| Wydział Informatyki | ||||||||||
| Kierunek studiów | Matematyka Stosowana | Poziom i forma studiów | pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne | |||||||
| Specjalność / Ścieżka dyplomowania | Przedmiot wspólny | Profil kształcenia | praktyczny | |||||||
| Nazwa przedmiotu | Matematyka dyskretna | Kod przedmiotu | MAT1MDY | |||||||
| Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy | |||||||||
| Forma zajęć i liczba godzin | W | Ć | L | P | Ps | T | S | Semestr | 2 | |
| 30 | 30 | Punkty ECTS | 5 | |||||||
| Przedmioty wprowadzające | Algebra liniowa z geometrią analityczną 1 (MAT1AL1), Analiza matematyczna 1 (MAT1AM1), Logika i teoria mnogości (MAT1LTM), | |||||||||
| Cele przedmiotu |
Wprowadzenie aparatu matematycznego niezbędnego do konstruowania i analizy algorytmów. Zapoznanie studentów z zasadą indukcji matematycznej, podstawowymi pojęciami, twierdzeniami i metodami teorii liczb, kombinatoryki, teorii grafów. Zapoznanie z metodami rozwiązywania rekurencji ze szczególnym uwzględnieniem teorii funkcji tworzących.. |
|||||||||
| Treści programowe |
Wykład: Ćwiczenia: |
|||||||||
| Metody dydaktyczne |
wykład problemowy, wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe, |
|||||||||
| Forma zaliczenia |
Wykład - egzamin pisemny. |
|||||||||
| Symbol efektu uczenia się | Zakładane efekty uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | ||||||||
| EU1 | zna najważniejsze pojęcia kombinatoryki i teorii grafów oraz ich własności |
K_W01 K_W03 K_W04 |
||||||||
| EU2 | zna i rozumie treść i znaczenie większości twierdzeń |
K_W01 K_W03 |
||||||||
| EU3 | potrafi przeprowadzić dowody wybranych twierdzeń |
K_U01 K_U03 |
||||||||
| EU4 | potrafi opisać własności obiektów kombinatorycznych i teorii grafów, wyjaśnić zależności między nimi wykorzystując poznane twierdzenia, metody i techniki |
K_U03 K_U12 K_U19 |
||||||||
| EU5 | dostrzega obecność i rolę pojęć matematyki dyskretnej w zastosowaniach, zwłaszcza informatycznych; demonstruje przykłady praktycznego wykorzystania tych pojęć |
K_U02 K_U03 |
||||||||
| Symbol efektu uczenia się | Sposób weryfikacji efektu uczenia się | Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja | ||||||||
| EU1 | egzamin | W | ||||||||
| EU2 | egzamin | W | ||||||||
| EU3 | sprawdziany, ocena aktywności na ćwiczeniach | Ć | ||||||||
| EU4 | sprawdziany, ocena aktywności na ćwiczeniach | Ć | ||||||||
| EU5 | sprawdziany, ocena aktywności na ćwiczeniach | Ć | ||||||||
| Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) | Liczba godz. | |||||||||
| Wyliczenie | ||||||||||
| 1 - Udział w wykładach | 30 | |||||||||
| 2 - Udział w ćwiczeniach audytoryjnych | 30 | |||||||||
| 3 - Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych | 20 | |||||||||
| 4 - Udział w konsultacjach | 5 | |||||||||
| 5 - Przygotowanie do egzaminu | 20 | |||||||||
| 6 - Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 18 | |||||||||
| 7 - Obecność na egzaminie | 2 | |||||||||
| RAZEM: | 125 | |||||||||
| Wskaźniki ilościowe | GODZINY | ECTS | ||||||||
| Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela | 67 (1)+(2)+(7)+(4) |
2.7 | ||||||||
| Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym | 68 (2)+(6)+(3) |
2.7 | ||||||||
| Literatura podstawowa |
1. V. Bryant, Aspekty kombinatoryki, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa 1997. |
|||||||||
| Literatura uzupełniająca |
1. M. Aigner, Gunter M. Ziegler, Dowody z Księgi, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004. |
|||||||||
| Jednostka realizująca | Katedra Informatyki Teoretycznej | Data opracowania programu | ||||||||
| Program opracował(a) | prof. dr hab. Piotr Grzeszczuk | 2021.04.20 | ||||||||