Wydział Informatyki | ||||||||||
Kierunek studiów | Data Science | Poziom i forma studiów | pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne | |||||||
Specjalność / Ścieżka dyplomowania | --- | Profil kształcenia | ogólnoakademicki | |||||||
Nazwa przedmiotu | MLOps w technologiach AI | Kod przedmiotu | DS1S3MLO | |||||||
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy | |||||||||
Forma zajęć i liczba godzin | W | Ć | L | P | Ps | T | S | Semestr | 3 | |
30 | 30 | Punkty ECTS | 5 | |||||||
Przedmioty wprowadzające | Przegląd metod i narzędzi AI (DS1S2PMN), Rachunek prawdopodobieństwa (DS1S2RPR), Wprowadzenie do systemu Linux (DS1S1WSL), | |||||||||
Cele przedmiotu |
Przekazanie kompleksowej wiedzy z zakresu administracji systemami, konteneryzacji i praktyk DevOps w kontekście systemów AI/ML. Rozwój praktycznych umiejętności w zakresie tworzenia, zarządzania i budowania nowoczesnych środowisk na potrzeby procesów Artificial Intelligence / Machine Learning. Wpływ konsumpcji zasobów infrastruktury oraz sposobu składowania danych w kontekście zasad zrównoważonego rozwoju. Odniesienia do frameworka edukacyjnego mikrokompetencji SFIA: |
|||||||||
Treści programowe |
Konteneryzacja i orkiestracja, modele abstrakcji środowiska uruchomieniowego. Porównanie wybranych platform. Problemy systemów rozproszonych, algorytmy konsensusu, redundancja i wysokiej dostępności. Infrastructure as Code (IaC), konfiguracja i provisioning zasobów w wybranych platformach. Ciągła integracja i dostarczanie (CI/CD), strategie wdrożeniowe, automatyzacja procesów wdrożeniowych i baking warstw kodu. Zarządzanie procesami uczenia maszynowego, wersjonowanie danych i modeli, inżynieria cech, ewaluacja modeli AI. Wdrożenie modeli do produkcji. Bezpieczeństwo systemów i modeli AI. Wpływ konsumpcji zasobów infrastruktury oraz sposobu składowania danych w kontekście zasad zrównoważonego rozwoju. Wykład: Pracownia specjalistyczna: |
|||||||||
Metody dydaktyczne |
|
|||||||||
Forma zaliczenia |
Wykład: zaliczenie pisemne z pytaniami testowymi i otwartymi |
|||||||||
Symbol efektu uczenia się | Zakładane efekty uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | ||||||||
EU1 | różne modele wdrażania oprogramowania oraz stosowane w tym celu narzędzia |
DS1_W03 DS1_W10 DS1_W19 |
||||||||
EU2 | procesy konteneryzacji i orkiestracji oraz modele środowiska uruchomieniowego |
DS1_W04 DS1_W05 DS1_W19 DS1_W21 |
||||||||
EU3 | budować procesy ciągłego dostarczania i ciągłej integracji dla różnych modeli oprogramowania |
DS1_U04 |
||||||||
EU4 | budować środowiska oparte o technologie kontenerowe, także mając na uwadze wpływ konsumpcji zasobów infrastruktury w kontekście zasad zrównoważonego rozwoju |
DS1_U07 DS1_U15 |
||||||||
EU5 | budować proste hurtownie modeli |
DS1_U07 |
||||||||
EU6 | analizować i badać regresję modelu uczenia maszynowego |
DS1_U17 |
||||||||
EU7 | łączenia domeny technicznej z zastosowaniem biznesowym modeli AI |
DS1_K05 |
||||||||
Symbol efektu uczenia się | Sposób weryfikacji efektu uczenia się | Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja | ||||||||
EU1 | zaliczenie pisemne | W | ||||||||
EU2 | zaliczenie pisemne | W | ||||||||
EU3 | ocena programów realizowanych na zajęciach, ocena zadania projektowego | Ps | ||||||||
EU4 | ocena programów realizowanych na zajęciach, ocena zadania projektowego | Ps | ||||||||
EU5 | ocena programów realizowanych na zajęciach, ocena zadania projektowego | Ps | ||||||||
EU6 | ocena programów realizowanych na zajęciach, ocena zadania projektowego | Ps | ||||||||
EU7 | ocena programów realizowanych na zajęciach, ocena zadania projektowego | Ps | ||||||||
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) | Liczba godz. | |||||||||
Wyliczenie | ||||||||||
1 - udziałem w wykładach | 30 | |||||||||
2 - udziałem w innych formach zajęć | 30 | |||||||||
3 - indywidualnym wsparciem merytorycznym procesu uczenia się, udziałem w zaliczeniach organizowanych poza planem zajęć | 4 | |||||||||
4 - przygotowaniem do zaliczenia wykładu | 10 | |||||||||
5 - przygotowaniem do bieżących zajęć o charakterze praktycznym | 10 | |||||||||
6 - wykonaniem projektu | 41 | |||||||||
RAZEM: | 125 | |||||||||
Wskaźniki ilościowe | GODZINY | ECTS | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela | 64 (1)+(2)+(3) |
2.6 | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym | 81 (2)+(5)+(6) |
3.2 | ||||||||
Literatura podstawowa |
1. Podręcznik systemowy GNU Linux |
|||||||||
Literatura uzupełniająca |
1. G. Kim, P. Debois, et al, The DevOps Handbook, 2016 |
|||||||||
Jednostka realizująca | Wydział Informatyki | Data opracowania programu | ||||||||
Program opracował(a) | dr inż. Andrzej Chmielewski,dr hab. inż. Ireneusz Mrozek | 2025.01.29 |