Karta Przedmiotu

Politechnika Białostocka Wydział Informatyki
Kierunek studiów Data Science Poziom i forma
studiów
pierwszego stopnia
stacjonarne
Grupa przedmiotów /
specjalność
Profil kształcenia ogólnoakademicki
Nazwa przedmiotu MLOps w technologiach AI Kod przedmiotu DS1S3MLO
Rodzaj zajęć obowiązkowy
Formy zajęć i liczba godzin W Ć L P Ps T S Semestr 3
30 30 Punkty ECTS 5
Program obowiązuje od 2025/2026
Przedmioty wprowadzające Przegląd metod i narzędzi AI (DS1S2PMN),   Rachunek prawdopodobieństwa (DS1S2RPR),   Wprowadzenie do systemu Linux (DS1S1WSL),  
Cele przedmiotu Przekazanie kompleksowej wiedzy z zakresu administracji systemami, konteneryzacji i praktyk DevOps w kontekście systemów AI/ML. Rozwój praktycznych umiejętności w zakresie tworzenia, zarządzania i budowania nowoczesnych środowisk na potrzeby procesów Artificial Intelligence / Machine Learning. Wpływ konsumpcji zasobów infrastruktury oraz sposobu składowania danych w kontekście zasad zrównoważonego rozwoju.

Odniesienia do frameworka edukacyjnego mikrokompetencji SFIA:
IT Infrastructure ITOP - poziom 4
Availability Management AVMT - poziom 3
Programming/Software Development PROG - poziom 3
Systems Installation/Decommissioning HSIN - poziom 3
Release and Deployment RELM - poziom 3
Software Development Process Improvement SPIM - poziom 4
Data Management DATM - poziom 3
Machine Learning MLNG - poziom 3
Ramowe treści programowe Konteneryzacja i orkiestracja, modele abstrakcji środowiska uruchomieniowego. Porównanie wybranych platform. Problemy systemów rozproszonych, algorytmy konsensusu, redundancja i wysokiej dostępności. Infrastructure as Code (IaC), konfiguracja i provisioning zasobów w wybranych platformach. Ciągła integracja i dostarczanie (CI/CD), strategie wdrożeniowe, automatyzacja procesów wdrożeniowych i baking warstw kodu. Zarządzanie procesami uczenia maszynowego, wersjonowanie danych i modeli, inżynieria cech, ewaluacja modeli AI. Wdrożenie modeli do produkcji. Bezpieczeństwo systemów i modeli AI. Wpływ konsumpcji zasobów infrastruktury oraz sposobu składowania danych w kontekście zasad zrównoważonego rozwoju.
Inne informacje o przedmiocie treści przedmiotu odwołują się do zasad zrównoważonego rozwoju
przedmiot ma związek z prowadzoną na Uczelni działalnością naukową
przedmiot kształtuje umiejętności praktyczne
Wyliczenie: Nakład pracy studenta związany z: Godzin
ogółem
W tym
kontaktowych
W tym
praktycznych
udziałem w wykładach 30 30
udziałem w innych formach zajęć 30 30 30
indywidualnym wsparciem merytorycznym procesu uczenia się, udziałem w zaliczeniach organizowanych poza planem zajęć 4 4
przygotowaniem do zaliczenia wykładu 10
przygotowaniem do bieżących zajęć o charakterze praktycznym 10 10
wykonaniem projektu 41 41
Razem godzin: 125 64 81
Razem punktów ECTS: 5 2.6 3.2
Zakładane kierunkowe efekty uczenia się Wiedza Umiejętności Kompetencje
społeczne
DS1_W03 DS1_U04 DS1_K05
DS1_W04 DS1_U07
DS1_W05 DS1_U15
DS1_W10 DS1_U17
DS1_W19
DS1_W21
Cele i treści ramowe sformułował(a) dr inż. Andrzej Chmielewski, mgr inż. Kamil Zabielski Data: 29/05/2025
Realizacja w roku akademickim 2026/2027
 
Treści programowe
Wykład
1. Podstawy sieci komputerowych. Model OSI
2. Wybrane protokoły sieciowe
3. Podstawowe narzędzia diagnostyki sieci komputerowej
4. Treści dotyczące konteneryzacji; wyjaśnienie problematyki konteneryzacji. Wprowadzenie do technik abstrakcyjnych nad środowiskiem uruchomieniowym kontenera, różnice architektoniczne w technologiach takich jak Kubernetes, Nomad i Mesos
