Wydział Informatyki
Kierunek studiów Informatyka Poziom i forma studiów pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne
Specjalność / Ścieżka dyplomowania --- Profil kształcenia ogólnoakademicki
Nazwa przedmiotu Systemy informacji geoprzestrzennej Kod przedmiotu INF1SIG
Rodzaj przedmiotu obieralny
Forma zajęć i liczba godzin W Ć L P Ps T S Semestr 5
26 30 Punkty ECTS 5
Przedmioty wprowadzające Bazy danych (INF1BDA),   Programowanie obiektowe (INF1POB),   Wprowadzenie do aplikacji WWW (INF1WAW),  
Cele przedmiotu

Celem przedmiotu jest nabycie przez studentów wiedzy o współczesnych systemach GIS oraz opanowanie umiejętności programowania aplikacji i narzędzi umożliwiających wprowadzanie, przechowywanie, przetwarzanie i prezentację danych przestrzennych.

Odniesienie do standardu SFIA:
- Zarządzanie danymi (DATM), poziom 4
- Zarządzanie informacją (IRMG), poziom 3
- Analityka danych (DAAN) poziom 3
- Projektowanie systemów (DESN) poziom 3
- Projekt doświadczeń użytkownika (HCEV) poziom 3

Treści programowe

### Wykład:

1. Podstawowe definicje: GIS, projekcja, system odwzorowań, prymitywy przestrzenne.
2. Formaty danych, mapy, symbolizacja.
3. Operacje przestrzenne.
4. Wprowadzenie do baz danych przestrzennych.
5. Wizualizacje i mapy interaktywne.
6. Zewnętrzne usługi. Publiczne dane przestrzenne. Standard OGC.
7. Dane przestrzenne w rozwiązaniach szkieletowych (Frameworki). GeoServer.
8. Biblioteki programistyczne, systemy mobilne.
9. Algorytmy przetwarzania danych przestrzennych.
10. GPS/GNSS, pozyskiwanie danych z różnych źródeł.
11. Przetwarzanie różnych rodzajów danych.
12. Sztuczna inteligencja w GIS, Współczesne rozwiązania problemów GIS.
13. Zaliczenie wykładu.

### Pracownia:

1. Wektoryzacja i wprowadzanie danych w QGIS
2. Tworzenie map i wizualizacji w QGIS
3. Zapytania spatial SQL
4. Osadzanie mapy interaktywnej w HTML/JS z nałożonymi danymi przestrzennymi
5. Usługi zewnętrzne
6. Rozwiązania szkieletowe (Frameworki)
7. Algorytmy geoprocessingu i przetwarzanie danych z różnych źródeł
8. Konfiguracja GeoServer
9. Realizacja projektu
10. Realizacja projektu
11. Realizacja projektu
12. Realizacja projektu
13. Realizacja projektu
14. Realizacja projektu
15. Zaliczenie zajęć.

Metody dydaktyczne

wykład problemowy,   programowanie z użyciem komputera,   wykład informacyjny,  

Forma zaliczenia

Wykład - zaliczenie pisemne, pracownia specjalistyczna - ocena zadań ćwiczeniowych, ocena zadań programistycznych, ocena zadania projektowego - częściowo realizowanych poza zajęciami.

Symbol efektu uczenia się Zakładane efekty uczenia się Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się
EU1 Rodzaje, format, sposoby przetwarzania i przechowywania danych przestrzennych w bazach danych przystosowanych do tego rodzaju danych, architekturę i standardy aplikacji internetowych wykorzystujących dane przestrzenne, proste metody analizy i podstawowe operacje na danych przestrzennych, zasady tworzenia przejrzystych map interaktywnych i wizualizacji, narzędzia do przetwarzania danych przestrzennych INF1_W07
INF1_W09
INF1_W10
INF1_W11
INF1_W14
EU2 tworzyć części backendowe systemów informacji przestrzennej umożliwiające manipulowanie danymi przestrzennymi INF1_U04
INF1_U05
INF1_U08
INF1_U13
EU3 tworzyć rozwiązania frontendowe prezentowania danych przestrzennych na stronie internetowej w postaci interaktywnej mapy INF1_U04
INF1_U05
INF1_U11
INF1_U13
EU4 uwzględniania zasady wizualizacji danych do czytelnego prezentowania danych przestrzennych H1_K03
Symbol efektu uczenia się Sposób weryfikacji efektu uczenia się Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja
EU1 zaliczenie pisemne W
EU2 ocena realizacji projektu zespołowego Ps
EU3 ocena zadań realizowanych na zajęciach, ocena realizacji projektu zespołowego Ps
EU4 ocena zadań realizowanych na zajęciach, ocena realizacji projektu zespołowego Ps
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) Liczba godz.
Wyliczenie
0 - udział w wykładach 26
1 - udział w innych formach zajęć 30
2 - udział w konsultacjach 4
3 - przygotowaniem do zaliczenia wykładu/egzaminu 10
4 - wykonanie projektu 55
RAZEM: 125
Wskaźniki ilościowe GODZINY ECTS
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 60
(0)+(1)+(2)
2.4
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym 85
(1)+(4)
3.4
Literatura podstawowa

Bielecka, Elżbieta. Systemy Informacji Geograficznej : Teoria i Zastosowania. Warszawa: Wydaw. Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych, 2006.
Iwańczak, Bartłomiej. QGIS 3.14 : Tworzenie i Analiza Map. Wyd. 2020. Gliwice: Helion, 2021. Print.
Medyńska-Gulij, Beata (2011), Kartografia i Geowizualizacja, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN SA

Literatura uzupełniająca

QGIS Project, QGIS User Guide, https://docs.qgis.org/latest/en/docs/user_manual/index.html
QGIS Project, PyQGIS Cookbook, https://docs.qgis.org/latest/en/docs/pyqgis_developer_cookbook/index.html
Dokumentacja GeoServer, https://docs.geoserver.org/
Okła, K. "Geomatyka w Lasach Państwowych. Część I. Podstawy". Lasy Państwowe (2010), http://www.geomatyka.lasy.gov.pl/media/geomatyka/Geomatyka_w_LP_cz_I.pdf
Okła, K. "Geomatyka w Lasach Państwowych. Część II. Poradnik Praktyczny". Lasy Państwowe (2013), https://www.geomatyka.lasy.gov.pl/documents/25999395/0/Geomatyka+w+LP+cz.+II_skompresowany_wszystko_15MB.pdf

Jednostka realizująca Katedra Oprogramowania Data opracowania programu
Program opracował(a) dr inż. Marcin Koźniewski 2025.02.26