma zaliczenia

Wykład - egzamin ustny.
Pracownia specjalistyczna - raporty z poszczególnych jednostek tematycznych, obserwacja pracy na zajęciach.

Symbol efektu uczenia się Zakładane efekty uczenia się Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się
EU1 posiada wiedzę na temat różnych modeli statystycznych K_W07
K_W12
K_W13
K_W15
EU2 potrafi stworzyć odpowiedni model oraz właściwie przetworzyć do niego dane K_U08
K_U09
K_U12
K_U15
EU3 potrafi zastosować, przetestować, wybrać odpowiednią metodę do uzyskania rozwiązania K_U09
K_U12
K_U15
EU4 potrafi przygotować raport zawierający omówienie wyników realizacji zadania rozwiązując rzeczywisty problem K_U09
K_U20
K_K03
Symbol efektu uczenia się Sposób weryfikacji efektu uczenia się Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja
EU1 egzamin W
EU2 raporty z pracowni specjalistycznej, obserwacja pracy na zajęciach Ps
EU3 raporty z pracowni specjalistycznej Ps
EU4 raporty z pracowni specjalistycznej Ps
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) Liczba godz.
Wyliczenie
1 - Udział w wykładach 30
2 - Udział w pracowni specjalistycznej 30
3 - Przygotowanie do pracowni specjalistycznej 10
4 - Realizacja zadań domowych 38
5 - Udział w konsultacjach 5
6 - Przygotowanie do egzaminu 10
7 - Obecność na egzaminie 2
RAZEM: 125
Wskaźniki ilościowe GODZINY ECTS
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 67
(5)+(7)+(1)+(2)
2.7
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym 78
(4)+(3)+(2)
3.1
Literatura podstawowa

1. M.H. Kutner, C.J. Nachtsheim, J. Neter, W. Li, Applied linear statistical models, 5th ed. McGraw-Hill, 2005.
2. P. Biecek, Na przełaj przez Data Mining z pakietem R (http://www.biecek.pl/NaPrzelajPrzezDataMining/NaPrzelajPrzezDataMining.pdf).
3. A.J. Dobson, A. Barnett, An Introduction to Generalized Linear Models. Chapman & Hall/CRC Texts in Statistical Science, 2008.
4. W. Krysicki, J. Bartos, i inni, Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna w zadaniach, PWN, 1999.

Literatura uzupełniająca

Artykuły naukowe dostarczone w trakcie zajęć.

Jednostka realizująca Katedra Oprogramowania Data opracowania programu
Program opracował(a) dr inż. Magdalena Topczewska 2021.04.20