Wydział Informatyki | ||||||||||
Kierunek studiów | Informatyka | Poziom i forma studiów | pierwszego stopnia inżynierskie niestacjonarne | |||||||
Specjalność / Ścieżka dyplomowania | --- | Profil kształcenia | ogólnoakademicki | |||||||
Nazwa przedmiotu | Komunikacja człowiek-komputer | Kod przedmiotu | INZ1KCK | |||||||
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy | |||||||||
Forma zajęć i liczba godzin | W | Ć | L | P | Ps | T | S | Semestr | 7 | |
10 | 10 | Punkty ECTS | 5 | |||||||
Przedmioty wprowadzające | Grafika komputerowa (INZ1GKO), Programowanie obiektowe (INZ1POB), Wprowadzenie do informatyki (INZ1WDI), | |||||||||
Cele przedmiotu |
Zapoznanie z ogólnymi zasadami projektowania interfejsów człowiek-komputer (graficznych, dźwiękowych i niestandardowych). Omówienie podstaw filozoficznych jak i historycznych tworzenia interfejsów - od pierwszych komputerów i kart perforowanych, początki i rozwój interfejsów graficznych, interfejsy dźwiękowe wraz z generowaniem i rozpoznawaniem mowy oraz najnowsze trendy, takie jak m.in. interfejsy dotykowe. |
|||||||||
Treści programowe |
Wykład: Pracownia specjalistyczna: |
|||||||||
Metody dydaktyczne |
metoda projektów, pokaz, programowanie z użyciem komputera, burza mózgów, wykład problemowy, prelekcja, |
|||||||||
Forma zaliczenia |
Wykład - zaliczenie pisemne. |
|||||||||
Symbol efektu uczenia się | Zakładane efekty uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | ||||||||
EU1 | metody komunikacji człowiek-komputer i nowoczesnych interfejsów użytkownika; zna elementarne metody akwizycji i przetwarzania sygnałów na potrzeby interakcji użytkownika z komputerem |
H1_W01 INF1_W11 |
||||||||
EU2 | projektować wybrane interfejsy użytkownika, w szczególności graficzne (GUI) oraz głosowe (IVR) |
INF1_U04 INF1_U05 INF1_U11 |
||||||||
EU3 | dobierać interfejs użytkownika do aplikacji oraz dobierać i wykorzystywać technologie odpowiednie do realizacji tego interfejsu |
INF1_U11 INF1_U14 |
||||||||
EU4 | zaprojektować, zaprogramować i wdrożyć zaawansowany interfejs użytkownika, np. system interaktywnej komunikacji głosowej IVR |
INF1_U04 INF1_U05 INF1_U11 |
||||||||
EU5 | tworząc interfejsy użytkownika zwraca uwagę na aspekty pozatechniczne: ergonomię, estetykę, wygodę itp.; potrafi identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z rozbieżnością potrzeb/oczekiwań użytkownika a ograniczeniami technologicznymi, ekonomicznymi itp. |
INF1_U15 |
||||||||
EU6 | uwzględniania zasad projektowania uniwersalnego do tworzenia dostępnego interfejsu użytkownika |
H1_K03 |
||||||||
Symbol efektu uczenia się | Sposób weryfikacji efektu uczenia się | Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja | ||||||||
EU1 | zaliczenie pisemne | W | ||||||||
EU2 | ocena zadań projektowych | Ps | ||||||||
EU3 | ocena zadań projektowych | Ps | ||||||||
EU4 | ocena zadań projektowych | Ps | ||||||||
EU5 | ocena zadań projektowych | Ps | ||||||||
EU6 | ocena zadań projektowych | Ps | ||||||||
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) | Liczba godz. | |||||||||
Wyliczenie | ||||||||||
1 - Udział w wykładach | 10 | |||||||||
2 - Udział w pracowni specjalistycznej | 10 | |||||||||
3 - Udział w konsultacjach | 4 | |||||||||
4 - Realizacja zadań projektowych | 71 | |||||||||
5 - Przygotowanie do zaliczenia wykładu | 30 | |||||||||
RAZEM: | 125 | |||||||||
Wskaźniki ilościowe | GODZINY | ECTS | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela | 24 (1)+(2)+(3) |
1.0 | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym | 81 (4)+(2) |
3.2 | ||||||||
Literatura podstawowa |
1. D.Norman, The Design Of Everyday Things, Basic Books; Revised edition, 2013 |
|||||||||
Literatura uzupełniająca |
1. I. Kalb, A. Górczyńska, Python zorientowany obiektowo: Programowanie gier i graficznych interfejsów użytkownika, Helion, 2023 |
|||||||||
Jednostka realizująca | Katedra Mediów Cyfrowych i Grafiki Komputerowej | Data opracowania programu | ||||||||
Program opracował(a) | dr inż. Marcin Skoczylas,dr inż. Paweł Tadejko | 2023.04.06 |