Wydział Informatyki
Kierunek studiów Informatyka Poziom i forma studiów pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne
Specjalność / Ścieżka dyplomowania --- Profil kształcenia ogólnoakademicki
Nazwa przedmiotu Projektowanie systemów Internetu rzeczy Kod przedmiotu INF1IOT
Rodzaj przedmiotu obieralny
Forma zajęć i liczba godzin W Ć L P Ps T S Semestr 5
26 30 Punkty ECTS 5
Przedmioty wprowadzające Architektura komputerów (INF1AKO),   Podstawy programowania (INF1PPR),   Systemy operacyjne (INF1SOP),  
Cele przedmiotu

"Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z koncepcją systemów Internetu Rzeczy (Internet of Things) oraz metodykami ich projektowania, nadzorowania i testowania. Studenci poznają metody komunikacji, akwizycji i przetwarzania danych oraz sterowania układami wykonawczymi, jak również z protokołami i systemami integracji. Nabyte umiejętności pozwolą na projektowanie i tworzenie rozwiązań i systemów Internetu rzeczy

Odniesienia do frameworka edukacyjnego mikrokompetencji SFIA:
Programming/software development PROG - poziom 3
Real-time/embedded systems development RESD - poziom 3
Testing TEST - poziom 1"

Treści programowe

Wykład
1 Internet rzeczy - podstawowe koncepcje
2 Interfejsy komunikacyjne przewodowe
3 Interfejsy komunikacyjne bezprzewodowe
4 Pomiary wielkości fizycznych z użyciem czujników
5 Protokoły komunikacyjne IoT
6 Enkapsulacja danych w IoT
7 Akwizycja danych
8 Przetwarzanie danych
9 Systemy integracji
10 Systemy integracji
11 Zarządzanie energią
12 Bezpieczeństwo systemów IoT
13 Zaliczenie wykładu

Pracownia specjalistyczna
1 Zadanie - stworzenie węzła IoT
2 Zadanie - stworzenie węzła IoT
3 Zadanie - stworzenie węzła IoT
4 Zadanie - stworzenie bramki IoT
5 Zadanie - stworzenie bramki IoT
6 Zadanie - komunikacja pomiędzy węzłami
7 Zadanie - komunikacja pomiędzy węzłami
8 Zadanie - komunikacja pomiędzy węzłami
9 Projekt - stworzenie systemu IoT
10 Projekt - stworzenie systemu IoT
11 Projekt - stworzenie systemu IoT
12 Projekt - stworzenie systemu IoT
13 Projekt - stworzenie systemu IoT
14 Projekt - stworzenie systemu IoT
15 Ocena projektów i zadań, końcowe obrony

Metody dydaktyczne

wykład problemowy,   programowanie z użyciem komputera,   wykład informacyjny,  

Forma zaliczenia

Wykład - zaliczenie pisemne
Pracownia specjalistyczna - realizacja aplikacji i projektów

Symbol efektu uczenia się Zakładane efekty uczenia się Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się
E1 student zna i rozumie budowę i specyfikę programowania systemów Internetu Rzeczy INF1_W03
INF1_W11
INF1_W14
E2 student zna i rozumie komponenty systemów Internetu Rzeczy INF1_W04
INF1_W09
E3 student potrafi tworzyć systemy Internetu Rzeczy INF1_U04
INF1_U05
INF1_U07
INF1_U13
E4 student potrafi analizować, testować i usuwać błędy funkcjonowania systemów Internetu Rzeczy INF1_U06
INF1_U07
E5 student jest gotów do optymalizacji realizowanych aplikacji pod względem wykorzystywanych zasobów H1_K03
Symbol efektu uczenia się Sposób weryfikacji efektu uczenia się Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja
E1 zaliczenie pisemne W
E2 zaliczenie pisemne W
E3 ocena zrealizowanych w ramach zajęć projektów Ps
E4 ocena zrealizowanych w ramach zajęć projektów Ps
E5 ocena zrealizowanych w ramach zajęć projektów Ps
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) Liczba godz.
Wyliczenie
1 - udział w wykładach - 13x2h 26
2 - udział w pracowni specjalistycznej - 15x2h 30
3 - udział w konsultacjach - 4h 4
4 - przygotowanie do zaliczenia wykładu - 10h 10
5 - wykonanie projektu - 55h 55
RAZEM: 125
Wskaźniki ilościowe GODZINY ECTS
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 60
(1)+(2)+(3)
2.4
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym 85
(2)+(5)
3.4
Literatura podstawowa

1 D. Mariusz, Internet Rzeczy : Podstawy Programowania Aplikacji i Serwerów Sieciowych w Językach C/C++, MicroPython i Lua Na UrząDzeniach IoT ESP8266, ESP32 i Arduino. Gliwice: Helion, 2023
2 M. Sikorski, A. Roman, Internet Rzeczy. 1. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2019
3 D.D. Guinard, V.M. Trifa. Internet Rzeczy : Budowa Sieci z Wykorzystaniem Technologii Webowych i Raspberry Pi. Gliwice: Helion, 2017

Literatura uzupełniająca

1 A. King, N. Chounlamany-Turalska, Programowanie Internetu Rzeczy : Wprowadzenie Do Budowania Zintegrowanych RozwiąZąń IoT MięDzy UrząDzeniami a Chmurą Warszawa: APN Promise ; O'Reilly, 2021
2 F. Chantzis, et al, Hakowanie Internetu Rzeczy w Praktyce : Przewodnik Po Skutecznych Metodach Atakowania IoT. Gliwice: Helion, 2021

Jednostka realizująca Katedra Systemów Informacyjnych i Sieci Komputerowych Data opracowania programu
Program opracował(a) dr inż. Tomasz Grześ 2025.03.09