Wydział Informatyki
Kierunek studiów Matematyka Stosowana Poziom i forma studiów pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne
Specjalność / Ścieżka dyplomowania Przedmiot wspólny Profil kształcenia praktyczny
Nazwa przedmiotu Fractional Calculus Kod przedmiotu MAT1FRC_EN
Rodzaj przedmiotu obieralny
Forma zajęć i liczba godzin W Ć L P Ps T S Semestr 5/6
15 15 Punkty ECTS 4
Przedmioty wprowadzające Analiza matematyczna 1 (MAT1AM1),   Analiza matematyczna 2 (MAT1AM2),   Analiza matematyczna 3 (MAT1AM3),   Równania różniczkowe i różnicowe (MAT1RRR),  
Cele przedmiotu

Zapoznanie studentów z elementami rachunku różniczkowo-całkowego oraz różnicowego niecałkowitego rzędu.
Rozwijanie praktycznych umiejętności studentów w zakresie rozwiązywania równań różniczkowych oraz różnicowych niecałkowitych rzędów.
Zapoznanie studentów z zastosowaniami rachunku niecałkowitego rzędu.

Treści programowe

Wykład
1. Historia i wprowadzenie
2. Funkcje specjalne i ich własności
3. Całki niecałkowitego rzędu funkcji jednej zmiennej
4. Operatory niecałkowitego rzędu:całka niecałkowitego rzędu, lewe i prawe pochodne niecałkowitego rzędu
5. Różnice ułamkowe: definicja Grunwalda-Letnikowa
6. Równania różniczkowe niecałkowitego rzędu liniowe i nieliniowe
7. Wybrane zastosowania rachunku niecałkowitego rzędu

Pracownia specjalistyczna
Implementacje i obliczenia dotyczące tematów:
1. Funkcje gamma i beta
2. Funkcje Mittaga-Lefflera
3. Całki niecałkowitego rzędu funkcji jednej zmiennej
4. Operatory niecałkowitego rzędu:całka niecałkowitego rzędu, lewe i prawe pochodne niecałkowitego rzędu:
5. Różnice ułamkowe: definicja Grunwalda-Letnikowa
6. Równania różniczkowe niecałkowitego rzędu liniowe i nieliniowe
7. Wybrane zastosowania rachunku niecałkowitego rzędu

Metody dydaktyczne

symulacja,   programowanie z użyciem komputera,   wykład informacyjny,   klasyczna metoda problemowa,  

Forma zaliczenia

Wykład - test pisemny.
Pracownia specjalistyczna - sprawozdania.

Symbol efektu uczenia się Zakładane efekty uczenia się Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się
EU1 wymienia, charakteryzuje i porównuje podstawowe definicje i twierdzenia stosowane w rachunku ułamkowym K_W01
K_W03
EU2 zna najnowsze trendy w dziedzinie rachunku niecałkowitego rzędu; jest świadomy możliwości i ograniczeń jego zastosowań K_W01
K_W03
EU3 potrafi zaimplementować wybrane wzory i modele obliczeń z użyciem wysokopoziomowych języków programowania (np. MATALB lub Python) K_U11
K_U12
EU4 potrafi zaimplementować rozwiązania wybranych równań różniczkowych oraz różnicowych niecałkowitego rzędu K_U09
K_U10
K_U11
K_U18
K_U19
Symbol efektu uczenia się Sposób weryfikacji efektu uczenia się Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja
EU1 test pisemny W
EU2 test pisemny W
EU3 sprawozdania Ps
EU4 sprawozdania Ps
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) Liczba godz.
Wyliczenie
1 - Uczestnictwo w wykładach 15
2 - Uczestnictwo w pracowniach specjalistycznych 15
3 - Praca własna i przygotowanie do testu zaliczeniowego 30
4 - Opracowanie sprawozdań 37
5 - Uczestnictwo w konsultacjach 3
RAZEM: 100
Wskaźniki ilościowe GODZINY ECTS
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 33
(5)+(1)+(2)
1.3
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym 52
(2)+(4)
2.1
Literatura podstawowa

1. A.A. Kilbas, H.M. Srivastava, J.J. Trujillo, Theory and Applications of Fractional Differential Equations, Mathematics Studies 204, North-Holland, 2006.
2. I. Podlubny, Fractional Differential Equations, Academic Press, San Diego, 1999

Literatura uzupełniająca

1. P. Ostalczyk, An Outline of Differential-Integral Calculus of Fractional Order. Theory and Applications in Automation, Wyd. Pol. Łódzkiej, Łódź, 2008 (in Polish).
2. J.S. Leszczynski, An introduction to fractional mechanics, Monograph no. 198, Publ. Office of Czestochowa University of Technology, Czestochowa, 2011.

Jednostka realizująca Katedra Matematyki Data opracowania programu
Program opracował(a) dr hab. Dorota Mozyrska 2021.04.20