Wydział Informatyki | ||||||||||
Kierunek studiów | Informatyka | Poziom i forma studiów | pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne | |||||||
Specjalność / Ścieżka dyplomowania | --- | Profil kształcenia | ogólnoakademicki | |||||||
Nazwa przedmiotu | Wprowadzenie do informatyki | Kod przedmiotu | INF1WDI | |||||||
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy | |||||||||
Forma zajęć i liczba godzin | W | Ć | L | P | Ps | T | S | Semestr | 1 | |
30 | 15 | Punkty ECTS | 3 | |||||||
Przedmioty wprowadzające | ||||||||||
Cele przedmiotu |
Zapoznanie studentów z podstawami reprezentacji, kodowania i przetwarzania informacji w systemach komputerowych. Przedstawienie zasad arytmetyki komputerowej, maszynowej reprezentacji liczb w formatach stałoprzecinkowych i zmiennoprzecinkowych oraz algorytmów wykonywania operacji arytmetycznych na tych reprezentacjach. Zapoznanie z budową i funkcjonowaniem systemu komputerowego, wyjaśnienie działania poszczególnych bloków komputera. Przedstawienie modelu programowego procesora, omówienie sposobów kodowania i przetwarzania instrukcji. Zapoznanie studentów z wybranymi modelami, technikami, metodami inżynierii oprogramowania. Przybliżenie metod modelowania i projektowania systemów informatycznych oraz podstaw zarządzania projektami informatycznymi. |
|||||||||
Treści programowe |
Wykład: Ćwiczenia: |
|||||||||
Metody dydaktyczne |
wykład problemowy, wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe, |
|||||||||
Forma zaliczenia |
Wykład: zaliczenie pisemne. |
|||||||||
Symbol efektu uczenia się | Zakładane efekty uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | ||||||||
EU1 | organizację i budowę systemu komputerowego; przedstawia zasady działania podstawowych bloków komputera, rozumie sposoby ich połączenia i współpracy |
INF1_W03 |
||||||||
EU2 | model programowy procesora; rozumie zasady kodowania i przetwarzania instrukcji; wyjaśnia szczegóły niskopoziomowego wykonania programów |
INF1_W03 |
||||||||
EU3 | sposoby kodowania i reprezentacji liczb w systemie komputerowym; zna ograniczenia reprezentacji liczb; opisuje algorytmy wykonania operacji arytmetycznych na stałoprzecinkowych oraz zmiennoprzecinkowych reprezentacjach liczb |
INF1_W01 INF1_W03 INF1_W12 |
||||||||
EU4 | zasady wykorzystania algebry Boole’a do opisu i projektowania układów cyfrowych; zna podstawowe sposoby minimalizacji funkcji logicznych |
INF1_W01 |
||||||||
EU5 | metody modelowania i projektowania systemów informatycznych; ma wiedzę o modelach i diagramach UML oraz rozumie ich przydatność dla projektowania; zna podstawowe standardy zarządzania projektami informatycznymi i metody prowadzenia projektów. |
INF1_W06 INF1_W12 |
||||||||
EU6 | kodować i reprezentować liczby w formatach komputerowych; interpretuje zawartość słowa maszynowego zgodnie z zastosowanym sposobem kodowania; wyznacza zakres reprezentacji liczb |
INF1_U01 |
||||||||
EU7 | obliczyć wyniki działań oraz przeanalizować algorytmy wykonania operacji arytmetycznych na stałoprzecinkowych oraz zmiennoprzecinkowych formatach komputerowej reprezentacji liczb |
INF1_U01 |
||||||||
EU8 | zakodować informacje za pomocą wybranych kodów detekcyjnych i korekcyjnych; wyjaśnia i interpretuje metody i algorytmy zabezpieczania przed błędami w kodach nadmiarowych |
INF1_U01 |
||||||||
Symbol efektu uczenia się | Sposób weryfikacji efektu uczenia się | Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja | ||||||||
EU1 | zaliczenie pisemne | W | ||||||||
EU2 | zaliczenie pisemne | W | ||||||||
EU3 | zaliczenie pisemne | W | ||||||||
EU4 | zaliczenie pisemne | W | ||||||||
EU5 | zaliczenie pisemne | W | ||||||||
EU6 | sprawdziany pisemne | Ć | ||||||||
EU7 | sprawdziany pisemne | Ć | ||||||||
EU8 | sprawdziany pisemne | Ć | ||||||||
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) | Liczba godz. | |||||||||
Wyliczenie | ||||||||||
1 - Udział w wykładach | 30 | |||||||||
2 - Udział w ćwiczeniach | 15 | |||||||||
3 - Przygotowanie do ćwiczeń oraz realizacja zadań domowych | 18 | |||||||||
4 - Przygotowanie do zaliczenia wykładu | 8 | |||||||||
5 - Udział w konsultacjach | 4 | |||||||||
RAZEM: | 75 | |||||||||
Wskaźniki ilościowe | GODZINY | ECTS | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela | 49 (2)+(1)+(5) |
2.0 | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym | 33 (2)+(3) |
1.3 | ||||||||
Literatura podstawowa |
1.B. Pochopień, Arytmetyka systemów cyfrowych, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, 2010 |
|||||||||
Literatura uzupełniająca |
1. S. Gryś, Arytmetyka komputerów, PWN, 2007 |
|||||||||
Jednostka realizująca | Katedra Mediów Cyfrowych i Grafiki Komputerowej | Data opracowania programu | ||||||||
Program opracował(a) | dr inż. Irena Bułatowa | 2023.04.04 |