Wydział Informatyki | ||||||||||
Kierunek studiów | Informatyka | Poziom i forma studiów | pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne | |||||||
Specjalność / Ścieżka dyplomowania | --- | Profil kształcenia | ogólnoakademicki | |||||||
Nazwa przedmiotu | Techniki i narzędzia przetwarzania języka naturalnego | Kod przedmiotu | INF1PJN | |||||||
Rodzaj przedmiotu | obieralny | |||||||||
Forma zajęć i liczba godzin | W | Ć | L | P | Ps | T | S | Semestr | 5 | |
26 | 30 | Punkty ECTS | 5 | |||||||
Przedmioty wprowadzające | Programowanie obiektowe (INF1POB), | |||||||||
Cele przedmiotu |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami i narzędziami stosowanymi w analizie i przetwarzaniu języka naturalnego (NLP). W trakcie zajęć studenci zdobywają wiedzę na temat reprezentacji tekstu, ekstrakcji informacji, analizy składniowej i semantycznej oraz uczenia maszynowego w kontekście NLP. Przedmiot kładzie nacisk na praktyczne zastosowanie nowoczesnych bibliotek i frameworków, takich jak NLTK, spaCy czy Transformers, umożliwiających tworzenie aplikacji przetwarzających dane tekstowe. Ukończenie kursu pozwala studentom na samodzielne projektowanie i implementowanie rozwiązań NLP w różnych dziedzinach informatyki. Odniesienia do frameworka edukacyjnego mikrokompetencji SFIA: |
|||||||||
Treści programowe |
Wykład: Pracownia specjalistyczna: |
|||||||||
Metody dydaktyczne |
wykład problemowy, programowanie z użyciem komputera, wykład informacyjny, |
|||||||||
Forma zaliczenia |
Wykład: zaliczenie pisemne. |
|||||||||
Symbol efektu uczenia się | Zakładane efekty uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | ||||||||
EU1 | podstawowe techniki przetwarzania tekstu w języku naturalnym, problematykę, metody i narzędzia związane z przetwarzaniem języka naturalnego |
INF1_W10 INF1_W12 INF1_W14 |
||||||||
EU2 | identyfikować problemy możliwe do rozwiązania metodami przetwarzania języka naturalnego |
INF1_U10 INF1_U12 |
||||||||
EU3 | korzystać z wybranych bibliotek i narzędzi w realizacji zadań wymagających przetwarzania języka naturalnego |
INF1_U07 INF1_U11 INF1_U13 |
||||||||
EU4 | krytycznej oceny możliwości wykorzystania technik przetwarzania języka naturalnego w różnych kontekstach |
INF1_K01 |
||||||||
Symbol efektu uczenia się | Sposób weryfikacji efektu uczenia się | Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja | ||||||||
EU1 | zaliczenie pisemne | W | ||||||||
EU2 | ocena projektu | Ps | ||||||||
EU3 | ocena projektu | Ps | ||||||||
EU4 | ocena projektu | Ps | ||||||||
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) | Liczba godz. | |||||||||
Wyliczenie | ||||||||||
1 - Udział w wykładach | 16 | |||||||||
2 - Udział w pracowni specjalistycznej | 40 | |||||||||
3 - Wykonanie zadań domowych oraz przygotowywanie sprawozdań | 20 | |||||||||
4 - Realizacja zadań projektowych (w tym przygotowanie prezentacji) | 35 | |||||||||
5 - Udział w konsultacjach | 4 | |||||||||
6 - Przygotowanie do zaliczenia | 10 | |||||||||
RAZEM: | 125 | |||||||||
Wskaźniki ilościowe | GODZINY | ECTS | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela | 60 (1)+(2)+(5) |
2.4 | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym | 95 (2)+(3)+(4) |
3.8 | ||||||||
Literatura podstawowa |
1. J. S. Coleman, Introducing speech and language processing. Cambridge university press, 2005 |
|||||||||
Literatura uzupełniająca |
1. D. Rothman, Transformers for Natural Language Processing: Build innovative deep neural network architectures for NLP with Python, PyTorch, TensorFlow, BERT, RoBERTa, and more. Packt Publishing Ltd., 2021 |
|||||||||
Jednostka realizująca | Katedra Oprogramowania | Data opracowania programu | ||||||||
Program opracował(a) | dr inż. Jerzy Krawczuk,dr inż. Tomasz Łukaszuk | 2025.02.23 |