5. Problemy systemów rozproszonych (split brain), algorytmy konsensusu (Raft), problemy wysokiej dostępności oraz redundancji. Wpływ konsumpcji zasobów infrastruktury w kontekście zasad zrównoważonego rozwoju
6. Różnice domenowe między elementami środowiska budowania kontenera i środowiskiem uruchomieniowym kontenera
7. Idealny podział domenowy między środowiskiem uruchomieniowym kontenera, a środowiskiem uruchomieniowym aplikacji. Wpływ doboru zasobów w kontekście zasad zrównoważonego rozwoju
8. Wykorzystanie technik na rozwiązania pokroju GitLab, GitHub Actions, Azure Pipelines, AWS CodeBuild. Techniki bakingu warstw abstrakcyjnych oraz warstw kodu źródłowego
9. Elementy wprowadzające do uczenia maszynowego. Zarządzanie kodem z poziomu notatnika Jupytera, budowania generycznych i agnostycznych środowisk uruchomieniowych oraz deweloperskich
10. Procesy zarządzania modelami uczenia maszynowego. Elementy przygotowania danych, proces normalizacji danych, techniki specyficzne określonych klas cech jak stemmingizacja i lemmatizacja, techniki inżynierii cech oraz zarządzania cechami (feature store), elementy wersjonowania modelu
11. Badanie zdolności generycznych modelu dla klasyfikacji i regresji; tworzenie matrycy pomyłek, błąd średniokwadratowy, czułość, swoistość, dokładność, statystyka F(alfa). Procesy ewaluacji modelu, badanie regresji modelu oraz zdolności generycznych, porównywanie różnych wersji modelu
12. Modele wdrożenia modelu do środowiska produkcyjnego. Techniki wdrożenia modelu poprzez aplikację REST, elementy batch-processingu za pomocą Spark / Apache Airflow
13. Wprowadzenie do narzędzi zależnych od domeny, takich jak MLFlow / Kubeflow, Comet.ml, TensorBoard
14. Elementy bezpieczeństwa architektury systemu teleinformatycznego (denial of the service, oraz modelu (zatruwanie danych, techniki inwersji modelu, exploitacja progu, prompt injection)
15. Zaliczenie wykładu
Pracownia specjalistyczna
1. Konfiguracja interfejsów sieciowych oraz podstawy diagnostyki sieci komputerowych
2. Budowanie środowisk uruchomieniowych oraz deweloperskich z wykorzystaniem technologii konteneryzacji, na potrzeby modeli i technologii pokrewnych machine learning (4h)
3. Elementy orkiestracji środowiska deweloperskiego z wykorzystaniem wybranej technologii cloud-computing (np. Kubernetes, Azure Apps) (6h )
4. Wdrożenie bazowych procesów ciągłej integracji i ciągłego dostarczania korzystając z dowolnego narzędzia. (Wymogiem jest element współpracy zespołowej, wzajemnego code-review oraz automatyzacja finalnego wdrożenia) (8h)
5. Zbudowanie procesów wersjonowania danych surowych, ekstrakcji cech, automatyzacji wdrożenia oraz monitorowania regresji modelu w czasie (8h)
6. Zaliczenie pracowni specjalistycznej
Metody dydaktyczne
(realizacja stacjonarna)
W wykład problemowy; wykład informacyjny; wykład z prezentacją multimedialną
Ps programowanie z użyciem komputera
Metody dydaktyczne
(realizacja zdalna)
W wykład problemowy; wykład informacyjny; wykład z prezentacją multimedialną
-
Forma zaliczenia
W zaliczenie pisemne z pytaniami testowymi i otwartymi
Ps ocena wybranych programów realizowanych na zajęciach, ocena zadania projektowego
Warunki zaliczenia
W Uzyskanie min. 30% punktów z każdego E1-E2, a po spełnieniu tego warunku ostateczna ocena wynika z sumy uzyskanych punktów.
