Karta Przedmiotu

Politechnika Białostocka Wydział Informatyki
Kierunek studiów Data Science Poziom i forma
studiów
pierwszego stopnia
stacjonarne
Grupa przedmiotów /
specjalność
Profil kształcenia ogólnoakademicki
Nazwa przedmiotu Modelowanie statystyczne Kod przedmiotu DS1S4MOS
Rodzaj zajęć obowiązkowy
Formy zajęć i liczba godzin W Ć L P Ps T S Semestr 4
15 30 Punkty ECTS 4
Program obowiązuje od 2025/2026
Przedmioty wprowadzające Rachunek prawdopodobieństwa (DS1S2RPR),   Statystyka matematyczna (DS1S3SMA),  
Cele przedmiotu Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu modelowania statystycznego dla jednej i wielu zmiennych
Rozwój praktycznych umiejętności opisu i analizy zjawisk, interpretacji wyników, co jest kluczowe w analizie danych w kontekście modelowania zjawisk w rzeczywistych problemach.

Odniesienia do frameworka edukacyjnego mikrokompetencji SFIA:
- Data Science (DATS) - poziom 3: ocena i porównywanie modeli, interpretacja wyników
- Data Analytics (DAAN) - poziom 2: analiza i wizualizacja wyników
Ramowe treści programowe Podstawy modelowania statystycznego. Przygotowywanie danych do analizy, przetwarzanie wstępne. Ogólne modele liniowe. Uogólnione modele liniowe. Modele nieliniowe. Niestandardowe modele regresji. Modele dla powtarzanych pomiarów. Konstruowanie, stosowanie i walidacja modeli.
Inne informacje o przedmiocie przedmiot ma związek z prowadzoną na Uczelni działalnością naukową
Wyliczenie: Nakład pracy studenta związany z: Godzin
ogółem
W tym
kontaktowych
W tym
praktycznych
udziałem w wykładach 15 15
udziałem w innych formach zajęć 30 30 30
indywidualnym wsparciem merytorycznym procesu uczenia się, udziałem w zaliczeniach organizowanych poza planem zajęć 4 4
przygotowaniem do zaliczenia wykładu 5
przygotowaniem do zaliczenia pracowni specjalistycznej 46 46
Razem godzin: 100 49 76
Razem punktów ECTS: 4 2.0 3.0
Zakładane kierunkowe efekty uczenia się Wiedza Umiejętności Kompetencje
społeczne
DS1_W01 DS1_U01
DS1_U03
DS1_U19
Cele i treści ramowe sformułował(a) dr inż. Magdalena Topczewska Data: 29/05/2025
Realizacja w roku akademickim 2026/2027
 
Treści programowe
Wykład
1. Wprowadzenie do modelowania statystycznego. Przykłady rzeczywistych zbiorów danych oraz przeprowadzanych analiz. Problemy występujące w danych
2. Statystyka opisowa. Teoria estymacji
3. Testowanie hipotez
4. Ogólne modele liniowe: analiza wariancji jedno i wieloczynnikowa
5. Ogólne modele liniowe: analiza regresji prostej i wieloraka
6. Ogólne modele liniowe: analiza kowariancji
7. Regresja logistyczna
8. Regresja Poissona
9. Uogólnione modele liniowe
10. Regresja nieliniowa: linearyzowalna
11. Regresja nieliniowa
12. Regresja segmentowa
13. Modele dla powtarzanych pomiarów
14. Modele dla powtarzanych pomiarów
15. Modele regresji nieliniowej
Pracownia specjalistyczna
1. Zapoznanie studentów z zasadami zaliczenia. Ekspoloracyjna analiza danych
2. Statystyka opisowa. Teoria estymacji
3. Testowanie hipotez
4. Ogólne modele liniowe: analiza wariancji jedno i wieloczynnikowa
5. Ogólne modele liniowe: analiza regresji prostej i wieloraka
6. Ogólne modele liniowe: analiza kowariancji
7. Regresja logistyczna
8. Regresja Poissona
9. Uogólnione modele liniowe
10. Regresja nieliniowa: linearyzowalna
11. Regresja nieliniowa
12. Regresja segmentowa
13. Modele dla powtarzanych pomiarów
14. Modele dla powtarzanych pomiarów
15. Dokończenie niezrealizowanych zadań. Zaliczenie pracowni specjalistycznej
Metody dydaktyczne
(realizacja stacjonarna)
W wykład problemowy; wykład konwersatoryjny; wykład z prezentacją multimedialną
Ps zadania projektowe w grupach; dyskusja rozwiązań
Metody dydaktyczne
(realizacja zdalna)
W wykład problemowy; wykład konwersatoryjny; wykład z prezentacją multimedialną
-
Forma zaliczenia
W zaliczenie pisemne z pytaniami otwartymi
Ps opracowanie zadań projektowych realizowanych w grupach
Warunki zaliczenia
W Uzyskanie min. 30% z każdego E1-E2, a po spełnieniu tego warunku ostateczna ocena wynika z sumy uzyskanych punktów.
Kryteria oceny:
[ 0 – 50]% punktów – 2.0
(50 – 60]% punktów – 3.0
(60 – 70]% punktów – 3.5
(70 – 80]% punktów – 4.0
(80 – 90]% punktów – 4.5
(90 – 100]% punktów – 5.0
Ps Uzyskanie min. 30% z każdego E3-E4, a po spełnieniu tego warunku ostateczna ocena wynika z sumy uzyskanych punktów.
Kryteria oceny:
[ 0 – 50]% punktów – 2.0
(50 – 60]% punktów – 3.0
(60 – 70]% punktów – 3.5
(70 – 80]% punktów – 4.0
(80 – 90]% punktów – 4.5
(90 – 100]% punktów – 5.0
Symbol efektu Zakładane efekty uczenia się Odniesienie do efektów uczenia się zdefiniowanych dla kierunku studiów
Wiedza Umiejętności Kompetencje
społeczne
Wiedza: student zna i rozumie
E1 podstawowe koncepcje i rodzaje modeli statystycznych
E2 metody oceny modeli statystycznych
Umiejętności: student potrafi
E3 pojęcia korelacji, regresji liniowej i wielorakiej, regresji nieliniowej
E4 zbudować i ocenić modele statystyczne
Symbol efektu Sposób weryfikacji efektu uczenia się Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja
E1 zaliczenie pisemne W
E2 zaliczenie pisemne W
E3 wykonanie sprawozdań i projektu Ps
E4 wykonanie sprawozdań i projektu Ps
Literatura podstawowa
1. M.H. Kutner, C.J. Nachtsheim, J. Neter, W. Li, Applied linear statistical models, 5th ed. McGraw-Hill, 2005
2. P. Biecek, Na przełaj przez Data Mining z pakietem R (http://www.biecek.pl/NaPrzelajPrzezDataMining/NaPrzelajPrzezDataMining.pdf)
3. A.J. Dobson, A. Barnett, An Introduction to Generalized Linear Models. Chapman & Hall/CRC Texts in Statistical Science, 2008
4. G. M. Fitzmaurice, Applied Longitudinal Analysis, John Wiley & Sons Inc., 2011
Literatura uzupełniająca
1. W. Krysicki, J. Bartos, i inni, Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna w zadaniach, PWN, 1999
2. J. Jiming, T. Nguyen, Linear and Generalized Linear Mixed Models and Their Applications, Springer Natur, 2011
Koordynator przedmiotu: dr inż. Magdalena Topczewska Data: 30/05/2025