Wydział Informatyki
Kierunek studiów Informatyka Poziom i forma studiów pierwszego stopnia inżynierskie niestacjonarne
Specjalność / Ścieżka dyplomowania --- Profil kształcenia ogólnoakademicki
Nazwa przedmiotu Systemy mobilne Kod przedmiotu INZ1SMO
Rodzaj przedmiotu obowiązkowy
Forma zajęć i liczba godzin W Ć L P Ps T S Semestr 5
20 20 Punkty ECTS 5
Przedmioty wprowadzające Programowanie obiektowe (INZ1POB),  
Cele przedmiotu

Celem zajęć jest przygotowanie studentów do tworzenia aplikacji na urządzenia mobilne. Studenci poznają systemy operacyjne wykorzystywane w urządzeniach mobilnych (Android, iOS), ich cechy szczególne oraz ograniczenia wynikające m.in. z budowy urządzeń. Studenci będą potrafili tworzyć aplikacje na urządzenia mobilne wykorzystując dedykowane środowiska programistyczne.

Treści programowe

Wykład:
Urządzenia mobilne - architektury, komponenty, ograniczenia.
Android: Architektura systemu. Budowa aplikacji. Activity - główny element aplikacji. Cykl życia. Uruchamianie Activity, wykorzystanie Intent. Manifest aplikacji. Fragmenty i ich zastosowanie w budowie interfejsu użytkownika. Zasoby aplikacji. Usługi, dostawcy zawartości, odbiorcy rozgłoszeń. Dostosowanie aplikacji do różnych urządzeń. Korzystanie z czujników. Komunikacja.
iOS: Umiejętność prawidłowego zarządzania pamięcią (retain, autorelease itp), prawidłowe użycie ARC (Automatic Reference Counting). Interfejs użytkownika, tworzenie nowych widoków i kontrolerów (UIView i UIViewController), powiadomienia przy użyciu NSNotificationCenter, tworzenie ustawień aplikacji dla Settings.app, komunikacja przy użyciu protokołów wysokiego poziomu (http, ftp) używając CFNetwork API, procesy i wątki przy użyciu klasy NSOperationQueue, korzystanie z zasobów w wielu językach (teksty, widoki), konfigurowanie manifestu Info.plist, CoreAnimations, dostarczyciele danych za pomocą CoreData.

Pracownia specjalistyczna:
Struktura projektu. Kontrolki i widoki. Programistyczny interfejs aplikacji. Objective-C. Programowe zasoby aplikacji. Umiędzynarodowienie aplikacji. Sprzętowe zasoby systemu mobilnego. Wybrane zasoby sprzętowe aplikacji iOS. Składowanie danych. Zasoby sieciowe

Metody dydaktyczne

symulacja,   programowanie z użyciem komputera,   wykład problemowy,  

Forma zaliczenia

Wykład: egzamin pisemny.
Pracownia specjalistyczna: realizacja projektów, ocena wykonywanych zadań.

Symbol efektu uczenia się Zakładane efekty uczenia się Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się
EU1 architekturę wybranych mobilnych systemów operacyjnych oraz techniki tworzenia aplikacji mobilnych INF1_W03
INF1_W09
INF1_W11
INF1_W13
EU2 stosować techniki tworzenia aplikacji mobilnych INF1_U04
INF1_U05
EU3 projektować aplikacje mobilne wykorzystując komponenty dostępne w urządzeniu INF1_U04
INF1_U05
INF1_U11
EU4 implementować aplikacje mobilne z wykorzystaniem dostępnych środowisk programistycznych INF1_U04
INF1_U05
EU5 uwzględniania zasad projektowania uniwersalnego do tworzenia dostępnego interfejsu użytkownika H1_K03
Symbol efektu uczenia się Sposób weryfikacji efektu uczenia się Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja
EU1 egzamin pisemny W
EU2 ocena wykonywanych zadań, ocena projektu Ps
EU3 ocena wykonywanych zadań, ocena projektu Ps
EU4 ocena wykonywanych zadań, ocena projektu Ps
EU5 ocena wykonywanych zadań, ocena projektu Ps
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) Liczba godz.
Wyliczenie
1 - Uczestniczenie na wykładzie 20
2 - Uczestniczenie w zajęciach pracowni specjalistycznej 20
3 - Przygotowanie do zajęć pracowni specjalistycznej oraz realizacja projektów 59
4 - Udział w konsultacjach 4
5 - Przygotowanie do egzaminu 20
6 - Obecność na egzaminie 2
RAZEM: 125
Wskaźniki ilościowe GODZINY ECTS
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 46
(6)+(4)+(1)+(2)
1.8
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym 79
(2)+(3)
3.2
Literatura podstawowa

1. http://developer.android.com/ - strona www dla programistów Android utrzymywana przez Open Handset Alliance
2. http://developer.apple.com/ - strona www dla programistów iOS utrzymywana przez Apple
3. D. Griffiths, P. Rajca, Android: Programowanie Aplikacji, Helion, 2018
4. C. Collins, M. Galpin, M.Kaeppler, Android w praktyce, Helion, 2014
5. R. Napier, M. Kumar, iOS Programming: Pushing the limits, Wiley, 2014

Literatura uzupełniająca

1. D. Chell, E. Tyrone. Erasmus, C. Shaun. Colley, Ollie Whitehouse, R. Górczyński, Bezpieczeństwo Aplikacji Mobilnych: Podręcznik Hakera, Helion, 2023
2. E. Sadun, iOS 5. Podręcznik programisty, Helion, 2013

Jednostka realizująca Katedra Systemów Informacyjnych i Sieci Komputerowych Data opracowania programu
Program opracował(a) dr inż. Tomasz Grześ,dr inż. Marcin Skoczylas 2023.04.04