Wydział Informatyki
Kierunek studiów Informatyka Poziom i forma studiów pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne
Specjalność / Ścieżka dyplomowania --- Profil kształcenia ogólnoakademicki
Nazwa przedmiotu Eksploracja danych internetowych Kod przedmiotu INF1EDI
Rodzaj przedmiotu obieralny
Forma zajęć i liczba godzin W Ć L P Ps T S Semestr 5
26 30 Punkty ECTS 5
Przedmioty wprowadzające Programowanie obiektowe (INF1POB),   Sztuczna inteligencja (INF1SIN),  
Cele przedmiotu

Zaznajomienie z celem analizy danych internetowych. Poznanie powszechnych systemów decyzyjnych i informacyjnych stosujących dane internetowe. Wykorzystanie dostępnych bibliotek w językach Python/Java/C# do stworzenia systemów decyzyjnych i informacyjnych.

Odniesienia do standardu SFIA:
Data science DATS - poziom 2
Programming/software development PROG - poziom 3

Treści programowe

Wykład:
1. Wprowadzenie do problemu analizy danych internetowych.
2. Przegląd i analiza działających systemów.
3. Ocena działania systemów decyzyjnych/informacyjnych

Pracownia specjalistyczna:
1. Analiza cech i przeznaczenia działających systemów bazujących na danych internetowych.
2. Przegląd gotowych bibliotek i ocena ich możliwości.
3. Przegląd repozytoriów danych i weryfikacja sposobów ich pozyskania.
4. Wykorzystanie gotowych bibliotek do implementacji systemu decyzyjnego/informacyjnego.
5. Ocena działania systemu.

Metody dydaktyczne

symulacja,   metoda projektów,   pokaz,   programowanie z użyciem komputera,   burza mózgów,   wykład problemowy,  

Forma zaliczenia

Wykład: zaliczenie pisemne.
Pracownia specjalistyczna: projekty implementacyjne

Symbol efektu uczenia się Zakładane efekty uczenia się Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się
EU1 zna rodzaje i możliwości wykorzystania internetowych systemów inteligentnych INF1_W09
INF1_W10
INF1_W14
EU2 potrafi dobrać odpowiedni algorytm Sztucznej Inteligencji do rozpatrywanego problemu i wykorzystać go w swojej aplikacji INF1_U02
INF1_U04
INF1_U07
INF1_U10
INF1_U11
EU3 dokonać oceny działania stworzonego systemu z wykorzystaniem stosowanych do tego celu wskaźników INF1_U07
INF1_U10
EU4 wykorzystać istniejące biblioteki oprogramowania do stworzenia własnego systemu INF1_U04
INF1_U10
INF1_U11
INF1_U13
EU5 optymalizacji realizowanych aplikacji pod względem wykorzystywanych zasobów H1_K03
Symbol efektu uczenia się Sposób weryfikacji efektu uczenia się Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja
EU1 test pisemny W
EU2 projekt, sprawozdania z zajęć Ps
EU3 wykonanie sprawozdań; realizacja projektów Ps
EU4 wykonanie sprawozdań; realizacja projektów Ps
EU5 projekt, sprawozdania z zajęć Ps
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) Liczba godz.
Wyliczenie
1 - Udział w wykładach - 15x1h 15
2 - Udział w pracowni specjalistycznej - 15x2h 30
3 - Przygotowanie do pracowni specjalistycznej 15
4 - Realizacja zadań projektowych 35
5 - Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu 10
6 - Udział w konsultacjach 5
7 - opracowaniem wyników i sprawozdania 15
RAZEM: 125
Wskaźniki ilościowe GODZINY ECTS
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 50
(1)+(2)+(6)
2.0
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym 95
(2)+(3)+(4)+(7)
3.8
Literatura podstawowa

1. Kyle Gallatin, Chris Albon: Uczenie maszynowe w Pythonie. Receptury. Od przygotowania danych do deep learningu, Helion
2. Sebastian Raschka, Vahid Mirjalili: Python. Machine learning i deep learning. Biblioteki scikit-learn i TensorFlow 2, Helion

Literatura uzupełniająca

1. Aurélien Géron: Uczenie maszynowe z użyciem Scikit-Learn, Keras i TensorFlow, Helion

Jednostka realizująca Katedra Systemów Informacyjnych i Sieci Komputerowych Data opracowania programu
Program opracował(a) dr inż. Urszula Kużelewska 2025.05.12