Wydział Informatyki | ||||||||||
Kierunek studiów | Informatyka | Poziom i forma studiów | pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne | |||||||
Specjalność / Ścieżka dyplomowania | --- | Profil kształcenia | ogólnoakademicki | |||||||
Nazwa przedmiotu | Modele matematyczne w naukach przyrodniczych i społecznych | Kod przedmiotu | INF1MMP | |||||||
Rodzaj przedmiotu | obieralny | |||||||||
Forma zajęć i liczba godzin | W | Ć | L | P | Ps | T | S | Semestr | 5 | |
26 | 30 | Punkty ECTS | 5 | |||||||
Przedmioty wprowadzające | Równania różniczkowe i różnicowe (INF1RRR), | |||||||||
Cele przedmiotu |
Przegląd modeli matematycznych pojawiających się w biologii, medycynie, socjologii i psychologii. Analiza wybranych modeli. Symulacje i obliczenia komputerowe dotyczące tych modeli. |
|||||||||
Treści programowe |
Wykład |
|||||||||
Metody dydaktyczne |
symulacja, programowanie z użyciem komputera, wykład problemowy, wykład informacyjny, |
|||||||||
Forma zaliczenia |
Wykład: zaliczenie pisemne |
|||||||||
Symbol efektu uczenia się | Zakładane efekty uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | ||||||||
EU1 | Student zna i rozumie wybrane modele matematyczne pojawiające się w naukach przyrodniczych i społecznych |
INF1_W01 INF1_W14 |
||||||||
EU2 | Student potrafi analizować modele matematyczne pojawiające się w naukach przyrodniczych i społecznych |
INF1_U01 INF1_U13 |
||||||||
EU3 | Student potrafi wykorzystać narzędzia informatyczne do badania modeli matematycznych pojawiających się w naukach przyrodniczych i społecznych |
INF1_U02 INF1_U13 |
||||||||
EU4 | Student jest gotów do zrozumienia i uznania roli modeli matematycznych w opisie środowiska biologicznego i społecznego. |
INF1_K01 |
||||||||
Symbol efektu uczenia się | Sposób weryfikacji efektu uczenia się | Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja | ||||||||
EU1 | zaliczenie wykładu | W | ||||||||
EU2 | ocena sprawozdania z wykonanych zadań | Ps | ||||||||
EU3 | ocena sprawozdania z wykonanych zadań | Ps | ||||||||
EU4 | Zaliczenie pisemne | W | ||||||||
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) | Liczba godz. | |||||||||
Wyliczenie | ||||||||||
1 - udział w wykładach | 26 | |||||||||
2 - udział w innych formach zajęć | 30 | |||||||||
3 - konsultacje | 4 | |||||||||
4 - przygotowanie do zaliczenia wykładu | 20 | |||||||||
5 - przygotowanie sprawozdań | 45 | |||||||||
RAZEM: | 125 | |||||||||
Wskaźniki ilościowe | GODZINY | ECTS | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela | 60 (1)+(2)+(3) |
2.4 | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym | 75 (2)+(5) |
3.0 | ||||||||
Literatura podstawowa |
1. P. Bonacich, P. Lu, Introduction to Mathematical Sociology, Princeton University Press, Princeton 2012 |
|||||||||
Literatura uzupełniająca |
1. J. Gonzalez-Diaz, I. Garcia-Jurado, M.G. Fiestras-Janeiro, An Introductory Course on Mathematical Game Theory, American Mathematical Society, 2010 |
|||||||||
Jednostka realizująca | Katedra Matematyki | Data opracowania programu | ||||||||
Program opracował(a) | prof. dr hab. inż. Zbigniew Bartosiewicz | 2025.05.12 |