Wydział Informatyki
Kierunek studiów Informatyka Poziom i forma studiów pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne
Specjalność / Ścieżka dyplomowania --- Profil kształcenia ogólnoakademicki
Nazwa przedmiotu Modele matematyczne w naukach przyrodniczych i społecznych Kod przedmiotu INF1MMP
Rodzaj przedmiotu obieralny
Forma zajęć i liczba godzin W Ć L P Ps T S Semestr 5
26 30 Punkty ECTS 5
Przedmioty wprowadzające Równania różniczkowe i różnicowe (INF1RRR),  
Cele przedmiotu

Przegląd modeli matematycznych pojawiających się w biologii, medycynie, socjologii i psychologii. Analiza wybranych modeli. Symulacje i obliczenia komputerowe dotyczące tych modeli.

Treści programowe

Wykład
1. Modele w ekologii.
2. Modele w epidemiologii
3. Modele struktury białek
4. Modele w biochemii
5. Modele regulacji komórkowych
6. Modele terapii nowotworowej
7. Modele struktur neuronowych
8. Modele struktur społecznych
9. Modele dynamiki procesów społecznych
10. Gry o sumie zerowej
11. Gry o sumie niezerowej
12. Modele uczenia się
13. Zaliczenie wykładu
Pracownia specjalistyczna
1. Zajęcia organizacyjne
2. Modele w ekologii.
3. Modele w epidemiologii
4. Modele struktury białek (Alfafold)
5. Modele w biochemii
6. Modele regulacji komórkowych
7. Modele terapii nowotworowej
8. Modele struktur społecznych
9. Modele dynamiki procesów społecznych
10. Gry o sumie zerowej
11. Gry o sumie niezerowej
12. Modele decyzyjne
13. Modele uczenia się
14. Testy osobowości i inteligencji
15. Zaliczenie pracowni specjalistycznej

Metody dydaktyczne

symulacja,   programowanie z użyciem komputera,   wykład problemowy,   wykład informacyjny,  

Forma zaliczenia

Wykład: zaliczenie pisemne
PS: ocena sprawozdań z wykonanych zadań

Symbol efektu uczenia się Zakładane efekty uczenia się Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się
EU1 Student zna i rozumie wybrane modele matematyczne pojawiające się w naukach przyrodniczych i społecznych INF1_W01
INF1_W14
EU2 Student potrafi analizować modele matematyczne pojawiające się w naukach przyrodniczych i społecznych INF1_U01
INF1_U13
EU3 Student potrafi wykorzystać narzędzia informatyczne do badania modeli matematycznych pojawiających się w naukach przyrodniczych i społecznych INF1_U02
INF1_U13
EU4 Student jest gotów do zrozumienia i uznania roli modeli matematycznych w opisie środowiska biologicznego i społecznego. INF1_K01
Symbol efektu uczenia się Sposób weryfikacji efektu uczenia się Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja
EU1 zaliczenie wykładu W
EU2 ocena sprawozdania z wykonanych zadań Ps
EU3 ocena sprawozdania z wykonanych zadań Ps
EU4 Zaliczenie pisemne W
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) Liczba godz.
Wyliczenie
1 - udział w wykładach 26
2 - udział w innych formach zajęć 30
3 - konsultacje 4
4 - przygotowanie do zaliczenia wykładu 20
5 - przygotowanie sprawozdań 45
RAZEM: 125
Wskaźniki ilościowe GODZINY ECTS
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 60
(1)+(2)+(3)
2.4
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym 75
(2)+(5)
3.0
Literatura podstawowa

1. P. Bonacich, P. Lu, Introduction to Mathematical Sociology, Princeton University Press, Princeton 2012
2. J. Montgomery, Mathematical Models of Social Systems,
http://www.ssc.wisc.edu/~jmontgom/376textbook.htm
3. B. D. Aguda, A. Friedman, Models of Cellular Regulation, Oxford University Press, 2008

Literatura uzupełniająca

1. J. Gonzalez-Diaz, I. Garcia-Jurado, M.G. Fiestras-Janeiro, An Introductory Course on Mathematical Game Theory, American Mathematical Society, 2010
2. R. Rudnicki, Modele i metody biologii matematycznej. Cz. I: modele deterministyczne, Instytut Matematyczny PAN, 2014

Jednostka realizująca Katedra Matematyki Data opracowania programu
Program opracował(a) prof. dr hab. inż. Zbigniew Bartosiewicz 2025.05.12