Wydział Informatyki
Kierunek studiów Informatyka Poziom i forma studiów pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne
Specjalność / Ścieżka dyplomowania --- Profil kształcenia ogólnoakademicki
Nazwa przedmiotu Architektura komputerów Kod przedmiotu INF1AKO
Rodzaj przedmiotu obowiązkowy
Forma zajęć i liczba godzin W Ć L P Ps T S Semestr 3
30 30 Punkty ECTS 5
Przedmioty wprowadzające Elektronika dla informatyków (INF1EDI),   Fizyka dla informatyków (INF1FIZ),   Modułowe systemy cyfrowe (INF1MSC),   Podstawy programowania (INF1PPR),   Wprowadzenie do informatyki (INF1WDI),  
Cele przedmiotu

Celem wykładu jest zapoznanie słuchaczy ze strukturą i budową współczesnych procesorów i komputerów. Treść wykładu obejmuje niezbędne podstawy teoretyczne, budowę aplikacyjnego modelu programowego komputera, budowę jednostki wykonawczej komputera, model i implementację mechanizmów systemowych oraz podstawowe informacje o organizacji współpracy z urządzeniami zewnętrznymi i strukturze komputera.

Odniesienia do standardu SFIA:
Real-time/embedded systems development: poziom 2
Hardware design: poziom 4

Treści programowe

Wykład:
Wprowadzenie. Architektury Harvard-Princeton. Siedem wymiarów komputera ISA. Podstawy funkcjonowania procesora Konstrukcja modelu programowego w podejściu CISC i RISC. Cykle wykonania rozkazu. Assembler. Jednostki jednocyklowe, wielocyklowe i potokowe. Pamięć operacyjna. Funkcje systemu zarządzania pamięcią. Pamięć wirtualna. System wejścia-wyjścia. Przetwarzanie równoległe. Systemy wieloprocesorowe. Architektura x86, ARM i procesorów graficznych.

Laboratorium:
1. Zasady działania i wykorzystanie prostych sygnalizatorów (diody LED, wyświetlacz 7-segmentowy)
2. Zasady działania i wykorzystanie modułu przerwań
3. Zasady działania i oprogramowanie prostego wyświetlacza graficznego
4. Zasady działania i oprogramowanie układów czasowych (timerów)
5. Zasady działania i oprogramowanie przetworników AD i DA
6. Zasady działania i oprogramowanie komunikacji szeregowej USART
7. Zasady działania i oprogramowanie komunikacji szeregowej I2C

Metody dydaktyczne

wykład problemowy,   programowanie z użyciem komputera,   metoda projektów,   ćwiczenia laboratoryjne,  

Forma zaliczenia

Wykład: egzamin pisemny.
Laboratorium: sprawdzian przygotowania do ćwiczeń, wykonanie ćwiczenia, sprawozdanie z ćwiczenia.

Symbol efektu uczenia się Zakładane efekty uczenia się Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się
EU1 architektury mikroprocesorów, pamięci i komputerów: ich własności oraz zasady działania INF1_W03
EU2 różne rozwiązania urządzeń komputerowych pod względem efektywności, skalowalności, kosztu itp. INF1_W03
EU3 opracować specyfikację i ogólny projekt koncepcyjny urządzenia techniki komputerowej INF1_U04
EU4 wykorzystać mikrokontrolery i układy uruchomieniowe do prototypowania i realizacji prostych urządzeń komputerowych INF1_U02
INF1_U04
EU5 konstruować proste programy opierające się na niskopoziomowym dostępie do sprzętu INF1_U05
EU6 korzystać z opisów katalogowych podzespołów mikroprocesorowych INF1_U02
INF1_U07
EU7 doboru architektury komputerowej obniżającej zapotrzebowanie na energię H1_K03
Symbol efektu uczenia się Sposób weryfikacji efektu uczenia się Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja
EU1 egzamin pisemny W
EU2 egzamin pisemny W
EU3 sprawdzenie przygotowania do ćwiczeń lab., sprawozdanie z ćwiczenia, obserwacja pracy na zajęciach lab. L
EU4 sprawdzenie przygotowania do ćwiczeń lab., sprawozdanie z ćwiczenia L
EU5 dyskusja nad projektem/sprawozdaniem z ćwiczenia, obserwacja pracy na zajęciach L
EU6 dyskusja nad projektem/sprawozdaniem z ćwiczenia, obserwacja pracy na zajęciach L
EU7 sprawozdanie z ćwiczenia L
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) Liczba godz.
Wyliczenie
1 - Udział w wykładach 30
2 - Udział w laboratorium 30
3 - Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych 15
4 - Opracowanie sprawozdań z laboratorium i wykonanie zadań domowych (prac domowych) 34
5 - Udział w konsultacjach 4
6 - Przygotowanie do egzaminu 10
7 - Obecność na egzaminie 2
RAZEM: 125
Wskaźniki ilościowe GODZINY ECTS
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 66
(1)+(2)+(5)+(7)
2.6
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym 79
(2)+(3)+(4)
3.2
Literatura podstawowa

1. W. Stallings, Organizacja i architektura systemu komputerowego Tom 1, wyd. XI (I w PWN), Warszawa, 2022
2. W. Stallings, Organizacja i architektura systemu komputerowego Tom 2, wyd. XI (I w PWN), Warszawa, 2022
3. P. Metzger, Anatomia PC, Helion, Gliwice 2007
4. L. Null, J. Lobur, Struktura organizacyjna i architektura systemów komputerowych, Helion, 2004
5. W. Hohl, Asembler dla procesorów ARM : podręcznik programisty, Helion, 2014
6. J. Sanders, E. Kandrot, CUDA w przykładach : wprowadzenie do ogólnego programowania procesorów GPU, Helion, 2012

Literatura uzupełniająca

1. T. Francuz, M. Kulig, Mikrokontrolery AVR i ARM : sterowanie wyświetlaczami LCD, Helion, 2017
2. R. E. Bryant and D. O’Hallaron Computer Systems: A Programmer’s Perspective, , 2nd Ed, Prentice Hall, 2011
3. J.L. Hennessy, D.A. Patterson, Computer architecture : a quantitative approach, Morgan Kaufmann Publ., Amsterdam, 2007
4. D.A. Patterson , Computer organization and design : the hardware/software interface, Elsevier, Amsterdam, 2009

Jednostka realizująca Katedra Mediów Cyfrowych i Grafiki Komputerowej Data opracowania programu
Program opracował(a) dr inż. Mirosław Omieljanowicz 2023.04.04