Wydział Informatyki
Kierunek studiów Informatyka i ekonometria Poziom i forma studiów pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne
Specjalność / Ścieżka dyplomowania --- Profil kształcenia praktyczny
Nazwa przedmiotu Modelowanie procesów ekonomicznych Kod przedmiotu IE1ASC
Rodzaj przedmiotu obowiązkowy
Forma zajęć i liczba godzin W Ć L P Ps T S Semestr 5
15 15 Punkty ECTS 3
Przedmioty wprowadzające Ekonometria (IE1EKN),   Makroekonomia (IE1MAK),   Matematyka finansowa (IE1MFI),   Metody probabilistyczne i statystyka (IE1MPS),   Mikroekonomia (IE1MIK),   Teoria portfela (IE1TPO),  
Cele przedmiotu

Celem przedmiotu jest wykształcenie umiejętności analizy i modelowania procesów ekonomicznych i finansowych. Student zostanie wyposażony w wiedzę na temat wybranych metod statystycznych oraz zaawansowanych ekonometrycznych modeli procesów ekonomicznych (np. ARMA, ARIMA, ARCH, GARCH) stosowanych w analizach finansowych szeregów czasowych. Student wykształci umiejętności stosowania w praktyce poznanych metod i modeli, ze szczególnym uwzględnieniem samodzielnych analiz polskiego rynku finansowego. Zajęcia obejmują część teoretyczną oraz laboratoryjną z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego oraz programu ekonometrycznego GRETL (open source).

Treści programowe

Wykład:
1. Przegląd ekonomicznych i finansowych szeregów czasowych.
2. Przegląd metod statystycznych wspomagających analizy procesów ekonomicznych i finansowych.
3. Charakterystyki procesów ekonomicznych.
4. Funkcja autokorelacji i autokorelacji cząstkowej.
5. Badanie stacjonarności szeregów.
6. Przegląd zaawansowanych modeli ekonometrycznych stosowanych w analizach procesów ekonomicznych.
7. Modele klasy ARMA, ARIMA.
8. Testowanie efektu ARCH.
9. Modele typu ARCH, GARCH.

Pracownia specjalistyczna:
1. Analiza ekonomicznych i finansowych szeregów czasowych.
2. Zastosowanie metod statystycznych wspomagających analizy procesów ekonomicznych i finansowych.
3. Badanie charakterystyk procesów ekonomicznych.
4. Funkcja autokorelacji i autokorelacji cząstkowej.
5. Badanie stacjonarności szeregów.
6. Estymacja zaawansowanych modeli ekonometrycznych stosowanych w analizach procesów ekonomicznych.
7. Modele klasy ARMA, ARIMA.
8. Testowanie efektu ARCH.
9. Modele typu ARCH, GARCH.

Metody dydaktyczne

metoda projektów,   programowanie z użyciem komputera,   dyskusja związana z wykładem,   metoda przypadków,   klasyczna metoda problemowa,   wykład problemowy,  

Forma zaliczenia

Wykład - zaliczenie pisemne.
Pracownia specjalistyczna - przygotowanie badania empirycznego oraz raportu z projektu.

Symbol efektu uczenia się Zakładane efekty uczenia się Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się
EU1 ma zaawansowaną wiedzę w zakresie zastosowań matematyki, ekonometrii i metod statystycznych w naukach ekonomicznych i finansach K_W01
K_W11
K_W13
K_W14
K_W15
EU2 zna zaawansowane modele ekonometryczne procesów ekonomicznych i finansowych K_W01
K_W11
K_W13
K_W14
K_W15
EU3 potrafi zastosować zdobytą wiedzę w praktyce modelowania danych rzeczywistych z rynku finansowego; potrafi zbudować odpowiedni model ekonometryczny procesu ekonomicznego oraz uzasadnić merytorycznie wybór modelu K_U01
K_U15
K_U16
K_U19
EU4 potrafi dokonać prezentacji wyników analiz empirycznych oraz napisać raport z przeprowadzonego badania K_U11
K_U13
K_U15
Symbol efektu uczenia się Sposób weryfikacji efektu uczenia się Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja
EU1 zaliczenie wykładu W
EU2 zaliczenie wykładu W
EU3 przygotowanie i prezentacja badania empirycznego oraz raportu z projektu Ps
EU4 przygotowanie i prezentacja badania empirycznego oraz raportu z projektu Ps
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) Liczba godz.
Wyliczenie
1 - Udział w wykładach 15
2 - Udział w pracowni specjalistycznej 15
3 - Przygotowanie do zajęć w pracowni specjalistycznej 10
4 - Udział w konsultacjach 5
5 - Przygotowanie projektu indywidualnego 20
6 - Przygotowanie do zaliczenia wykładu 10
RAZEM: 75
Wskaźniki ilościowe GODZINY ECTS
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 35
(1)+(2)+(4)
1.4
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym 45
(2)+(3)+(5)
1.8
Literatura podstawowa

1. T. Kufel, Ekonometria. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem programu GRETL, PWN, Warszawa, 2011.
2. P. Fiszeder, Modele klasy GARCH w empirycznych badaniach finansowych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń, 2009.
3. M. Osińska, Ekonometria finansowa, PWN, Warszawa, 2006.
4. J.M. Wooldridge, Introductory Econometrics: A Modern Approach, CENGAGE, USA, 2020.

Literatura uzupełniająca

1. J. Olbryś, Wycena aktywów kapitałowych na rynku z zakłóceniami w procesach transakcyjnych, Difin SA, Warszawa, 2014.
2. K. Jajuga, T. Jajuga, Inwestycje: Instrumenty finansowe, aktywa niefinansowe, ryzyko finansowe, inżynieria finansowa. PWN, Warszawa, 2008.
3. R.S Tsay, Analysis of financial time series, Wiley, New Jersey, 2010.
4. J.Y. Campbell, A.W. Lo, A.C. MacKinley, The econometrics of financial markets, Princeton University Press, 1997.

Jednostka realizująca Katedra Informatyki Teoretycznej Data opracowania programu
Program opracował(a) prof. dr hab. Joanna Olbryś 2021.05.23