Wydział Informatyki | ||||||||||
Kierunek studiów | Informatyka | Poziom i forma studiów | pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne | |||||||
Specjalność / Ścieżka dyplomowania | --- | Profil kształcenia | ogólnoakademicki | |||||||
Nazwa przedmiotu | Wybrane zagadnienia z ekonometrii i prognozowania gospodarczego | Kod przedmiotu | INF1WZE | |||||||
Rodzaj przedmiotu | obieralny | |||||||||
Forma zajęć i liczba godzin | W | Ć | L | P | Ps | T | S | Semestr | 5 | |
26 | 30 | Punkty ECTS | 5 | |||||||
Przedmioty wprowadzające | Algebra liniowa z geometrią analityczną (INF1ALG), Analiza matematyczna (INF1AMA), Metody probabilistyczne i statystyka (INF1MPS), | |||||||||
Cele przedmiotu |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wybranymi elementami modelowania ekonometrycznego m.in. dobór zmiennych objaśniających, estymacja parametrów strukturalnych modelu, badanie własności odchyleń losowych. Przedmiot kładzie również nacisk na prognozowanie i określanie dokładności prognoz uzyskanych m.in. za pomocą modelu ekonometrycznego, modeli trendu oraz modeli adaptacyjnych. |
|||||||||
Treści programowe |
Wykład: Pracowania specjalistyczna: |
|||||||||
Metody dydaktyczne |
symulacja, ćwiczenia laboratoryjne, programowanie z użyciem komputera, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, |
|||||||||
Forma zaliczenia |
W - zaliczenie z użyciem komputera: pytania otwarte |
|||||||||
Symbol efektu uczenia się | Zakładane efekty uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | ||||||||
EU1 | student zna i rozumie matematyczne podstawy modelowania ekonometrycznego oraz różne modele ekonometryczne |
INF1_W01 INF1_W14 |
||||||||
EU2 | student zna i rozumie podstawowe pojęcia z teorii prognozowania oraz posiada zaawansowaną wiedzę w zakresie zastosowań matematyki w prognozowaniu |
INF1_W01 INF1_W14 |
||||||||
EU3 | student potrafi zbudować model ekonometryczny, dokonać jego weryfikacji, interpretować parametry modelu |
INF1_U01 INF1_U10 INF1_U13 |
||||||||
EU4 | student potrafi wyznaczać prognozy na podstawie modeli ekonometrycznych, szeregów czasowych i modeli adaptacyjnych oraz ocenia jakość prognoz |
INF1_U01 INF1_U10 INF1_U13 |
||||||||
EU5 | student jest gotów do współpracy z innymi członkami zespołu w ramach projektów związanych z modelowaniem ekonometrycznym i prognozowaniem wielkości ekonomicznych |
INF1_K01 |
||||||||
Symbol efektu uczenia się | Sposób weryfikacji efektu uczenia się | Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja | ||||||||
EU1 | test zaliczający wykład | W | ||||||||
EU2 | test zaliczający wykład | W | ||||||||
EU3 | kolokwia z użyciem arkusza kalkulacyjnego | Ps | ||||||||
EU4 | kolokwia z użyciem arkusza kalkulacyjnego | Ps | ||||||||
EU5 | zadania zespołowe | Ps | ||||||||
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) | Liczba godz. | |||||||||
Wyliczenie | ||||||||||
1 - udziałem w wykładach | 26 | |||||||||
2 - udziałem w innych formach zajęć | 30 | |||||||||
3 - udziałem w konsultacjach | 4 | |||||||||
4 - przygotowaniem do zaliczenia wykładu/egzaminu | 10 | |||||||||
5 - wykonaniem projektu | 55 | |||||||||
RAZEM: | 125 | |||||||||
Wskaźniki ilościowe | GODZINY | ECTS | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela | 60 (1)+(2)+(3) |
2.4 | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym | 85 (2)+(5) |
3.4 | ||||||||
Literatura podstawowa |
1. B. Borkowski, H. Dudek, W. Szczesny, Ekonometria. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007. |
|||||||||
Literatura uzupełniająca |
1. A. Welfe, Ekonometria: metody i ich zastosowanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2009. |
|||||||||
Jednostka realizująca | Katedra Matematyki | Data opracowania programu | ||||||||
Program opracował(a) | dr Dariusz Kacprzak | 2025.02.23 |