| Wydział Informatyki | ||||||||||
| Kierunek studiów | Matematyka Stosowana | Poziom i forma studiów | pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne | |||||||
| Specjalność / Ścieżka dyplomowania | Przedmiot wspólny | Profil kształcenia | praktyczny | |||||||
| Nazwa przedmiotu | Bazy danych | Kod przedmiotu | MAT1BDA | |||||||
| Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy | |||||||||
| Forma zajęć i liczba godzin | W | Ć | L | P | Ps | T | S | Semestr | 4 | |
| 30 | 30 | Punkty ECTS | 5 | |||||||
| Przedmioty wprowadzające | Logika i teoria mnogości (MAT1LTM), | |||||||||
| Cele przedmiotu |
Zapoznanie studentów z procesem tworzenia relacyjnej bazy danych. Nauczenie sposobów zapisywania zapytań w języku SQL wydobywających dane z tabel. Wykształcenie umiejętności doboru odpowiedniego zapytania. Nauczenie podstaw tworzenia nowych tabel i perspektyw. Wykonywania modyfikacji struktur obiektów oraz zapełniania danymi. |
|||||||||
| Treści programowe |
Wykład: Pracownia specjalistyczna: |
|||||||||
| Metody dydaktyczne |
wykład problemowy, programowanie z użyciem komputera, wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe, |
|||||||||
| Forma zaliczenia |
Wykład - egzamin pisemny. |
|||||||||
| Symbol efektu uczenia się | Zakładane efekty uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | ||||||||
| EU1 | zna reguły tworzenia relacyjnych schematów bazy danych. |
K_W11 |
||||||||
| EU2 | zna podstawy działania systemów relacyjnych baz danych, ze szczególnym uwzględnieniem transakcji |
K_W11 |
||||||||
| EU3 | umie wykorzystać język DDL oraz DML do budowy i modyfikacji schematu relacyjnej bazy danych |
K_U14 |
||||||||
| EU4 | potrafi konstruować zapytania SQL do dowolnej relacyjnej bazy danych. |
K_U02 K_U14 |
||||||||
| Symbol efektu uczenia się | Sposób weryfikacji efektu uczenia się | Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja | ||||||||
| EU1 | egzamin | W | ||||||||
| EU2 | egzamin | W | ||||||||
| EU3 | ocena realizowanych zadań, kolokwium | Ps | ||||||||
| EU4 | ocena realizowanych zadań, kolokwium | Ps | ||||||||
| Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) | Liczba godz. | |||||||||
| Wyliczenie | ||||||||||
| 1 - Udział w wykładach | 30 | |||||||||
| 2 - Udział w pracowni specjalistycznej | 30 | |||||||||
| 3 - Przygotowanie do pracowni specjalistycznej | 15 | |||||||||
| 4 - Przygotowanie projektu | 15 | |||||||||
| 5 - Udział w konsultacjach | 5 | |||||||||
| 7 - Przygotowanie do egzaminu | 8 | |||||||||
| 8 - Obecność na egzaminie | 2 | |||||||||
| 9 - Przygotowanie do kolokwiów | 20 | |||||||||
| RAZEM: | 125 | |||||||||
| Wskaźniki ilościowe | GODZINY | ECTS | ||||||||
| Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela | 67 (8)+(1)+(5)+(2) |
2.7 | ||||||||
| Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym | 80 (4)+(2)+(3)+(9) |
3.2 | ||||||||
| Literatura podstawowa |
1. M. Takahashi, Bazy danych, PWN, 2018. |
|||||||||
| Literatura uzupełniająca |
1. M. Rogulski, Bazy danych dla studentów, Warszawa : Witkom (Salma Press), 2012. |
|||||||||
| Jednostka realizująca | Katedra Systemów Informacyjnych i Sieci Komputerowych | Data opracowania programu | ||||||||
| Program opracował(a) | dr inż. Eugenia Busłowska,dr hab. inż. Małgorzata Krętowska | 2021.04.20 | ||||||||