Kryteria oceny:
[ 0 – 50]% punktów – 2.0
(50 – 60]% punktów – 3.0
(60 – 70]% punktów – 3.5
(70 – 80]% punktów – 4.0
(80 – 90]% punktów – 4.5
(90 – 100]% punktów – 5.0
Ps Uzyskanie min. 30% punktów z każdego E3-E5, a po spełnieniu tego warunku ostateczna ocena wynika z sumy uzyskanych punktów.
Kryteria oceny:
[ 0 – 50]% punktów – 2.0
(50 – 60]% punktów – 3.0
(60 – 70]% punktów – 3.5
(70 – 80]% punktów – 4.0
(80 – 90]% punktów – 4.5
(90 – 100]% punktów – 5.0
Symbol efektu Zakładane efekty uczenia się Odniesienie do efektów uczenia się zdefiniowanych dla kierunku studiów
Wiedza Umiejętności Kompetencje
społeczne
Wiedza: student zna i rozumie
E1 różne modele wdrażania oprogramowania oraz stosowane w tym celu narzędzia
E2 procesy konteneryzacji i orkiestracji oraz modele środowiska uruchomieniowego
Umiejętności: student potrafi
E3 budować procesy ciągłego dostarczania i ciągłej integracji dla różnych modeli oprogramowania
E4 budować środowiska oparte o technologie kontenerowe, także mając na uwadze wpływ konsumpcji zasobów infrastruktury w kontekście zasad zrównoważonego rozwoju
E5 budować proste hurtownie modeli
E6 analizować i badać regresję modelu uczenia maszynowego
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
E7 łączenia domeny technicznej z zastosowaniem biznesowym modeli AI
Symbol efektu Sposób weryfikacji efektu uczenia się Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja
E1 zaliczenie pisemne W
E2 zaliczenie pisemne W
E3 ocena programów realizowanych na zajęciach, ocena zadania projektowego Ps
E4 ocena programów realizowanych na zajęciach, ocena zadania projektowego Ps
E5 ocena programów realizowanych na zajęciach, ocena zadania projektowego Ps
E6 ocena programów realizowanych na zajęciach, ocena zadania projektowego Ps
E7 ocena programów realizowanych na zajęciach, ocena zadania projektowego Ps
Literatura podstawowa
1. Podręcznik systemowy GNU Linux
2. P. Chudzik, Konteneryzacja z wykorzystaniem Dockera. Podstawy, Helion, Gliwice, 2024
3. Y.Hattori, Pełnia możliwości DevOps, Git i GitHub. Zastosowanie podejścia opartego na automatyzacji, współpracy i innowacji, Helion, Gliwice, 2025
4. A. Król-Nowak, K. Kotarba, Podstawy uczenia maszynowego, Wydawnictwo AGH, 2022
Literatura uzupełniająca
1. G. Kim, P. Debois, et al, The DevOps Handbook, 2016
2. P. M. Duvall, S. Matyas, A. Glover, Continuous Integration: Improving Software Quality and Reducing Risk, 2007
3. I. Goodfellow, Y. Bengio, A. Courville, Deep Learning, 2016
4. Google Site Reliability Workbook: https://sre.google
Koordynator przedmiotu: dr inż. Andrzej Chmielewski, dr hab. inż. Ireneusz Mrozek Data: 13/10/2025