| Wydział Informatyki | ||||||||||
| Kierunek studiów | Informatyka | Poziom i forma studiów | pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne | |||||||
| Specjalność / Ścieżka dyplomowania | --- | Profil kształcenia | ogólnoakademicki | |||||||
| Nazwa przedmiotu | Inżynieria oprogramowania | Kod przedmiotu | INF1IOP | |||||||
| Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy | |||||||||
| Forma zajęć i liczba godzin | W | Ć | L | P | Ps | T | S | Semestr | 4 | |
| 30 | 30 | Punkty ECTS | 5 | |||||||
| Przedmioty wprowadzające | Programowanie obiektowe (INF1POB), | |||||||||
| Cele przedmiotu |
Celem wykładu jest przedstawienie całego procesu związanego z tworzeniem i wykorzystywaniem systemów informatycznych. Powinien uświadomić słuchaczom, że programowanie jest tylko elementem składowym tego procesu oraz, że na powodzenie przedsięwzięcia mają wpływ wszystkie fazy cyklu życia oprogramowania. W skład wykładu wchodzi również mini-kurs pokazujący wykorzystanie Unified Modeling Language (UML) w modelowaniu i projektowaniu systemów. Celem pracowni specjalistycznej jest praktyczne zapoznanie się z modelowaniem i projektowaniem w UML-u przy wykorzystaniu narzędzia CASE. W pierwszej części zajęć rysowane są diagramy UML na podstawie zadanych scenariuszy, natomiast w drugiej części zdobyte umiejętności są weryfikowane podczas tworzeniu (wstępnego) projektu wybranego systemu informatycznego. Odniesienia do standardu SFIA: |
|||||||||
| Treści programowe |
Wykład: Pracownia specjalistyczna: |
|||||||||
| Metody dydaktyczne |
wykład problemowy, programowanie z użyciem komputera, metoda projektów, wykład informacyjny, |
|||||||||
| Forma zaliczenia |
Wykład: egzamin pisemny. |
|||||||||
| Symbol efektu uczenia się | Zakładane efekty uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | ||||||||
| EU1 | zasady inżynierii oprogramowania, metody i techniki wykorzystywane w projektowaniu systemów informatycznych; zna model cyklu życia oprogramowania; zna i rozumie procesy jego wytwarzania, wdrażania i utrzymania oraz powiązane metody zarządzania i organizacji pracy zna języki modelowania i komputerowe narzędzia wspomagające projektowanie. |
INF1_W06 INF1_W09 |
||||||||
| EU2 | procesy i zasady zarządzania przedsięwzięciami informatycznymi; zna zasady planowania procesu realizacji systemu informatycznego; zna techniki szacowania kosztów przedsięwzięcia i czasu potrzebnego na realizację zleconego zadania |
H1_W02 INF1_W06 INF1_W09 INF1_W12 |
||||||||
| EU3 | zaprojektować i zaplanować implementację, testowanie i wdrożenie systemu informatycznego oraz jego komponentów stosując odpowiednie metody, techniki oraz narzędzia, uwzględniając zadane kryteria użytkowe i ekonomiczne |
INF1_U04 INF1_U06 INF1_U07 INF1_U13 INF1_U15 |
||||||||
| EU4 | opracować dokumentację projektową: specyfikację wymagań, architekturę systemu, opis realizacji i technologii, instrukcję użytkownika; potrafi pracować w grupie jak i samodzielnie |
INF1_U04 INF1_U07 INF1_U13 INF1_U17 |
||||||||
| EU5 | uwzględniania czynników zrównoważonego rozwoju podczas projektowania systemów informatycznych |
H1_K03 |
||||||||
| Symbol efektu uczenia się | Sposób weryfikacji efektu uczenia się | Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja | ||||||||
| EU1 | egzamin pisemny | W | ||||||||
| EU2 | egzamin pisemny | W | ||||||||
| EU3 | dokumentacja projektu, dyskusja na temat projektu, obserwacja pracy na zajeciach | Ps | ||||||||
| EU4 | dokumentacja projektu, dyskusja na temat projektu, obserwacja pracy na zajeciach | Ps | ||||||||
| EU5 | dokumentacja projektu | Ps | ||||||||
| Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) | Liczba godz. | |||||||||
| Wyliczenie | ||||||||||
| 1 - Udział w wykładach | 30 | |||||||||
| 2 - Udział w pracowni specjalistycznej | 30 | |||||||||
| 3 - Opracowanie sprawozdań z pracowni i wykonanie zadań domowych | 49 | |||||||||
| 4 - Udział w konsultacjach | 4 | |||||||||
| 5 - Przygotowanie do egzaminu | 10 | |||||||||
| 6 - Obecność na egzaminie | 2 | |||||||||
| RAZEM: | 125 | |||||||||
| Wskaźniki ilościowe | GODZINY | ECTS | ||||||||
| Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela | 66 (1)+(2)+(4)+(6) |
2.6 | ||||||||
| Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym | 79 (3)+(2) |
3.2 | ||||||||
| Literatura podstawowa |
1. I. Sommerville, Inżynieria oprogramowania, PWN, 2020 |
|||||||||
| Literatura uzupełniająca |
1. M. Fowler, K. Beck, D. Roberts, E. Gamma, Refaktoryzacja. Ulepszanie struktury istniejącego kodu, WNT, 2017 |
|||||||||
| Jednostka realizująca | Katedra Oprogramowania | Data opracowania programu | ||||||||
| Program opracował(a) | dr inż. Krzysztof Jurczuk,prof. dr hab. inż. Marek Krętowski | 2023.04.06 | ||||||||