| Wydział Informatyki | ||||||||||
| Kierunek studiów | Matematyka Stosowana | Poziom i forma studiów | pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne | |||||||
| Specjalność / Ścieżka dyplomowania | Przedmiot wspólny | Profil kształcenia | praktyczny | |||||||
| Nazwa przedmiotu | Logika i teoria mnogości | Kod przedmiotu | MAT1LTM | |||||||
| Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy | |||||||||
| Forma zajęć i liczba godzin | W | Ć | L | P | Ps | T | S | Semestr | 1 | |
| 30 | 30 | Punkty ECTS | 4 | |||||||
| Przedmioty wprowadzające | ||||||||||
| Cele przedmiotu |
Zapoznanie studentów z podstawami teorii mnogości oraz podstawowymi systemami dedukcyjnymi na poziomie zdaniowym i pierwszego rzędu. Nauczenie sposobów poprawnego konstruowania rozumowań matematycznych. Wykształcenie umiejętności przeprowadzania prostych dowodów matematycznych. |
|||||||||
| Treści programowe |
Wykład: Ćwiczenia: |
|||||||||
| Metody dydaktyczne |
wykład problemowy, wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe, |
|||||||||
| Forma zaliczenia |
Wykład: egzamin pisemny. |
|||||||||
| Symbol efektu uczenia się | Zakładane efekty uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | ||||||||
| EU1 | zna aksjomatykę liczb naturalnych i teorii mnogości, zna formalne definicje konstrukcji zbiorów liczbowych i operacji algebraicznych w tych zbiorach, zna znaczenie dowodów indukcyjnych, definiuje podstawowe pojęcia logiki matematycznej i ich zastosowania w dowodach własności zbiorów, wymienia i charakteryzuje podstawowe metody dowodzenia, |
K_W01 K_W03 K_W04 |
||||||||
| EU2 | definiuje podstawowe pojęcia i konstrukcje teorii mnogości, zna charakteryzacje relacji i funkcji, zna podstawy teorii mocy i teorii zbiorów uporządkowanych, przytacza podstawowe twierdzenia z zakresu teorii zbiorów, przytacza dowody wybranych twierdzeń |
K_W01 K_W03 K_W04 |
||||||||
| EU3 | przeprowadza dowody indukcyjne twierdzeń,stosuje formalne metody dowodzenia twierdzeń, podaje kontrprzykłady, weryfikuje spełnialność i tautologiczność formuł klasycznego rachunku zdań i wybranych formuł rachunku predykatów, dowodzi podstawowych własności zbiorów, relacji i funkcji |
K_U01 K_U02 |
||||||||
| EU4 | sprawdza własności relacji i funkcji, w tym relacji równoważności i relacji porządkujących, wyznacza klasy abstrakcji relacji równoważności, określa moce typowych zbiorów nieskończonych |
K_U01 K_U02 |
||||||||
| Symbol efektu uczenia się | Sposób weryfikacji efektu uczenia się | Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja | ||||||||
| EU1 | egzamin pisemny | W | ||||||||
| EU2 | egzamin pisemny | W | ||||||||
| EU3 | sprawdziany, kartkówki | Ć | ||||||||
| EU4 | sprawdziany, kartkówki | Ć | ||||||||
| Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) | Liczba godz. | |||||||||
| Wyliczenie | ||||||||||
| 1 - Udział w wykładach | 30 | |||||||||
| 2 - Udział w ćwiczeniach audytoryjnych | 30 | |||||||||
| 3 - Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych oraz realizacja zadań domowych | 20 | |||||||||
| 4 - Udział w konsultacjach związanych z ćwiczeniami | 5 | |||||||||
| 6 - Przygotowanie do egzaminu | 13 | |||||||||
| 7 - Obecność na egzaminie | 2 | |||||||||
| RAZEM: | 100 | |||||||||
| Wskaźniki ilościowe | GODZINY | ECTS | ||||||||
| Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela | 67 (2)+(1)+(7)+(4) |
2.7 | ||||||||
| Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym | 50 (3)+(2) |
2.0 | ||||||||
| Literatura podstawowa |
1. W. Guzicki, P. Zakrzewski, Wykłady ze wstępu do matematyki. Wprowadzenie do teorii mnogości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2020. |
|||||||||
| Literatura uzupełniająca |
1. I. Ławrow, Ł. Maksimowa, Zadania z teorii mnogości, logiki matematycznej i teorii algorytmów, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa 2004. |
|||||||||
| Jednostka realizująca | Katedra Informatyki Teoretycznej | Data opracowania programu | ||||||||
| Program opracował(a) | dr hab. Czesław Bagiński | 2021.04.20 | ||||||||