Wydział Informatyki | ||||||||||
Kierunek studiów | Informatyka | Poziom i forma studiów | pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne | |||||||
Specjalność / Ścieżka dyplomowania | --- | Profil kształcenia | ogólnoakademicki | |||||||
Nazwa przedmiotu | Widzenie maszynowe | Kod przedmiotu | INF1WIM | |||||||
Rodzaj przedmiotu | obieralny | |||||||||
Forma zajęć i liczba godzin | W | Ć | L | P | Ps | T | S | Semestr | 5 | |
26 | 30 | Punkty ECTS | 5 | |||||||
Przedmioty wprowadzające | Algebra liniowa z geometrią analityczną (INF1ALG), Grafika komputerowa (INF1GKO), Przetwarzanie sygnałów i obrazów (INF1PSO), Sztuczna inteligencja (INF1SIN), | |||||||||
Cele przedmiotu |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami widzenia maszynowego, metodami klasycznymi oraz podejściem opartym na sztucznej inteligencji. Studenci zdobędą wiedzę na temat przetwarzania obrazów, ekstrakcji cech oraz wykorzystania popularnych bibliotek i frameworków. |
|||||||||
Treści programowe |
1. Wprowadzenie do widzenia maszynowego 2. Podstawy techniczne widzenia maszynowego 3. Podstawy sieci neuronowych 4. Przetwarzanie obrazów w AI 6. Algorytmy i frameworki 7. Zaawansowane techniki widzenia maszynowego 8. Zastosowania widzenia maszynowego 9. Etyka i wyzwania |
|||||||||
Metody dydaktyczne |
pokaz, metoda projektów, wykład informacyjny, |
|||||||||
Forma zaliczenia |
Projekt zespołowy lub indywidualny (opracowanie i implementacja modelu widzenia maszynowego) |
|||||||||
Symbol efektu uczenia się | Zakładane efekty uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | ||||||||
EU1 | podstawowe pojęcia z zakresu widzenia maszynowego i budowy algorytmu widzenia maszynowego |
INF1_W03 INF1_W10 |
||||||||
EU2 | przedstawić wyniki eksperymentów w formie graficznej |
INF1_U17 |
||||||||
EU3 | jak używać podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych |
INF1_W14 H1_K03 |
||||||||
EU4 | wykorzystywać metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne |
INF1_U13 |
||||||||
Symbol efektu uczenia się | Sposób weryfikacji efektu uczenia się | Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja | ||||||||
EU1 | ocena realizowanych zadań | |||||||||
EU2 | ocena realizowanych zadań | |||||||||
EU3 | ocena realizowanych zadań | |||||||||
EU4 | ocena realizowanych zadań | |||||||||
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) | Liczba godz. | |||||||||
Wyliczenie | ||||||||||
1 - Udział w wykładach - 16 | 16 | |||||||||
2 - Udział w zajęciach projektowych - 40 | 40 | |||||||||
3 - Opracowanie projektu - 60 | 60 | |||||||||
4 - Udział w konsultacjach - 4 | 4 | |||||||||
RAZEM: | 120 | |||||||||
Wskaźniki ilościowe | GODZINY | ECTS | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela | 60 (1)+(2)+(4) |
2.5 | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym | 100 (2)+(3) |
4.2 | ||||||||
Literatura podstawowa |
Szeliski R., "Computer Vision: Algorithms and Applications", Springer, 2022. |
|||||||||
Literatura uzupełniająca |
Krizhevsky A., Sutskever I., Hinton G., "ImageNet Classification with Deep Convolutional Neural Networks", NIPS, 2012. |
|||||||||
Jednostka realizująca | Katedra Mediów Cyfrowych i Grafiki Komputerowej | Data opracowania programu | ||||||||
Program opracował(a) | dr inż. Marcin Skoczylas | 2025.02.23 |