| Wydział Informatyki | ||||||||||
| Kierunek studiów | Informatyka | Poziom i forma studiów | pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne | |||||||
| Specjalność / Ścieżka dyplomowania | --- | Profil kształcenia | ogólnoakademicki | |||||||
| Nazwa przedmiotu | Systemy czasu rzeczywistego w systemach wbudowanych | Kod przedmiotu | INF1SCR | |||||||
| Rodzaj przedmiotu | obieralny | |||||||||
| Forma zajęć i liczba godzin | W | Ć | L | P | Ps | T | S | Semestr | 5 | |
| 26 | 30 | Punkty ECTS | 5 | |||||||
| Przedmioty wprowadzające | Architektura komputerów (INF1AKO), Podstawy programowania (INF1PPR), Systemy operacyjne (INF1SOP), | |||||||||
| Cele przedmiotu |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z systemem operacyjnym czasu rzeczywistego stosowanym w systemach wbudowanych. Studenci poznają szczególne cechy wyróżniające system czasu rzeczywistego oraz specyfikę programowania aplikacji w wybranym systemie czasu rzeczywistego. Nabyte umiejętności pozwolą na tworzenie w pełni funkcjonalnych aplikacji dla systemów czasu rzeczywistego. Odniesienia do frameworka edukacyjnego mikrokompetencji SFIA: |
|||||||||
| Treści programowe |
Wykład |
|||||||||
| Metody dydaktyczne |
wykład problemowy, programowanie z użyciem komputera, wykład informacyjny, |
|||||||||
| Forma zaliczenia |
Wykład - zaliczenie pisemne |
|||||||||
| Symbol efektu uczenia się | Zakładane efekty uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | ||||||||
| E1 | student zna i rozumie budowę i specyfikę funkcjonowania i programowania systemów czasu rzeczywistego |
INF1_W03 INF1_W11 INF1_W14 |
||||||||
| E2 | student zna i rozumie komponenty systemów czasu rzeczywistego |
INF1_W04 INF1_W09 |
||||||||
| E3 | student potrafi tworzyć aplikacje pracujące w systemie czasu rzeczywistego |
INF1_U04 INF1_U05 INF1_U07 INF1_U13 |
||||||||
| E4 | student potrafi analizować, testować i usuwać błędy oprogramowania działającego w systemie czasu rzeczywistego |
INF1_U06 INF1_U07 |
||||||||
| E5 | student jest gotów do optymalizacji realizowanych aplikacji pod względem wykorzystywanych zasobów |
H1_K03 |
||||||||
| Symbol efektu uczenia się | Sposób weryfikacji efektu uczenia się | Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja | ||||||||
| E1 | zaliczenie pisemne | W | ||||||||
| E2 | zaliczenie pisemne | W | ||||||||
| E3 | ocena zrealizowanych w ramach zajęć projektów | Ps | ||||||||
| E4 | ocena zrealizowanych w ramach zajęć projektów | Ps | ||||||||
| E5 | ocena zrealizowanych w ramach zajęć projektów | Ps | ||||||||
| Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) | Liczba godz. | |||||||||
| Wyliczenie | ||||||||||
| 1 - udział w wykładach - 13x2h | 26 | |||||||||
| 2 - udział w innych formach zajęć - 15x2h | 30 | |||||||||
| 3 - udział w konsultacjach - 4h | 4 | |||||||||
| 4 - przygotowanie do zaliczenia wykładu - 10h | 10 | |||||||||
| 5 - wykonanie projektu - 55h | 55 | |||||||||
| RAZEM: | 125 | |||||||||
| Wskaźniki ilościowe | GODZINY | ECTS | ||||||||
| Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela | 60 (1)+(2)+(3) |
2.4 | ||||||||
| Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym | 85 (2)+(5) |
3.4 | ||||||||
| Literatura podstawowa |
1 Gay, Warren. Beginning STM32: Developing with FreeRTOS, Libopencm3 and GCC. 1st ed. Berkeley, CA: Apress L. P, 2018 |
|||||||||
| Literatura uzupełniająca |
1 Witryna systemu FreeRTOS: https://www.freertos.org/ |
|||||||||
| Jednostka realizująca | Katedra Systemów Informacyjnych i Sieci Komputerowych | Data opracowania programu | ||||||||
| Program opracował(a) | dr inż. Tomasz Grześ | 2025.03.09 | ||||||||