Wydział Informatyki
Kierunek studiów Informatyka Poziom i forma studiów pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne
Specjalność / Ścieżka dyplomowania --- Profil kształcenia ogólnoakademicki
Nazwa przedmiotu Grafika komputerowa Kod przedmiotu INF1GKO
Rodzaj przedmiotu obowiązkowy
Forma zajęć i liczba godzin W Ć L P Ps T S Semestr 5
15 30 Punkty ECTS 3
Przedmioty wprowadzające
Cele przedmiotu

Przekazanie studentom podstawowych pojęć z zakresu grafiki komputerowej. Przedstawienie podstawowych zagadnień implementacji grafiki komputerowej, a także zapoznanie z podstawowymi problemami grafiki oraz metodami i algorytmami stosowanymi do ich rozwiązywania. Zrozumienie sposobu działania i implementacja wybranych algorytmów grafiki rastrowej i wektorowej. Zdobycie wiedzy z zakresu matematycznych podstaw transformacji i algorytmów w grafice.

Treści programowe

Wykład:
1. Podstawowe pojęcia z zakresu grafiki komputerowej. Zastosowania grafiki komputerowej.
2. Modele przestrzeni barw. RGB, CMYK, HSV. Kostka RGB, stożek HSV. Problem odwzorowania barw.
3. Cyfrowa reprezentacja obrazu. Przetwarzanie obrazów. Metody polepszania jakości obrazów. Operacje punktowe. Histogram. Filtrowanie obrazów. Filtry medianowe, wygadzające, wyostrzające, górno- i dolnoprzepustowe. Progowanie i algorytmy do automatycznego dobierania progu.
4. Modelowanie geometryczne. Reprezentacja i główne typy krzywych. Krzywe Beziera. Podstawowe algorytmy rastrowe. Algorytm rysowania linii Bresenhama.
5. Przekształcenia geometryczne na płaszczyźnie. Translacja, obrót, skalowanie. Przekształcenia w układzie jednorodnym. Składanie przekształceń elementarnych.
6. Morfologia matematyczna w przetwarzaniu obrazów. Element strukturyzujący, hit-or-miss, dylatacja, erozja, otwarcie, zamknięcie.
7. Kompresja obrazów statycznych. Algorytm kodowania obrazu JPEG. Transformacje i jakosć kompresji stratnej.

Pracownia specjalistyczna:
1. Rysowanie prymitywów graficznych za pomocą bibliotek oraz koncepcja kanwy.
2. Implementacja ładowania prostego formatu pliku graficznego.
3. Przestrzenie barw. Konwersja przestrzeni barw. Wizualizacja kostki RGB i stożka HSV.
4. Przekształcenia punktowe na obrazie rastrowym. Metody polepszania jakości obrazów. Implementacja wybranych algorytmów filtrowania.
5. Implementacja i zaprezentowanie działania binaryzacji z ustaleniem progów binaryzacji. Histogram. Implementacja i zaprezentowanie działania normalizacji obrazu poprzez operacje na histogramie.
6. Krzywa Béziera. Implementacja prostego edytora krzywych Béziera.
7. Przekształcenia 2D. Implementacja prostego narzędzia do prezentacji przekształceń 2D.
8. Operatory morfologiczne. Implementacja wybranych filtrów morfologicznych oraz zaprezentowanie ich działania na wczytanym obrazie.
9. Analiza i rozpoznawanie obrazów. Implementacja wybranej metody przetwarzania obrazów, np. segmentacji, detekcji obiektów lub rozpoznawania wzorców.

Metody dydaktyczne

metoda projektów,   programowanie z użyciem komputera,   burza mózgów,   metoda przypadków,   wykład konwersatoryjny,  

Forma zaliczenia

Wykład: zaliczenie pisemne.
Pracownia specjalistyczna: ocena realizowanych zadań.

Symbol efektu uczenia się Zakładane efekty uczenia się Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się
EU1 podstawowe pojęcia z zakresu grafiki komputerowej i budowy podsystemu graficznego komputera INF1_W03
INF1_W10
EU2 metody reprezentacji i przetwarzania obrazów cyfrowych INF1_W05
INF1_W10
EU3 wykorzystywać technologie i metody stosowane w tworzeniu aplikacji graficznych INF1_U10
INF1_U12
EU4 wykorzystać poznane metody, algorytmy i biblioteki graficzne do budowy systemów informatycznych INF1_U02
INF1_U04
EU5 przedstawić wyniki eksperymentów w formie graficznej INF1_U17
EU6 identyfikowania technicznych i naukowych zastosowań grafiki komputerowej INF1_K01
EU7 wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego H1_K02
Symbol efektu uczenia się Sposób weryfikacji efektu uczenia się Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja
EU1 zaliczenie pisemne W
EU2 zaliczenie pisemne W
EU3 ocena realizowanych zadań Ps
EU4 ocena realizowanych zadań Ps
EU5 ocena realizowanych zadań Ps
EU6 ocena realizowanych zadań Ps
EU7 ocena realizowanych zadań Ps
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) Liczba godz.
Wyliczenie
1 - Udział w wykładach 15
2 - Udział w pracowni specjalistycznej 30
3 - Przygotowanie do pracowni specjalistycznej oraz realizacja zadań projektowych 18
4 - Udział w konsultacjach 4
5 - Przygotowanie do zaliczenia wykładu 8
RAZEM: 75
Wskaźniki ilościowe GODZINY ECTS
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 49
(1)+(2)+(4)
2.0
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym 48
(2)+(3)
1.9
Literatura podstawowa

1. R. Gonzalez, R. Woods, Digital Image Processing, Pearson; 4th edition, 2017
2. W. Malina, M. Smiatcz, Rozpoznawanie obrazów, EXIT, 2022
3. P. Shirley, Fundamentals of Computer Graphics, A.K.Peters, Natick Massachusetts, 2015

Literatura uzupełniająca

1. McAndrew, Alasdair. A Computational Introduction to Digital Image Processing. 2nd ed. Boca Raton: CRC : Taylor & Francis, 2016
2. W. Malina, M. Smiatcz, Cyfrowe przetwarzanie obrazów, EXIT, Warszawa, 2008
3. J.D. Foley, A. van Dam, S.K. Feiner, J.F. Hughes, Wprowadzenie do grafiki komputerowej, WNT, Warszawa, 2001
4. Manolakis, Dimitris G., and Vinay K. Ingle. Applied Digital Signal Processing : Theory and Practice. Cambridge: Cambridge UP, 2011

Jednostka realizująca Katedra Mediów Cyfrowych i Grafiki Komputerowej Data opracowania programu
Program opracował(a) dr inż. Marcin Skoczylas,dr inż. Paweł Tadejko 2023.04.06