Wydział Informatyki | ||||||||||
Kierunek studiów | Informatyka | Poziom i forma studiów | pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne | |||||||
Specjalność / Ścieżka dyplomowania | --- | Profil kształcenia | ogólnoakademicki | |||||||
Nazwa przedmiotu | Systemy informacji geoprzestrzennej | Kod przedmiotu | INF1SIG | |||||||
Rodzaj przedmiotu | obieralny | |||||||||
Forma zajęć i liczba godzin | W | Ć | L | P | Ps | T | S | Semestr | 5 | |
26 | 30 | Punkty ECTS | 5 | |||||||
Przedmioty wprowadzające | Bazy danych (INF1BDA), Programowanie obiektowe (INF1POB), Wprowadzenie do aplikacji WWW (INF1WAW), | |||||||||
Cele przedmiotu |
Celem przedmiotu jest nabycie przez studentów wiedzy o współczesnych systemach GIS oraz opanowanie umiejętności programowania aplikacji i narzędzi umożliwiających wprowadzanie, przechowywanie, przetwarzanie i prezentację danych przestrzennych. Odniesienie do standardu SFIA: |
|||||||||
Treści programowe |
### Wykład: 1. Podstawowe definicje: GIS, projekcja, system odwzorowań, prymitywy przestrzenne. ### Pracownia: 1. Wektoryzacja i wprowadzanie danych w QGIS |
|||||||||
Metody dydaktyczne |
wykład problemowy, programowanie z użyciem komputera, wykład informacyjny, |
|||||||||
Forma zaliczenia |
Wykład - zaliczenie pisemne, pracownia specjalistyczna - ocena zadań ćwiczeniowych, ocena zadań programistycznych, ocena zadania projektowego - częściowo realizowanych poza zajęciami. |
|||||||||
Symbol efektu uczenia się | Zakładane efekty uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | ||||||||
EU1 | Rodzaje, format, sposoby przetwarzania i przechowywania danych przestrzennych w bazach danych przystosowanych do tego rodzaju danych, architekturę i standardy aplikacji internetowych wykorzystujących dane przestrzenne, proste metody analizy i podstawowe operacje na danych przestrzennych, zasady tworzenia przejrzystych map interaktywnych i wizualizacji, narzędzia do przetwarzania danych przestrzennych |
INF1_W07 INF1_W09 INF1_W10 INF1_W11 INF1_W14 |
||||||||
EU2 | tworzyć części backendowe systemów informacji przestrzennej umożliwiające manipulowanie danymi przestrzennymi |
INF1_U04 INF1_U05 INF1_U08 INF1_U13 |
||||||||
EU3 | tworzyć rozwiązania frontendowe prezentowania danych przestrzennych na stronie internetowej w postaci interaktywnej mapy |
INF1_U04 INF1_U05 INF1_U11 INF1_U13 |
||||||||
EU4 | uwzględniania zasady wizualizacji danych do czytelnego prezentowania danych przestrzennych |
H1_K03 |
||||||||
Symbol efektu uczenia się | Sposób weryfikacji efektu uczenia się | Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja | ||||||||
EU1 | zaliczenie pisemne | W | ||||||||
EU2 | ocena realizacji projektu zespołowego | Ps | ||||||||
EU3 | ocena zadań realizowanych na zajęciach, ocena realizacji projektu zespołowego | Ps | ||||||||
EU4 | ocena zadań realizowanych na zajęciach, ocena realizacji projektu zespołowego | Ps | ||||||||
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) | Liczba godz. | |||||||||
Wyliczenie | ||||||||||
0 - udział w wykładach | 26 | |||||||||
1 - udział w innych formach zajęć | 30 | |||||||||
2 - udział w konsultacjach | 4 | |||||||||
3 - przygotowaniem do zaliczenia wykładu/egzaminu | 10 | |||||||||
4 - wykonanie projektu | 55 | |||||||||
RAZEM: | 125 | |||||||||
Wskaźniki ilościowe | GODZINY | ECTS | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela | 60 (0)+(1)+(2) |
2.4 | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym | 85 (1)+(4) |
3.4 | ||||||||
Literatura podstawowa |
Bielecka, Elżbieta. Systemy Informacji Geograficznej : Teoria i Zastosowania. Warszawa: Wydaw. Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych, 2006. |
|||||||||
Literatura uzupełniająca |
QGIS Project, QGIS User Guide, https://docs.qgis.org/latest/en/docs/user_manual/index.html |
|||||||||
Jednostka realizująca | Katedra Oprogramowania | Data opracowania programu | ||||||||
Program opracował(a) | dr inż. Marcin Koźniewski | 2025.02.26 |