Wydział Informatyki | ||||||||||
Kierunek studiów | Data Science | Poziom i forma studiów | pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne | |||||||
Specjalność / Ścieżka dyplomowania | --- | Profil kształcenia | ogólnoakademicki | |||||||
Nazwa przedmiotu | Rachunek prawdopodobieństwa | Kod przedmiotu | DS1S2RPR | |||||||
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy | |||||||||
Forma zajęć i liczba godzin | W | Ć | L | P | Ps | T | S | Semestr | 2 | |
15 | 15 | Punkty ECTS | 3 | |||||||
Przedmioty wprowadzające | Algebra liniowa 1 (DS1S1AL1), Analiza matematyczna 1 (DS1S1AM1), | |||||||||
Cele przedmiotu |
Celem przedmiotu jest przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu rozkładów zmiennych losowych jedno- i wielowymiarowych, obejmujących zarówno zmienne ciągłe, jak i dyskretne. Rozwinięcie praktycznych umiejętności opisu i analizy zjawisk losowych, kluczowych w analizie danych oraz podejmowaniu decyzji w warunkach niepełnej informacji. W ramach zajęć uwzględnione zostaną również podstawowe zagadnienia dotyczące procesów stochastycznych, w tym procesów Markowa, które znajdują szerokie zastosowanie w modelowaniu dynamicznych systemów losowych. |
|||||||||
Treści programowe |
Zagadnienia rachunku prawdopodobieństwa, w tym podstawowe pojęcia i narzędzia analizy zmiennych losowych. Opis rozkładów prawdopodobieństwa, ich funkcji gęstości i dystrybuant oraz parametrów opisujących te rozkłady. Charakterystyka rozkładów wielowymiarowych, funkcji rozkładów oraz metod wyznaczania rozkładu sumy zmiennych losowych. Praktyczne aspekty rachunku prawdopodobieństwa, w tym symulacja oraz wizualizacja rozkładów probabilistycznych i ich miar. Wyprowadzanie i wizualizacja rozkładów brzegowych oraz warunkowych dla zmiennych losowych wielowymiarowych. Wykład: Pracownia specjalistyczna: |
|||||||||
Metody dydaktyczne |
wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja rozwiązań, praca w grupach, |
|||||||||
Forma zaliczenia |
Wykład: zaliczenie pisemne z pytaniami otwartymi |
|||||||||
Symbol efektu uczenia się | Zakładane efekty uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | ||||||||
EU1 | podstawowe pojęcia rachunku prawdopodobieństwa, w tym funkcję gęstości, dystrybuantę oraz parametry rozkładów jedno- i wielowymiarowych |
DS1_W01 |
||||||||
EU2 | prawa wielkich liczb oraz centralne twierdzenie graniczne |
DS1_W01 |
||||||||
EU3 | podstawowe właściwości procesów Markowa oraz ich zastosowania w modelowaniu zjawisk losowych |
DS1_W01 |
||||||||
EU4 | obliczać miary opisowe zmiennych losowych, analizować rozkłady jedno- i wielowymiarowe oraz interpretować wyniki |
DS1_U01 DS1_U03 DS1_U19 |
||||||||
EU5 | przeprowadzać symulacje rozkładów prawdopodobieństwa i ich aproksymacji w języku Python, w tym wizualizować wyniki i analizować zależności |
DS1_U01 DS1_U03 DS1_U19 |
||||||||
EU6 | efektywnie współpracować w grupie, dzielić się zadaniami i odpowiedzialnością w ramach zespołowych projektów związanych z realizacją zadań z rachunku prawdopodobieństwa |
DS1_U12 (H1_U02) |
||||||||
EU7 | wykorzystać rachunek prawdopodobieństwa do modelowania rzeczywistych problemów, takich jak prognozowanie, analiza ryzyka czy modelowanie procesów losowych, w tym procesów Markowa |
DS1_U01 DS1_U03 DS1_U19 |
||||||||
EU8 | krytycznej oceny posiadanej wiedzy z rachunku prawdopodobieństwa oraz uznawania poznanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych |
DS1_K01 |
||||||||
Symbol efektu uczenia się | Sposób weryfikacji efektu uczenia się | Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja | ||||||||
EU1 | zaliczenie pisemne | W | ||||||||
EU2 | zaliczenie pisemne | W | ||||||||
EU3 | zaliczenie pisemne | W | ||||||||
EU4 | projekty grupowe i krótkie testy | Ps | ||||||||
EU5 | projekty grupowe i krótkie testy | Ps | ||||||||
EU6 | projekty grupowe i krótkie testy | Ps | ||||||||
EU7 | projekty grupowe i krótkie testy | Ps | ||||||||
EU8 | projekty grupowe i krótkie testy | Ps | ||||||||
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) | Liczba godz. | |||||||||
Wyliczenie | ||||||||||
1 - udziałem w wykładach | 15 | |||||||||
2 - udziałem w innych formach zajęć | 15 | |||||||||
3 - indywidualnym wsparciem merytorycznym procesu uczenia się, udziałem w zaliczeniach organizowanych poza planem zajęć | 4 | |||||||||
4 - przygotowaniem do zaliczenia wykładu | 10 | |||||||||
5 - przygotowaniem do zaliczenia pracowni specjalistycznej | 31 | |||||||||
RAZEM: | 75 | |||||||||
Wskaźniki ilościowe | GODZINY | ECTS | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela | 34 (1)+(2)+(3) |
1.4 | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym | 46 (2)+(5) |
1.8 | ||||||||
Literatura podstawowa |
1. W. Krysicki, Rachunek Prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna w zadaniach, Cz.1, Rachunek prawdopodobieństwa. Wyd. 9, 9 dodr. Warszawa, PWN, 2012 |
|||||||||
Literatura uzupełniająca |
1. G. Świątek, Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna w zadaniach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011 |
|||||||||
Jednostka realizująca | Katedra Matematyki | Data opracowania programu | ||||||||
Program opracował(a) | dr hab. Dorota Mozyrska,dr hab. Małgorzata Wyrwas | 2025.05.30 |