Wydział Informatyki | ||||||||||
Kierunek studiów | Data Science | Poziom i forma studiów | pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne | |||||||
Specjalność / Ścieżka dyplomowania | --- | Profil kształcenia | ogólnoakademicki | |||||||
Nazwa przedmiotu | Inżynieria systemów AI | Kod przedmiotu | DS1S5IAI | |||||||
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy | |||||||||
Forma zajęć i liczba godzin | W | Ć | L | P | Ps | T | S | Semestr | 5 | |
30 | 30 | Punkty ECTS | 4 | |||||||
Przedmioty wprowadzające | Programowanie obiektowe (DS1S2POB), Przegląd metod i narzędzi AI (DS1S2PMN), Uczenie maszynowe 2 (DS1S4UM2), | |||||||||
Cele przedmiotu |
Celem przedmiotu jest przedstawienie całego procesu związanego z tworzeniem i wykorzystywaniem systemów informatycznych oraz systemów AI, zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju, w tym pod kątem efektywności energetycznej i etyki. Programowanie i trenowanie modeli AI jako element składowy całego procesu wytwarzania i wdrażania systemów. Omówienie, że na sukces projektu wpływają wszystkie etapy cyklu życia systemów – od analizy wymagań, przez modelowanie, implementację, testowanie, aż po wdrożenie i utrzymanie oprogramowania. W ramach zajęć uczestnicy zapoznają się z modelowaniem i projektowaniem systemów, wykorzystując odpowiednie techniki i narzędzia CASE, w tym wykorzystanie Unified Modeling Language (UML) w modelowaniu i projektowaniu systemów. Odniesienia do frameworka edukacyjnego mikrokompetencji SFIA: |
|||||||||
Treści programowe |
Cele inżynierii oprogramowania (IO), przyczyny powstania IO, metodyka a metodologia, narzędzia CASE; wprowadzenie do UML: diagramy przypadków użycia systemu, diagramy czynności; diagramy klas i obiektów, pakietów; diagramy interakcji i stanów, diagramy fizyczne. Inżynieria wymagań dla systemów informatycznych i systemów AI. Modelowanie i projektowanie systemów; implementacja systemu; testowanie, weryfikacja i walidacja. Zapewnienie jakości oprogramowania. Zarządzanie projektami programistycznymi. Zasady projektowania i wdrażania systemów AI zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju, w tym pod kątem efektywności energetycznej i etyki. Wykład: Pracownia specjalistyczna: |
|||||||||
Metody dydaktyczne |
dyskusja rozwiązań, metoda projektów, programowanie z użyciem komputera, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, wykład z prezentacją multimedialną, |
|||||||||
Forma zaliczenia |
W: egzamin pisemny z pytaniami otwartymi |
|||||||||
Symbol efektu uczenia się | Zakładane efekty uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | ||||||||
EU1 | zasady inżynierii oprogramowania, metody i techniki wykorzystywane w projektowaniu systemów informatycznych i systemów AI; zna model cyklu życia oprogramowania i systemów AI; zna i rozumie procesy jego wytwarzania, wdrażania i utrzymania oraz powiązane metody zarzadzania i organizacji pracy; zna języki modelowania i komputerowe narzędzia wspomagające projektowanie |
DS1_W05 DS1_W10 |
||||||||
EU2 | procesy i zasady zarządzania przedsięwzięciami informatycznymi i projektami wdrożenia systemów AI, zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju; zna zasady planowania procesu realizacji systemu informatycznego; zna techniki szacowania kosztów przedsięwzięcia i czasu potrzebnego na realizację zleconego zadania |
DS1_W05 DS1_W10 DS1_W17 DS1_W19 |
||||||||
EU3 | zaprojektować i zaplanować implementację, testowanie i wdrożenie systemu informatycznego i systemu AI oraz ich komponentów, zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju, stosując odpowiednie metody, techniki oraz narzędzia |
DS1_U04 DS1_U11 DS1_U12 (H1_U02) DS1_U15 |
||||||||
EU4 | pracować w grupie jak i samodzielnie, korzystać z narzędzi i standardów |
DS1_U15 DS1_U21 |
||||||||
EU5 | projektowania systemów informatycznych uwzględniając zadane kryteria ekonomiczne |
DS1_K04 (H1_K03) |
||||||||
Symbol efektu uczenia się | Sposób weryfikacji efektu uczenia się | Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja | ||||||||
EU1 | egzamin pisemny | W | ||||||||
EU2 | egzamin pisemny | W | ||||||||
EU3 | projekt grupowy, dokumentacja projektu, dyskusja na temat projektu, obserwacja pracy na zajęciach, indywidualne zadania | Ps | ||||||||
EU4 | projekt grupowy, dokumentacja projektu, dyskusja na temat projektu, obserwacja pracy na zajęciach, indywidualne zadania | Ps | ||||||||
EU5 | dokumentacja projektu | Ps | ||||||||
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) | Liczba godz. | |||||||||
Wyliczenie | ||||||||||
1 - udziałem w wykładach | 30 | |||||||||
2 - udziałem w innych formach zajęć | 30 | |||||||||
3 - indywidualnym wsparciem merytorycznym procesu uczenia się, udziałem w egzaminie i zaliczeniach organizowanych poza planem zajęć | 4 | |||||||||
4 - przygotowaniem do egzaminu | 10 | |||||||||
5 - przygotowaniem do bieżących zajęć | 26 | |||||||||
RAZEM: | 100 | |||||||||
Wskaźniki ilościowe | GODZINY | ECTS | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela | 64 (1)+(2)+(3) |
2.6 | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym | 56 (2)+(5) |
2.2 | ||||||||
Literatura podstawowa |
1. I. Sommerville, Inżynieria oprogramowania, PWN, 2020 |
|||||||||
Literatura uzupełniająca |
1. C. Larman, Applying UML and Patterns: An Introduction to Object-Oriented Analysis and Design and Iterative Development, Pearson, 2024 |
|||||||||
Jednostka realizująca | Wydział Informatyki | Data opracowania programu | ||||||||
Program opracował(a) | dr inż. Marcin Czajkowski,dr inż. Krzysztof Jurczuk,dr inż. Daniel Reska | 2025.03.03 |